Tolka hjulinställning

Cerebrus
4 november 2019 · 2 Inlägg

Jag är ny här på forumet, och tänkte väl börja med att erkänna att jag inte riktigt förstår det här med hjulinställning...

Jag bytte precis däck på min Subaru Legacy, och firman konstaterande att sommardäcken som de tog loss var helt snedslitna, och att jag därför behövde en hjulinställning. Sagt och gjort bokade jag in en sådan på Mekonomen, som 1400 kr senare gav mig protokollet nedan. Kontentan av det hela var att inget hade behövts göras, eftersom "alla vinklar var gröna". Eftersom jag köpte bilen ganska nyligen tänkte jag att förra ägaren kanske hade fixat inställningen utan att byta däcken. MEN när jag själv kollar på protokollet så tycker jag det ser ut som att Camber-vinklarna bak inte alls ligger inom spec.området som står i mittenkolumnen.

Har verkstaden sjabblat till det, eller är det bara jag som målar fan på väggen? Kanske kolumnen i mitten helt enkelt inte är det jag tror att det är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233703/233703-0f6f072b279db080200ecdf6f21c51b9.jpg

M123
4 november 2019 · 962 Inlägg

Inte alls mitt område alls men utläser som dig att dom gått ifrån toleransen.

Även fler som inte håller sig rätt. Värst efter bak som du beskriver är camber fram. Men som sagt är fler.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Myhran
4 november 2019 · 452 Inlägg

60 minuter är 1 grad så jag kan inte se att värdena är utanför tolerans.

-0,50 är spec området och det får vara +-0,45 så den får ligga på -1,35 om jag räknat rätt,

https://pdahlen.se/nc5/Omvandla%20Vinklar.pdf

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (4 november 2019)

Cerebrus
4 november 2019 · 2 Inlägg

Ahh, såklart bilbranschen ska envisas med att dela upp vinklar i minuter i stället för decimaler. Tack Myhran för att du redde ut den tankevurpan åt mig!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2019 · 4 917 Inlägg

Det var VERKLIGEN INTE prisvärt må jag säga..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
4 november 2019 · 10 280 Inlägg

malus skrev:
Det var VERKLIGEN INTE prisvärt må jag säga..

1400:- för en hjulinställning är nog att betrakta som normalpris iaf dom större städerna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 november 2019 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:

malus skrev:
Det var VERKLIGEN INTE prisvärt må jag säga..

1400:- för en hjulinställning är nog att betrakta som normalpris iaf dom större städerna.

//Brådhis

Ja , du milde..
Jag menar såklart iförhållande till vad dom verkligen gjorde, dvs ingenting..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
4 november 2019 · 9 296 Inlägg

malus skrev:

Brådhis skrev:

malus skrev:
Det var VERKLIGEN INTE prisvärt må jag säga..

1400:- för en hjulinställning är nog att betrakta som normalpris iaf dom större städerna.

//Brådhis

Ja , du milde..
Jag menar såklart iförhållande till vad dom verkligen gjorde, dvs ingenting..sad

Fast egentligen gjorde de ju någonting. Sedan kan man ju tycka att det var trist att inte få valuta för pengarna genom att de fick jobba som gnuer med att räta upp alla stag men jag hade nog faktiskt inte tänkt så.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
4 november 2019 · 962 Inlägg

Myhran skrev:
60 minuter är 1 grad så jag kan inte se att värdena är utanför tolerans.

-0,50 är spec området och det får vara +-0,45 så den får ligga på -1,35 om jag räknat rätt,

https://pdahlen.se/nc5/Omvandla%20Vinklar.pdf

Med vänlig hälsning,

Fick jag lära mig något nytt.
Har aldrig någonsin räknat grader på det där viset eller kommit i kontakt med formen. Superbra iaf att få nya perspektiv på saker.
Hatten av. ☺

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang