Generator i båt laddar 14,8-14,9 (Volvo Penta AQ151B)

Brådhis * Voff voff *
9 december 2019 · 4 953 Inlägg
#1

Som rubriken... Vet att det inte är en bil, men motorn är i det närmaste en B230 så frågan är egentligen generell.

Jag har problemet att generatorn laddar 14,8-14,9 volt vid ungefär 4000 rpm och uppåt (dvs marschfart).

Jag har sett över alla kablar både en och två gånger. Men "felet" kvarstår. Har fått tips om en gul sensorkabel men någon sådan finns ej på min och verkar inte ha funnits.

Går jag ner på lägre varv går också laddningen ner. Kanske tyder det på laddningsregulatorn? Men å andra sidan brukar ju den skena iväg och ladda uppåt 16 volt innan den helt lägger av. Jag har kört så här i två säsonger nu (och jag vet inte hur länge förra ägaren kört så), så jag är tveksam till att det är regulatorn, men jag kanske har fel där...

Batteribanken består av två förbrukningsbatterier och ett startbatteri som länkas ihop av ett skiljerelä när motorn är igång.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (9 december 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
M123
9 december 2019 · 962 Inlägg
#2

Är båda batterierna identiska i märke, skick och storlek?
Är alla kablarna mellan båda batterierna lika långa och samma area?

Vad har detta med saken att göra nu tänker du kanske?
Jag tänker om möjlig om du uteslutet laddning som sådant, men har en strömmning eller rundgång som stör ut regulatorn när belastningen blir hög på denna?

Senast redigerat av M123 (9 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
10 december 2019 · 3 977 Inlägg
#3

När batterier börjar bli dåliga brukar spänningen öka..

torsen
10 december 2019 · 3 766 Inlägg
#4

Råder dig att ta kontakt med Skyllermarks.
Dom kan det här med dubbla batterier i båtar, bilar och husvagnar.
Laddningen kan vara avhängig batteriets inre resistans, som knappast är lika i 2 identiska batterier om det förflutit några år för batterierna.

Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 4 953 Inlägg
#5

M123 skrev:
Är båda batterierna identiska i märke, skick och storlek?
Är alla kablarna mellan båda batterierna lika långa och samma area?

Vad har detta med saken att göra nu tänker du kanske?
Jag tänker om möjlig om du uteslutet laddning som sådant, men har en strömmning eller rundgång som stör ut regulatorn när belastningen blir hög på denna?

Ja, monterades förra sommaren och var då nya. Felet var detsamma med gamla batterierna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 4 953 Inlägg
#6

malus skrev:
När batterier börjar bli dåliga brukar spänningen öka..

Dom är drygt ett år gamla och felet fanns direkt efter batteribytet och även innan (med dom gamla batterierna).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 4 953 Inlägg
#7

torsen skrev:
Råder dig att ta kontakt med Skyllermarks.
Dom kan det här med dubbla batterier i båtar, bilar och husvagnar.
Laddningen kan vara avhängig batteriets inre resistans, som knappast är lika i 2 identiska batterier om det förflutit några år för batterierna.

Felet fanns även när batterierna var helt nya...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
mb_pucken
11 december 2019 · 4 405 Inlägg
#8

Testat att mäta med en annan multimeter så det faktiskt laddar för mycket?
Annars gissar jag på laddningsregulatorn eftersom den sköter laddningen.

Lite OT.
Fick idag reda på att båtar med inbyggd motor skall ha EX godkända tillbehör tex just generator. Detta för att undvika gnistbildning som kan antända vevhus/bensinångor.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Brådhis * Voff voff *
11 december 2019 · 4 953 Inlägg
#9

mb_pucken skrev:
Testat att mäta med en annan multimeter så det faktiskt laddar för mycket?
Annars gissar jag på laddningsregulatorn eftersom den sköter laddningen.

Lite OT.
Fick idag reda på att båtar med inbyggd motor skall ha EX godkända tillbehör tex just generator. Detta för att undvika gnistbildning som kan antända vevhus/bensinångor.

Har en voltmätare på instrumentbrädan (analog, Volvo), en digital vid batteribanken samt mätt med multimeter. Så ja, 14,8-14,9 stämmer fint. ;-) Regulatorn är ju egentligen det enda logiska, men jag har inte hört talas om någon som gått sönder på ett sådant vis att den ger 0,5 volt för mycket. Konstant dessutom... smile

Angående inombordsmotorer och gnistskyddat så stämmer det bra. Startmotor och generator tex är bra exempel på vad som måste vara gnistskyddat på båt. Sen är det viktigt med en bra motorrumsfläkt också, samt att den används...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
9 januari · 4 953 Inlägg
#11

simonfalun skrev:
Är inte det normala att den laddar 14,7?

Jag vet inte? Är det? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
23 januari · 4 953 Inlägg
#12

Brådhis skrev:

simonfalun skrev:
Är inte det normala att den laddar 14,7?

Jag vet inte? Är det? smile

//Brådhis

Någon som kan bekräfta eller dementera detta...? :-P

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
23 januari · 3 977 Inlägg
#13

På en bil så kommer man ju upp till 14,5 volt , så 2 TIONDELAR gör nog varken från eller till, eller vad tror du ? smile
På  min gamla ford från -72 så kom spänningen upp till 17 volt och då fattade jag varför det gick så många lampor..
Och så fick man fylla på "fint" vatten i batteriet som man senare  kunde se att det småkokade så smått.. smile

Senast redigerat av axxet (23 januari )

Brådhis * Voff voff *
24 januari · 4 953 Inlägg
#14

axxet skrev:
På en bil så kommer man ju upp till 14,5 volt , så 2 TIONDELAR gör nog varken från eller till, eller vad tror du ? smile
På  min gamla ford från -72 så kom spänningen upp till 17 volt och då fattade jag varför det gick så många lampor..
Och så fick man fylla på "fint" vatten i batteriet som man senare  kunde se att det småkokade så smått.. smile

Vad jag tror är ju att det går fint att köra så här. Har ju kört två säsonger utan problem... wink

Vad jag undrar är om någon vet hur det faktiskt ska vara...?

Dessutom är det väl ändå 3-4 tiondelar från 14,5 till 14,8-14,9 (se min rubrik). smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (24 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
24 januari · 3 977 Inlägg
#15

Jag vill påstå att 0,5 volt hit eller dit har ingen betydelse såvida du inte har elektronik inkopplat i kretsen.
Kan du ställa ner den till 14,5 volt , så gör det., men med 3 batterier som ska laddas så är det ju bara bra med lite mera kräm, för då laddas batterierna snabbare.
Jag undrar vad du får för värde med enbart 1 batteri inkopplat..

Senast redigerat av axxet (24 januari )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 januari · 10 027 Inlägg
#16

testa att smäcka dit en ny regulator bara.. dom kan gå sönder på alla tänkbara sätt..

eller så kastar du ut skiten och monterar något som ger lite effekt..  dom där gamla hedenhös genartorerna är ju rätt offektiva

https://www.startmotor.se/item/290%2014 … neratorer/

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
24 januari · 4 953 Inlägg
#17

axxet skrev:
Jag vill påstå att 0,5 volt hit eller dit har ingen betydelse såvida du inte har elektronik inkopplat i kretsen.
Kan du ställa ner den till 14,5 volt , så gör det., men med 3 batterier som ska laddas så är det ju bara bra med lite mera kräm, för då laddas batterierna snabbare.
Jag undrar vad du får för värde med enbart 1 batteri inkopplat..

Lite elektronik finns väl (plotter tex) men har den överlevt två säsonger lär den klara nästa också. Så jag lämnar nog detta utan åtgärd helt enkelt då... smile Som du säger så är det ändå 3 batterier som ska laddas.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Brådhis * Voff voff *
24 januari · 4 953 Inlägg
#18

Growe skrev:
testa att smäcka dit en ny regulator bara.. dom kan gå sönder på alla tänkbara sätt..

eller så kastar du ut skiten och monterar något som ger lite effekt..  dom där gamla hedenhös genartorerna är ju rätt offektiva

https://www.startmotor.se/item/290%2014 … neratorer/

Vad är den generatorn är så pass mycket bättre på än den jag har...? Visst lite fler A, men i övrigt...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang