Knakande ljud vid vänstersväng. Ford Mondeo Mk3.

careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Hej!

Jag har som topic lyder en Mondeo 2.0 -02 som har börjat ge ifrån sig något konstigt knakande/knackande ljud när jag kör långsamt och svänger vänster (inte fullt rattutslag). Det klonkar i framvagnen när jag kör i gupp, och kör jag t.ex över ett gupp klonkfritt så att säga så kan det ge ifrån sig ett knack ljud cirka 2 meter efter guppet.

Jag har haft upp bilen och konstaterat att jag har en spricka i drivknutsdamasken vänster fram, där det runnit ut lite fett (inte mycket), kanske en 1-krona i diameter.

Folk jag har frågat vad det kan vara säger att det troligtvis är drivknuten, men när jag läser symptom på nätet om en kass drivknut så skall det även låta när jag kör sakta framåt och när jag ger FULLT rattutslag, vilket det inte gör.

Folk har även vart inne och snurrat på att det kanske kan vara hjullager, men av det jag läst så skall det ge ifrån sig ett brummande/vinande ljud. Jag hade förvisso en bil där det slog för varje varv hjulet snurrade, KONSTANT.

Snälla, kom med tips smile

Mvh,
Mikael

careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

jonnielahti skrev:
övre fjäderbensfäste/fjäderbenslagring är en het kandidat på alla bilar när det gäller gupp och gropar

Bytte fjäder för cirka 1 månad sen och han kikade på allt då, det fanns inget glapp där. Det kan visserligen ha uppkommit efteråt också, hur kollar jag det lättast? Tror du att det kan vara det som knackar när jag svänger med?

careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

jonnielahti skrev:
kan ju va en spindel eller styrled också, min högra spindelled knacka 8 månader innan de märktes på styrningen, och då sa sbp till mig att byta den, sen blev bilen bra igen tongue

Jag har vart med om att ha kassa styr/spindelleder men det låter inte som detta gör, vet inte riktigt hur jag skall förklara ljudet, hmm.. Tänk att det kanske smäller 5 gånger på 1 sekund, som att dra nageln över ett par träplankor, förstår du? =P

careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

jonnielahti skrev:
kan ju va en spindel eller styrled också, min högra spindelled knacka 8 månader innan de märktes på styrningen, och då sa sbp till mig att byta den, sen blev bilen bra igen tongue

Eller när du är skitnödig och det är upptaget på toa, då knackar du snabbt. Ungefär så låter det!

Richtenb
14 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Det låter som drivknuten, den låter precis som att knacka på en toadörr

Den behöver absolut INTE låta när du kör rakt fram utan klassiska scenariot är att den alltid låter vid fullt rattutslag om den är kass men kan även låta när du svänger mer eller mindre. Den kan också låta hela tiden eller då och då beroende på bil och hur dålig den är.

Innan du skrev detta var mitt tips också fjäderbenslager men nu kan det knappast vara något annat


careau skrev:

jonnielahti skrev:
kan ju va en spindel eller styrled också, min högra spindelled knacka 8 månader innan de märktes på styrningen, och då sa sbp till mig att byta den, sen blev bilen bra igen tongue

Eller när du är skitnödig och det är upptaget på toa, då knackar du snabbt. Ungefär så låter det!

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Richtenb skrev:
Det låter som drivknuten, den låter precis som att knacka på en toadörr

Den behöver absolut INTE låta när du kör rakt fram utan klassiska scenariot är att den alltid låter vid fullt rattutslag om den är kass men kan även låta när du svänger mer eller mindre. Den kan också låta hela tiden eller då och då beroende på bil och hur dålig den är.

Innan du skrev detta var mitt tips också fjäderbenslager men nu kan det knappast vara något annat


careau skrev:

jonnielahti skrev:
kan ju va en spindel eller styrled också, min högra spindelled knacka 8 månader innan de märktes på styrningen, och då sa sbp till mig att byta den, sen blev bilen bra igen tongue

Eller när du är skitnödig och det är upptaget på toa, då knackar du snabbt. Ungefär så låter det!

Okej! Hur kollar man lättast om det är en drivknut? Kan man bända på nått vis eller rycka etc? Eller provköra?

Richtenb
14 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Ja det jobbiga är ju att testet består av att köra runt i en cirkel på exempelvis en parkeringsplats med fullt rattutslag. Nu låter ju inte din när du gör detta men kanske är värt att testa seriöst.

Svänger du vänster och det knackar är höger slut och omvänt. Nu vet du ju iofs var damasken var trasig så det bör rimligtvis vara den som är risig.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja det jobbiga är ju att testet består av att köra runt i en cirkel på exempelvis en parkeringsplats med fullt rattutslag. Nu låter ju inte din när du gör detta men kanske är värt att testa seriöst.

Svänger du vänster och det knackar är höger slut och omvänt. Nu vet du ju iofs var damasken var trasig så det bör rimligtvis vara den som är risig.

Ja, det är på vänster sida. Alltså, när jag svänger vänster så (låter?) det som det kommer från vänster sida också, där jag blir lite fundersam..

Richtenb
14 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Ja det kan ju vara så att det är andra sidan som är slut trots dammask skada på vänster... Personligen byter jag alltid bägge i vilket fall men jag vet att det är sjukt svårt att höra var det kommer ifrån.




careau skrev:

Richtenb skrev:
Ja det jobbiga är ju att testet består av att köra runt i en cirkel på exempelvis en parkeringsplats med fullt rattutslag. Nu låter ju inte din när du gör detta men kanske är värt att testa seriöst.

Svänger du vänster och det knackar är höger slut och omvänt. Nu vet du ju iofs var damasken var trasig så det bör rimligtvis vara den som är risig.

Ja, det är på vänster sida. Alltså, när jag svänger vänster så (låter?) det som det kommer från vänster sida också, där jag blir lite fundersam..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja det kan ju vara så att det är andra sidan som är slut trots dammask skada på vänster... Personligen byter jag alltid bägge i vilket fall men jag vet att det är sjukt svårt att höra var det kommer ifrån.




careau skrev:

Richtenb skrev:
Ja det jobbiga är ju att testet består av att köra runt i en cirkel på exempelvis en parkeringsplats med fullt rattutslag. Nu låter ju inte din när du gör detta men kanske är värt att testa seriöst.

Svänger du vänster och det knackar är höger slut och omvänt. Nu vet du ju iofs var damasken var trasig så det bör rimligtvis vara den som är risig.

Ja, det är på vänster sida. Alltså, när jag svänger vänster så (låter?) det som det kommer från vänster sida också, där jag blir lite fundersam..

Man kan inte bända/rycka lite för att hitta vart det glappar?

Richtenb
14 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Nä det är för hjullager och allt annat. En drivknut låter framförallt av olika krafter i olika vinklar och om du då jackar upp den så tappar du säg 400kg:s tryck på hjulet... En osäker verkstad hade garanterat bytt bägge också. Särskilt om man vet att du haft trasig damask på vänster


careau skrev:

Richtenb skrev:
Ja det kan ju vara så att det är andra sidan som är slut trots dammask skada på vänster... Personligen byter jag alltid bägge i vilket fall men jag vet att det är sjukt svårt att höra var det kommer ifrån.




careau skrev:

Ja, det är på vänster sida. Alltså, när jag svänger vänster så (låter?) det som det kommer från vänster sida också, där jag blir lite fundersam..

Man kan inte bända/rycka lite för att hitta vart det glappar?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Richtenb skrev:
Nä det är för hjullager och allt annat. En drivknut låter framförallt av olika krafter i olika vinklar och om du då jackar upp den så tappar du säg 400kg:s tryck på hjulet... En osäker verkstad hade garanterat bytt bägge också. Särskilt om man vet att du haft trasig damask på vänster


careau skrev:

Richtenb skrev:
Ja det kan ju vara så att det är andra sidan som är slut trots dammask skada på vänster... Personligen byter jag alltid bägge i vilket fall men jag vet att det är sjukt svårt att höra var det kommer ifrån.





Man kan inte bända/rycka lite för att hitta vart det glappar?

Okej, hmm.. Får kolla över de då smile

Richtenb
14 januari 2013 · 1 359 Inlägg

Ja så länge du är säker på att ljudet är som en snabb hammare på en vägg eller som ett knackande på dörren så brukar man inte kunna ta fel.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Richtenb skrev:
Ja så länge du är säker på att ljudet är som en snabb hammare på en vägg eller som ett knackande på dörren så brukar man inte kunna ta fel.

Precis smile

careau
14 januari 2013 · 1 624 Inlägg

careau skrev:

Richtenb skrev:
Ja så länge du är säker på att ljudet är som en snabb hammare på en vägg eller som ett knackande på dörren så brukar man inte kunna ta fel.

Precis smile

Man kan säga att det smattrar?

careau
23 januari 2013 · 1 624 Inlägg

Vart på verkstad med bilen och fått den undersökt, det var ingen drivknut enligt dem. Det lät som fjäderbenslagringen. Har köpt på mig ett nu och tänkte få bytt det till helgen och hoppas på att allt som knakar och klonkar försvinner då. Hör av mig då smile

careau
23 januari 2013 · 1 624 Inlägg

jonnielahti skrev:

careau skrev:
Vart på verkstad med bilen och fått den undersökt, det var ingen drivknut enligt dem. Det lät som fjäderbenslagringen. Har köpt på mig ett nu och tänkte få bytt det till helgen och hoppas på att allt som knakar och klonkar försvinner då. Hör av mig då smile

1p till mig då cool

Det får vi se på måndag wink Men kan det klonka o ha sig med ett dåligt fjäderbenslagring? Tänkte på alla smågupp o skit som blir nu under vintrarna.. ?

Ymer200
17 oktober 2019 · 1 Inlägg

Hej vet att det va länge sen nån skrev här men fick du svar på va det va har samma symtom på min ford focus -00 klonkar när jag svänger vänster från höger sidan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang