Low skrev:
Känns lite för tidigt.
Men är det sant att det redan höjs så garvar jag

... Va vare jag sa.. trodde det skulle ta 5-10år...
Skrev exakt som du tidigare i tråden. Det tragikomiska i det hela är att man lärt sig hur det här funkar i Sverige.
Först förespråkar man en sak och fördömer allt annat, sen när man lurat in tillräckligt många så chockhöjer man avgifter och skatter på samma sak. Bara pi**a på privatbilisterna..
Först etanol som skulle vara förnybart och bra. Det visade sig senare vara etiskt tvivelaktigt då man fällde skog för att odla sockerrör.
Gasbilar. 1000 spänn för en besiktning plus intyg för gaskontroll. (Vilket iof är logiskt då många läcker som såll). Rullande brandbomb med rostiga tankar.
Nu elbilar med höjd energiskatt och så dessa laddstationer. Diskussioner om cellernas miljöpåverkan osv. Går ej att släcka om de brinner..
Nä, jag åker oftast diesel och än så länge känns det faktiskt inte helt ovettigt ur någon synpunkt.
Släpper dessutom ut mindre co2 än motsvarande bensinare och är en EU6 så jag känner att jag bidrar tillräckligt för stunden.
När staten slutar jävlas med vanligt folk, då kan jag tänka mig att hjälpa till mer.
En annan intressant faktor i detta är att om vi nu ska vara så miljövänliga, varför har gränsvärdena höjts vid besiktningen?
HC var förr 100, nu 200. Har du en flyttsak kollas bara co halt 4,5. Samma bil fast svensksåld har en gräns på 0,2-0,3 i co. Importbilar är tydligen inte lika farliga... På de dieslar som ens går att avgasmäta så mäts partikelhalt, inte kväveoxid som nu är så farligt..
Tyvärr men det är hyckleri när man ska sänka utsläppen enligt regeringen men höjer gränsvärden samtidigt som avgasreningen utvecklas och förbättras.