Lättad 940

VikingXR
21 mars 2020 · 5 Inlägg

Tjena!
Har skaffat en volvo 940, b230fk.
Trött och tråkig men planen är svetsdiff och lätta den så mycket det går.
Den skall endast göra åt massor med däck helt enkelt.
Jag har börjat riva ur all inredning och nu till min fråga.
Efter ett par öl så råkade kapen dansa in i sätesryggen bak, dvs all plåt inklusive hatthylla är nu ett minne blott.
Hur ställer sig besiktningsgubbarna sig till detta?
Idéer på effektiva och hyffsat lagliga tricks att banta ner den mer tas tacksamt emot.
Mvh

husseman
21 mars 2020 · 1 588 Inlägg

De kommer inte bry sig, sålänge du inte sabbat nån infästning till bälte eller liknande.

mvh/Husse

VikingXR
21 mars 2020 · 5 Inlägg

Bälten sitter i hatthyllan så dom är borta.
Jag tror att det luktar regbess, funderingarna går ju till att slänga i en t5a isåfall när den ändå måste reggas om.

husseman
21 mars 2020 · 1 588 Inlägg

Huu..Reg. besiktning e´ att be om problem...- nåja lycka till.

mvh/husse

Mew
21 mars 2020 · 2 157 Inlägg

Ja även borttaget baksäte är väl (förenklad) regbess egentligen eftersom man ändrar antalet passagerare..  Så det låter som regbess ja. Frågan är dock om de inte kommer ha åsikter om att plåten saknas, om något blir försvagat då... Det kan jag tyvärr inte svara på.

Senast redigerat av Mew (21 mars 2020)

jompazx
22 mars 2020 · 291 Inlägg

Går en bil som man barat plockat ur inredning genom en bess? går en bil med svetsad diff genom en bess?

VikingXR
22 mars 2020 · 5 Inlägg

Hade bältena suttit kvar så hade den gått igenom utan inredning, så länge det inte finns vassa kanter.
Svetsdiff är olika ibland släpps det igenom ibland inte, jag tänker ju inte släpa fram pinnen förens den är bessad.

VikingXR
22 mars 2020 · 5 Inlägg

Mew skrev:
Frågan är dock om de inte kommer ha åsikter om att plåten saknas, om något blir försvagat då... Det kan jag tyvärr inte svara på.

Ja det är ju den biten som blir kritisk.
Har funderingar på att stoppa in sätet igen och hoppas att dom inte kollar bagaget.
Problemet blir ju istället att bältena är ju borta med.

granadadr
22 mars 2020 · 7 287 Inlägg

en hatthylla förstärker karossen,, om jag hade fått in en bil utan det så hade jag antingen krävt ett mellanstag som stärker upp,, eller ny hatthylla

VikingXR
22 mars 2020 · 5 Inlägg

granadadr skrev:
en hatthylla förstärker karossen,, om jag hade fått in en bil utan det så hade jag antingen krävt ett mellanstag som stärker upp,, eller ny hatthylla

Tänker du kryssat där ryggstödet fanns då?
Hur mycket påfrestas denna punkt?
Om man tex åker mycket på ställ så kan karrossen bli såpass frestad så den blir sned?
Isåfall så får man kanske plocka fram svetsen.
Har iallafall monterat in nya bälten och dynorna igen idag, i hopp om att ingen öppnar bagaget under besiktning.
Tanken är att det ska i en turbo spis i framtiden och då blir det ju burbygge med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang