Bästa (gärna beg. ) el bil för under 300.000 ?

KenthIJ
16 mars 2020 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:
Leaf 40kwh är en rätt okej elbil på vissa sätt:
lite snabbare än Eniro
okej adaptiv farthållare som styr "själv"
sätena fungerar bra för resor kortare än 30 mil enligt min kropp
snabbladdning är inte ett problem om man inte tänkt köra mer än 40-50 mil i ett sträck, särskilt sommartid, då blir batteriet varmt och bilen laddar lite saktare.
Värmepump, låg energiåtgång för värmen även vintertid, plus för rattvärme och värme i dynorna i baksätet
Hållbar och har sällan problem
Ungefär lika tyst som en Royce Rolls i farter upp till 100km/h
Chademo snabbladdning är inte riktigt lika vanligt som europeiska standarden CCS (inget problem i dagsläget men kommer kanske inte fortsättas byggas ut i samma utsträckning som CCS).
Infotainment systemet i första årsmodellerna 40kw är lite suddigt och lågupplöst men stödjer Apple Carplay och har 360graders kamera i de flesta fall.


Appen är lite krånglig, ibland funkar den, ibland inte - värmen går även att programmera via tidur, varmt och gott när man ska köra iväg.

Har kört drygt 3500mil med den LEAF 40 Tekna vi har i hushållet, går inte att jämföra med Teslan, men den kostar därefter.

Väljer du mellan Prius plugin och Leafen hade jag valt Leafen alla dagar i veckan. Är du även intresserad av Eniron så hade jag nog valt den, större batterier och lite mer bil, även om den är i slöaste laget.

Så att köra en Leaf 40 kWh på semestertur från Göteborg till Idre och tillbaka (lite drygt 60 mil var väg) på sommaren är kanske ingen bra ide'då?
Skulle det funka överhuvud taget?
Finns det bra kartor för lättilgängliga laddställen utmed en sådan rutt.
Skall man ha typ Bee se abonemang eller finns det något bättre?
Tänker att det kanske är stor risk för kö till laddning vid restauranger och rastplatser under högsäsonger.

viccoA
16 mars 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:
Leaf 40kwh är en rätt okej elbil på vissa sätt:
lite snabbare än Eniro
okej adaptiv farthållare som styr "själv"
sätena fungerar bra för resor kortare än 30 mil enligt min kropp
snabbladdning är inte ett problem om man inte tänkt köra mer än 40-50 mil i ett sträck, särskilt sommartid, då blir batteriet varmt och bilen laddar lite saktare.
Värmepump, låg energiåtgång för värmen även vintertid, plus för rattvärme och värme i dynorna i baksätet
Hållbar och har sällan problem
Ungefär lika tyst som en Royce Rolls i farter upp till 100km/h
Chademo snabbladdning är inte riktigt lika vanligt som europeiska standarden CCS (inget problem i dagsläget men kommer kanske inte fortsättas byggas ut i samma utsträckning som CCS).
Infotainment systemet i första årsmodellerna 40kw är lite suddigt och lågupplöst men stödjer Apple Carplay och har 360graders kamera i de flesta fall.


Appen är lite krånglig, ibland funkar den, ibland inte - värmen går även att programmera via tidur, varmt och gott när man ska köra iväg.

Har kört drygt 3500mil med den LEAF 40 Tekna vi har i hushållet, går inte att jämföra med Teslan, men den kostar därefter.

Väljer du mellan Prius plugin och Leafen hade jag valt Leafen alla dagar i veckan. Är du även intresserad av Eniron så hade jag nog valt den, större batterier och lite mer bil, även om den är i slöaste laget.

Så att köra en Leaf 40 kWh på semestertur från Göteborg till Idre och tillbaka (lite drygt 60 mil var väg) på sommaren är kanske ingen bra ide'då?
Skulle det funka överhuvud taget?
Finns det bra kartor för lättilgängliga laddställen utmed en sådan rutt.
Skall man ha typ Bee se abonemang eller finns det något bättre?
Tänker att det kanske är stor risk för kö till laddning vid restauranger och rastplatser under högsäsonger.

För laddställen: uppladdning.nu
För ruttplanering: abetterrouteplanner.com (jämför tex körtider och laddtider mot fossilen osv)

milen i sig är inga problem men det går saktare att ladda när batteriet är för varmt.

Köer brukar det sällan vara vid laddstolparna.

Finns flera när men det räcker med appar istället för brickor, incharge, eon och bee räcker långt enligt min erfarenhet.

KenthIJ
16 mars 2020 · 1 451 Inlägg

Tackar igen.
InCharge har jag redan (till vår Prius PHEV 2015 Gen1) så jag får kolla upp Bee Se och eOn oxå.

Kollar och funderar vidare på laddmöjligheter och hel el,kanske främst Leaf 40 kWh eftersom de finns begagnade för iaf 290 000 (oftast med vinterdäck och ibland med fri service) men även PHEV.
Prius PHEV 2017 Gen 2 känns dock lite för låg för min rygg även om jag inte avfärdat den helt ännu (har en beggad hos min lokala handlare).

KenthIJ
30 mars 2020 · 1 451 Inlägg

Hörde av en handlare att det är stor risk att bonusen för el och plug in bilar kommer att försvinna inom kort.
Någon som vet mer ang. det ?

viccoA
31 mars 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:
Hörde av en handlare att det är stor risk att bonusen för el och plug in bilar kommer att försvinna inom kort.
Någon som vet mer ang. det ?

Inget som är officiellt ännu, som jag ser det kommer stödet finnas kvar ett bra tag till för att stimulera bilköpare under krisen som är på gång/är här.

Har du provat Teslan ännu? Ny från 490.000 med bonus, den billigaste begagnade ligger ute på 547.000 idag. Dvs, personen har kört sin Tesla i 12 månader och begär nu mer än den kostade ny.

Prisvärd Leaf:

https://www.blocket.se/annons/skane/nis … h/89072544

Pruta 14.000 på den här har du en Leaf 40kwh för 240.000.

Senast redigerat av viccoA (31 mars 2020)

KenthIJ
31 mars 2020 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Hörde av en handlare att det är stor risk att bonusen för el och plug in bilar kommer att försvinna inom kort.
Någon som vet mer ang. det ?

Inget som är officiellt ännu, som jag ser det kommer stödet finnas kvar ett bra tag till för att stimulera bilköpare under krisen som är på gång/är här.

Har du provat Teslan ännu? Ny från 490.000 med bonus, den billigaste begagnade ligger ute på 547.000 idag. Dvs, personen har kört sin Tesla i 12 månader och begär nu mer än den kostade ny.

Prisvärd Leaf:

https://www.blocket.se/annons/skane/nis … h/89072544

Pruta 14.000 på den här har du en Leaf 40kwh för 240.000.

Tackar åter igen för fina tips,synpunkter och engagemang men...

Det är väl inte otroligt att handlarna framhåller att bonusen snart försvinner för att påskynda affär.

Jag har tänkt mig att avvakta med bilaffär/lån ett tag.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332310

Senast redigerat av KenthIJ (31 mars 2020)

viccoA
31 mars 2020 · 3 109 Inlägg

KenthIJ skrev:

viccoA skrev:

KenthIJ skrev:
Hörde av en handlare att det är stor risk att bonusen för el och plug in bilar kommer att försvinna inom kort.
Någon som vet mer ang. det ?

Inget som är officiellt ännu, som jag ser det kommer stödet finnas kvar ett bra tag till för att stimulera bilköpare under krisen som är på gång/är här.

Har du provat Teslan ännu? Ny från 490.000 med bonus, den billigaste begagnade ligger ute på 547.000 idag. Dvs, personen har kört sin Tesla i 12 månader och begär nu mer än den kostade ny.

Prisvärd Leaf:

https://www.blocket.se/annons/skane/nis … h/89072544

Pruta 14.000 på den här har du en Leaf 40kwh för 240.000.

Tackar åter igen för fina tips,synpunkter och engagemang men...

Det är väl inte otroligt att handlarna framhåller att bonusen snart försvinner för att påskynda affär.

Jag har tänkt mig att avvakta med bilaffär/lån ett tag.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332310

Du har säkert rätt, försäljarna vet inte när bonusen kommer försvinna, men man kan anta att det är ”snart” för att få igenom sälj i bilhallen. Tänk på att det bara är första ägaren som får bonusen (efter 6mån ägande), så du inte köper ett demoex som är ett par månader gammalt för det kommer aldrig få någon bonus.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang