Några nackdelar med att köra med för hög profil på däcken?

samantura
6 november 2019 · 2 Inlägg

Hej!

Jag köpte ett par vinterhjul utav min kompis och dem hade profilen 225/55/17 original är 225/45/17.
Jag har räknat ut att rullomkretsen blir ca 7% alltså 2% över från vad det ska vara egentligen. Har testat att köra med GPS och hastigheten visar exakt mot mätaren. Hjulen går fritt i hjulhuset och tar inte i någonstans. Ända nackdelen är att bilen blivit lite högre någon cm och hjulen ser lite större ut. Är det något annat som kan vara till en nackdel ? Eller tror ni att det funkar att köra på?

zleepy Trucker
6 november 2019 · 1 391 Inlägg

Det är bara att köra smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zzr9409209
6 november 2019 · 716 Inlägg

Bara o köra..

samantura
6 november 2019 · 2 Inlägg

Tack !smile

torsen
6 november 2019 · 7 236 Inlägg

Ingen nackdel, ur komfortsynpunkt - tvärt om.
En av mina hobbybilar har 100 % profilhöjd stock car.
På en annan har jag bytt från 65 till 85 % (och nu visar hastighetsmätaren rätt enl GPS:en).
När CR-V:n köpte ny för 4 år sedan valdes 235/65-17".
Fanns 18", 19" och 20" fälgar på menyn.
Men inte 15" eller 16" beroende på skivbromsoken, enligt uppgift.

caromania Forummoderator
7 november 2019 · 9 296 Inlägg

Generellt som alla råd ovan men lagom är bäst. För stora hjul på en något motorsvagare bil dödar prestandan. Sedan finns ju som sagt regler om hur mycket avvikelser det får vara även om det nog är mer en formalitet i detta fall.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang