3135
Sök

Några nackdelar med att köra med för hög profil på däcken?

2 Inlägg
6 november 2019
Trådstartare
#1
Hej!

Jag köpte ett par vinterhjul utav min kompis och dem hade profilen 225/55/17 original är 225/45/17.
Jag har räknat ut att rullomkretsen blir ca 7% alltså 2% över från vad det ska vara egentligen. Har testat att köra med GPS och hastigheten visar exakt mot mätaren. Hjulen går fritt i hjulhuset och tar inte i någonstans. Ända nackdelen är att bilen blivit lite högre någon cm och hjulen ser lite större ut. Är det något annat som kan vara till en nackdel ? Eller tror ni att det funkar att köra på?

Trucker
1 427 Inlägg
6 november 2019
#2
Det är bara att köra smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)

716 Inlägg
6 november 2019
#3
Bara o köra..

2 Inlägg
6 november 2019
Trådstartare
#4
Tack !smile

7 714 Inlägg
6 november 2019
#5
Ingen nackdel, ur komfortsynpunkt - tvärt om.
En av mina hobbybilar har 100 % profilhöjd stock car.
På en annan har jag bytt från 65 till 85 % (och nu visar hastighetsmätaren rätt enl GPS:en).
När CR-V:n köpte ny för 4 år sedan valdes 235/65-17".
Fanns 18", 19" och 20" fälgar på menyn.
Men inte 15" eller 16" beroende på skivbromsoken, enligt uppgift.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 november 2019
#6
Generellt som alla råd ovan men lagom är bäst. För stora hjul på en något motorsvagare bil dödar prestandan. Sedan finns ju som sagt regler om hur mycket avvikelser det får vara även om det nog är mer en formalitet i detta fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök