-70 Chevrolet Caprice 454

Total genomgång av motor.

vargensgarage

  • 14 Följare
  • 951 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 november
vargensgarage
25 oktober · 8 Inlägg
#1

Jag är egentligen https://www.garaget.org/wargen men lyckas tyvärr inte logga in på kontot sedan nollställning av lösenord, så det fick bli att skapa ett nytt konto här!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-27ce8e62b6f395978e28c041e643313d.jpg

Sålde min -68 Coronet i somras och köpte för en månad sedan en -70 Chevrolet Caprice coupé. Just 1970 var första året för Chevrolets 454-motor vilken ersatte 427:an från föregående årsmodeller. För fullsizeprogrammet fanns två varianter – LS4 på 345hp och LS5 på 390hp. Den senare ett ovanligt option – endast 2549 bilar av totalt ca 700.000 tillverkade fullsize Chevy 1970 fick denna motor som i försäljningsbroschyren kallades ”Mr. Big”.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-86466a5fc5a74a9329380d44d8038d4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-6356f9f8980fb5e8ebd6360f0c7894a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-c09512805cc21261103b2a42fa886a00.jpg
Min Caprice har original ”window sticker” och där framgår att bilen kom från fabrik med LS5 454 390hp – mycket trevligt! Dessutom är det matching no. än idag på motor, låda (TH400) och bakaxel (12bult LSD).

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cbb037b4e6ca3ed783d10dca5cc03181.jpg

Det som är gjort med motorn är att den fått en mekanisk rullkam XR274 från Comp med tillhörande rulllyftare och rullvippor, aluminiuminsug från PPC, Holley 770 Avenger förgasare, MSD tändning, Hooker Competition Headers och dubbelt 3” Flowmaster avgassystem. Stor alukylare med dubbla elfläktar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-f05af33221280a6e3c5acb6dda12e965.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b0d27d85574fd3fcaceba24db582a703.jpg

För övrigt är bilen ganska orörd med fin originalinredning, omlackerad någon gång för länge sedan i originalkulören Fathom Blue. Klassiska 15x8½ American Racing Torque Thrust runt om med 255/60 bak och 235/60 fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a405a54224f2ececcaac2362599511a2.jpg

Av allt att döma har bilen har levt sitt liv i NewYork - i bakrutan finns stickers från tidigt 70-tal från diverse legendariska dragstrips runt NY.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-8278406fcb20c49522abd715062a0534.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-28d3fc93e99091a150e15017edaf65cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3f8af671101af7973cf89b135f37be6b.jpg

Bilen har inte varit besiktad sen den kom till Sverige 2011 och var i behov av en översyn av motorn. Alltså blev det hämtning med lastbil. Väl hemma i garaget beslutade jag att lyfta ur motorn för att göra ett grundligt jobb:

-Full genomgång av motor 
-Nya packningar i hela motorn
-Nya ramlager
-Nya vevlager
-Nya kamlager
-Ny högvolyms oljepump
-Nya ventiltätningar
-Polering av vevaxelns lagerytor
-Tvättning av block i s.k. ”hot tank”
-Måla hela motorn i korrekt Chevy orange
-Nya OEM ventilkåpor med spacers för att rymma rullvipporna
-Ny OEM luftrenare med korrekta dekaler
-Nytt insug Edelbrock Performer RPM
-Ny mekanisk bensinpump med högre kapacitet
-Nya bränsleledningar och filter
-Ny termostat
-Byta till raka anslutningar på 6/8 tändkablar
-Ny nedre kylarslang utan T-rör för expansionskärl (som ska tas bort)
-Grundlig tvätt av motorrum
-Målning och uppfräschning i motorrum
-Ny oljekylare automatlåda samt rör/slangdragning
-Ny infästning för alukylaren
-Se över eldragning till elfläktarna

Övrigt att se över i vinter:
-Byta tändningslås
-Utreda elfel, blinkers fungerar ej tänder sig dock när man trampar ner bromspedal
-Fixa det sista på instrumentbrädan
-Elsoffa – motor går men inget händer
-Bättra med ny klarlack ovansida vänster framskärm

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-152f633241991bbd3d538df2eef782e4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-0ed78693ef0d21a8032472ed51c250e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-ae87f6f88a31a53ed4179e78d7306304.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a94ed27786181ad7fe5105003b2b2466.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5648baa54dfe93fba669b2b6c80afb43.jpg

Senast redigerat av vargensgarage (25 oktober )

turbonova gillar en riktig burnout
25 oktober · 933 Inlägg
#2

Trevligt projekt smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
25 oktober · 11 951 Inlägg
#3

Den ser jävligt fräsch ut!! Trevligt med denna motor också!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
vargensgarage
29 oktober · 8 Inlägg
#4

Tack Benny och turbonova!


Efter att motorn var ur bilen så fick jag beställa passande skruv för att få upp den gristunga 454:an i mitt gamla motorstativ.

Under väntetiden på skruv så roade jag mig med att kolla alla nummer och skruva loss flexplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cd9855943441a8489a01a5694d9617a2.jpg
Yes, det är ett korrekt #512-block...

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1b9c81b58c267bead0b51296001337b0.jpg
... med korrekt märkning HIPER PASS - dvs "high performance, passenger car"...

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b3b8ac00c816a73d117f87a494088ba8.jpg
... och korrekt kod "CGU" för LS5:an samt chassienummer och produktionsdatum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-246c54f93f8f47296b5d07b6bc1c43ad.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1396ce2ea1329448e6c96e31626e186b.jpg
Med motorn i stativet åkte topparna av. Kvalificerad gissning - denna motor har aldrig varit öppnad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1225cc96ae6e0e03b337ec33e4dee33c.jpg
Så ser original topplockspackningarna från 1970 ut iaf.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-02c52ecc19375b4bb0666dd8f3c475af.jpg
Cloyes true roller kamdrivning uppdaterades ihop med rullkammen för några år sedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a168af68e57435f256abf9fd9ee08d44.jpg
Kammen byttes med motorn i bilen och det syns på kamlagren som fått ganska grova repor. De ska bytas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-32625e1f4445eb1fe92bc7bbb77797d0.jpg
Här har jag fått ur vev, kolvar och stakar och kan konstatera att cylinderloppen är riktigt fräscha, knappt några vändkanter. Denna bil kan inte ha gått jättelångt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-e353114581706eff86f4aedb7bcb845d.jpg
När jag tog ut denna kolv så sprätte ena ringen iväg i 4 bitar - hög tid att byta alla ringar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-c5158a2542ce81fe9ee74aa0392e6652.jpg
Original högkompskolvar från 1970.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-01214595b8e2b6aaa7125e85ea75b2df.jpg

Eftersom kamlagren ska bytas (specialverktyg), veven behöver poleras och cylindrarna honas så kände jag att jag kan lika gärna skicka iväg motorn till den lokala motorbyggaren så får han fixa det, inklusive tvättningen i "hot tank".

Fortsättning följer...

vargensgarage
5 november · 8 Inlägg
#5

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-22705bb737f3086611bfdd3c4f5f30c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a6be10ab023085d7bcd297183fccb366.jpg
Ja, såhär ser motorrummet ut efter att motorn lyfts ur, behövs en uppfräschning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-7e553a4aa510914232be8be210de83ff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-87581b7ed81914e972c3ad9a9e613baa.jpg
Den märkliga transmissionsoljekylaren och installationen av densamme har jag plockat bort, det blir en helt ny oljekyl med slangdragning hela vägen från lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-1efc522cde05ebae136c3c7bcff1b9ea.jpg
Rullat ut bilen för att högtryckstvätta motorrummet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-6f4f80050a904df11f8ee5fa4127fa49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-595e2a00d4f814ccddc0669d05bf339f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-aa4a876570c98cb80553b766e0c08479.jpg
Dränkt i avfettning, får ligga och gro en stund.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-54fa911ce6d7b64c77e17c7c025ff8d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cc4e2353fe4cc2e3a53dec34914f6287.jpg
Allt fett och lös smuts är borta - nu återstår slipning och målning!

Motorn då? Ja blocket är kvar hos motorfirman, men ska vara klart denna vecka. Jag bestämde mig för att börja från botten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-40445cb246dfb53d04176f20289e5078.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-7400811fd7c43676066dd9d3856d32c9.jpg
...med först invändig rengöring av oljetråget. Var extremt noggrann för att säkerställa att det blev rent mellan dubbelplåtarna. Gjorde säkert tio upprepade "vaskningar" med bensin ända tills dess att bensinen inte längre blev missfärgad av gammal olja. Därefter renblåsning med tryckluft och olja in ytorna med ren motorolja.

Sen blev det dags att ta itu med utsidan av tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-a81f151525367808c22c3140adc2116e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-8daf6b6bb07399d89c5c75e0ae4a1109.jpg
När jag höll på med packningsborttagning på topparna så upptäckte jag att den CRC Gasket Remover jag använde var väldigt effektiv på att även lösa upp motorfärgen. Således använde jag det lilla som var kvar i sprayburken till oljetråget. Nu gick det ganska lätt att skrapa bort färgen med ett stämjärn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-b725700df031856bc140ca2d5e1f80b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-d865b6bdb0db131a0d04b990fe2c814a.jpg
När all lös färg var borta så penslade jag hela tråget med rostborttagare. Det fanns nämligen en hel del ytrost på den del som ligger direkt över framvagnsbalken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-78a9e843cfefdd49317c07df3ee592ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-5c88b2c7218c7ae2f0cce37fdc23158a.jpg
All ytrost försvann inte som synes - så jag fick ta ett varv med roterande stålborste. Tyvärr fick jag ingen bild på det - var nog alldeles för ivrig att få på grundfärgen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-767184523a097e9309704c172764ee67.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-3a647cb27e9944b0cb2e1e086e22303c.jpg
Slutresultatet i original Chevy orange!

Senast redigerat av vargensgarage (5 november )

GlobalNomad
6 november · 11 Inlägg
#6

Grattis till den bilen. Kul med lågproduktionsoptions. Förgyller alltid tillvaron lite. Följer med intresse.

vargensgarage
6 november · 8 Inlägg
#8

GlobalNomad skrev:
Grattis till den bilen. Kul med lågproduktionsoptions. Förgyller alltid tillvaron lite. Följer med intresse.

Odmark skrev:
Intressant projekt, följer!

Härligt, kul att det finns lite intresse där ute smile

__________________

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-210d19049f9a907f37ee7c5eee229bbf.jpg

Igår hämtade jag en nypolerad vevaxel och ett block som blivit tvättat, honat, toppdeckat och med nya kamlager.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-8f2f798dade00502f690c93c195b1b6a.jpg

Började att maskera för kommande målning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-dcfaf2c131c78acf20339b85181cd368.jpg
Jag har även byggt ett eminent verktyg för att komprimera ventilfjädrar. Det är ju dubbla fjädrar och en vanlig båge blir för klen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-119b55f02bfd4c429a0d2d7a18d48d35.jpg
Funkade kanon, och alla ventiler är ute!

vargensgarage
7 november · 8 Inlägg
#9

Efter maskering gick jag över hela blocket med roterande stålborste, vilket gav en yta av rent gjutjärn. Därefter blåste jag rent med tryckluft och lade första lagret av Chevy-orange.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-8f2f798dade00502f690c93c195b1b6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-25a69ffae7e0bbaabab039934d3835eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-d3121f6b85d20ce112c1560543c42da5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-091e406afc72ba4a3503316f3330d066.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-be809450c1f4a84ae5339e443c378ba1.jpg

vargensgarage
11 november · 8 Inlägg
#10

Har fått tag i den långsammast torkande motorfärgen på norra halvklotet tror jag, resultatet blir fantastiskt men det tar ju sån tid! Har ännu inte beställt packningssats, lager och ringar. Topparna är lämnade för renovering - blir nya styrningar och mira-fräsning etc.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-e412ddcdca1bf4cab2761586eb4ffdaa.jpg

På motorn satt en kromad eftermarknads bröstkåpa, många gillar det men jag vill att allt så långt som möjligt ska vara "factory". Hittade original bröstkåpa bland delarna som följde med bilen, skitig och jävlig men helt klart värd att rädda!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-ee75cc80db8f42a1f57e5a0068e49666.jpg
Dränka med avfettning och jobba med diskborsten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-2e3e1c78ee0620d77de7091871350e31.jpg
Lite färg på detta så blir det bra. Kromade kåpan som referens.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-135454f15e64c143c18ee9e8d72deee4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cfeddb4b20f360baa9945b304982b733.jpg
Lyckades i gömmorna hitta lämpliga verktyg för att demontera främre packboxen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-9ab814ff5e5ae099decc1b6d1c2b2490.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-47497ad817fedd762d3d9949bff679db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-36664fc1199a42cff82f80b9b0f2dd61.jpg
Med färg på, tittar ni noga så ser ni att den är stansad med "1   70" - oklart dock om det syftar på tillverkningsdatum eller något helt annat.

Så ett helt jävla inlägg om en bröstkåpa tänker ni, ja så nördigt kan det va. Men som bonusmaterial bjuder jag även på en vattenpump!

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-442411f4872341adb4e7ac59bfd48d20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-44f08bc3fdb33190cb5fa6a855526b8d.jpg
Tyvärr ingen bild direkt före lack, fick bort det mesta av den röda färgen med roterande stålborstar av olika storlekar. Även svängningsdämparen har strippats på röd färg och målats orange.

https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-28cc0566779942155d43707355e93e95.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-17eab969e2b8d1d16001d16d28099cdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233365/233365-cd9855943441a8489a01a5694d9617a2.jpg
Det är lite skillnad mot utgånsläget iaf!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang