Justering av växellådan, Caddy mk2 2001

ckrudelux
4 januari 2020 · 115 Inlägg

Hamnat i situationen av att behöva justera in spaken till växellåda.

Av mina undersökningar kan jag konstatera att det bara finns ett ställe att justera på. Försökt googla runt på det här och allt jag hittar är lådor med två kablar. Denna har ju då bara ett rör som jag kan konstatera. Som går till en gaffel som sedan sitter fast på en pinne som går in i lådan.

Det jag ska göra är att justera vänster/höger rörelse då 1an ligger i backens läge. Ser inte hur jag ska göra det med röret eller vad det nu är. Kansle det går att vrida på men känns som att det inte kommer att göra någon skillnad.

Någon som har koll?

Dance till you sleep!
Myhran
4 januari 2020 · 452 Inlägg

Greenhorn skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo&feature=youtu.be

Den där lådan kändes kanske lite för modern då den har 2 vajrar,

Är det inte en Skoda/Vw Felicia/pickup som TS har tro? Eller är det en Polo Caddy?
Kan vara Bra att veta,

Utmarks-Loke
4 januari 2020 · 5 833 Inlägg

Min allra första bil var en polo -84 och den hade också ett rör till växlingen och det krånglade också. Modernare lådor har ju växelföraren på ovansidan lådan men den hade på undersidan. Det där röret rostade sönder och vek sig så det inte gick att få i ytterkantsväxlarna. Jag lappade ihop det med svetsen, jag minns att jag fick öppna svetsarna och justera och svetsa igen innan växellägena blev helt bra. Det kan också ha funnits gummibussningar i anslutningarna på det där röret som kan ha varit dåliga och sabbat växellägena, jag minns inte riktigt efter 20 år.

ckrudelux
4 januari 2020 · 115 Inlägg

Myhran skrev:

Greenhorn skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD03hmo&feature=youtu.be

Den där lådan kändes kanske lite för modern då den har 2 vajrar,

Är det inte en Skoda/Vw Felicia/pickup som TS har tro? Eller är det en Polo Caddy?
Kan vara Bra att veta,

Polo caddy är korrekt

Dance till you sleep!
ckrudelux
4 januari 2020 · 115 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Min allra första bil var en polo -84 och den hade också ett rör till växlingen och det krånglade också. Modernare lådor har ju växelföraren på ovansidan lådan men den hade på undersidan. Det där röret rostade sönder och vek sig så det inte gick att få i ytterkantsväxlarna. Jag lappade ihop det med svetsen, jag minns att jag fick öppna svetsarna och justera och svetsa igen innan växellägena blev helt bra. Det kan också ha funnits gummibussningar i anslutningarna på det där röret som kan ha varit dåliga och sabbat växellägena, jag minns inte riktigt efter 20 år.

Låter som lådan jag har på bilen

Röret är inte rakt så jag gissar att om jag vrider på det så kan jag flytta något åt sidan, om det nu går att vrida på.

Dance till you sleep!
Myhran
4 januari 2020 · 452 Inlägg
ckrudelux
13 januari 2020 · 115 Inlägg

Om någon annan undrar. Justeringen sker genom att lossa på rörkläman och sedan flytta på spaken som nu är frikopplad från lådan.

Det går att vrida på röret eller trycka den ut eller in.

Lägg lådan i andra växel och för sedan spaken till tvåans position utan att växeln hoppar ur lådan. Dra sedan åt rörkläman och växlarna bör ligga på rätt ställe.

Dance till you sleep!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang