8301
Sök

Dimensionering bromsar..

499 Inlägg
12 mars 2020
Trådstartare
#1
Sitter och tittar lite på bromsar till mitt amazon projekt.
Har ett par 240 bromsar fram(ventilerade 260mm eller dylikt) som jag funderar på att sätta bak istället för att sedan slänga dit S80 bromsar fram(ventilerade 288mm).
Är det bara fördelar med större bromsskivor eller är det något annat man ska tänka på här?
Bilen kommer inte ha ABS och vill såklart ha så bra bromsar jag får plats med för att klara av starkare motor/hårdare körning.


6 630 Inlägg
12 mars 2020
#2
Hej!
Har satt på Amazon 65:ans skivbromsar på min Amazon -64(under helrenovering).  Det gäller att få plats med skivorna innanför fälgarna.


499 Inlägg
12 mars 2020
Trådstartare
#3
Plats ska inte vara någon fara, kör 15" alu fälgar nu och har gott om plats men i värsta fall går jag upp i dimension.
Tanken är att det ska bli lite mer "race" stuk.


7 832 Inlägg
12 mars 2020
#4
MrCrankyface skrev:
Sitter och tittar lite på bromsar till mitt amazon projekt.
Har ett par 240 bromsar fram(ventilerade 260mm eller dylikt) som jag funderar på att sätta bak istället för att sedan slänga dit S80 bromsar fram(ventilerade 288mm).
Är det bara fördelar med större bromsskivor eller är det något annat man ska tänka på här?
Bilen kommer inte ha ABS och vill såklart ha så bra bromsar jag får plats med för att klara av starkare motor/hårdare körning.

Utan ABS blir det inte bra.
Med ABS spelar det ingen roll angående bromskraftfördelningen mellan axlarna.
Utan ABS måste bromskraftfördelningen vara sådan att bakbromsar inte bromsar före/starkare än frambromsar.
Kollas vid seriös registreringsbesiktning.
Kan lösas med lastkännande bromskraftbegränsare - typ Niva före 2012(då den fick ABS).

Du vet väl att du även måste byta huvudbromscylinder om du monterar "skivor" bak.
Varför inte "ta" hela bromssystemet från S80, om du nu är fixerad vid Volvo-bromsar?

499 Inlägg
13 mars 2020
Trådstartare
#5
Jo det har jag koll på, kommer inte återanvända amazonens bromssystem i övrigt, allt görs från grunden.
Jag är inte så fixerad på just volvo utan är mest att det kändes lättast att passa in, har någon tips på annat så är jag tacksam!
Tanken var att slippa slänga ut "för mycket" pengar eftersom jag redan har splitternya bromsar fram från 240, men å andra sidan blir det ju lättare om allt kommer från samma bil istället för att mixa olika komponenter.

Någon sorts last/nivåkännande samt justerbar bias blir det definitivt, vill ha det så seriöst och bra som möjligt så klart.
Dock har jag börjat undra varför jag valt att utesluta ABS när jag suttit och funderat, när jag ändå bygger om allt, troligtvis lathet...

Blir kanske mer krångel men ska ändå börja kika på om jag kan lyckas integrera ABS, för säkerhetens skull.


929 Inlägg
13 mars 2020
#6
Under förutsättning att det är en trafiksäker gatbil, så ska aldrig bakhjulen låsa sig före framhjulen, oavsett vilket underlag den körs på.
En bil är inte lika extrem som en MC, som vid hörd bromsning har 100% vikt på framhjulet, då är det också 100% bromskraft fram och 0% bak.
Så det är ganska smart att ta hela bromssystemet från EN beprövad bil. En 240 är väl lite lagom tyngre och snabbare än en Amazon.


Sök