torsen skrev:
Det första och viktigaste du behöver är ett klimat på minst + 20 grader men helst +25 grader.
Du behöver ingen (punkt-)bläster - i stället en vass kniv av Mora-/Frost-typ.
Möjligtvis fin smärgelduk. Köp förslagsvis sådan som är avsedd för små bandslipmaskiner.
Kapa till en lämplig träbit du kan spänna "smärgelbandet" över. Flytta "smärgelbandet" varefter.
Du behöver maskeringstape och grundfärg samt eventuellt "filler".
Grundfärgen kan vara BILTEMA:s zinksprej, och "fillern kan vara den som Volvo har/hade.
Den senare torkar snabbt och blir då ev slipbar - men slipa inte igenom till grundfärgen - då måste den bättras på.
Köp lackfärg i sprejform hos någon seriös färghandlare som hjälper dig att på plats med bilen fastställa rätt kulör - tänk på att lacken mattas/bleknar av bl a solen.
Du ska absolut spreja över lacken med klarlack. Kulören förändras, till det bättre, när klarlacken kommer på.
Kan du tälja till mindre träkilar, och försiktigt träda in dem, så kan du kanske vidga spalten mellan olika krosseridelar. Kolla även om det inte finns möjlighet lossa lite på bumpers fram och bak för att komma åt bättre. Ser ut som "knappar" som i sig har en konisk "plastplupp" som kan lossas med en liten bladskruvmejsel.
Fråga ev hos en lack-/skadeverkstad hur du lossar "plastplupparna".
Mitt alternativ till att lämna in bilen och dyyyyyrt få den fixad.
Men räkna med att du får, som skrivits ovan, göra om arbetet efter ett par år - beroende på hur noga du varit.