2857
Sök

Blästra hela taket eller bara en del?

63 Inlägg
18 april 2020
Trådstartare
Ja, se på bilderna. Har 4-5 rostmärken ovanför vindrutan på en i övrigt mycket fräsch Volvo S60 från 2011. Har köpt Volvo original- och klarlack. Men vilket grundarbete behövs för att det efteråt ska vara ganska svårt att se att upptäcka lagningen?

Ta bort all lack ovanför rutan – hela bredden – eller bara där det är rost?
Överväger att blästra. Rätt metod?
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-c3aad9e8bf3ec3f76e09d45bdb28bdf7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-47137c0a04ac07d889a2be2c348af516.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230351/230351-95671907584919233ae07a88b5844642.jpg

14 382 Inlägg
18 april 2020
Blästra är ju absolut det bästa sättet att bli av med rosten. Men har du otur kan det faktiskt gå hål om det är genomrostat. Om du ska blästra så tror jag att du ska välja en punktbläster om det bara är såna där rostfläckar som syns på bilderna. På stora ytor som ett biltak ska man nog vara försiktig och inte använda sig av för högt tryck på luften, plåten kan slå sig då att biltak har en inbyggd spänning. Men åk till en seriös blästerfirma så kan de nog hjälpa dig.

/Benny

2 349 Inlägg
18 april 2020
Du behöver bara blästra bort rosten. Sedan grundar du och slipar jämnt innan lack.

63 Inlägg
18 april 2020
Trådstartare
Mew skrev:
Du behöver bara blästra bort rosten. Sedan grundar du och slipar jämnt innan lack.

Men ska jag göra det punktvis eller hela takets bredd? Vill ju få ett gamsla ”osynligt” resultat.

63 Inlägg
18 april 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
...en seriös blästerfirma...

Låter dyrt.

2 349 Inlägg
19 april 2020
Radare skrev:
Mew skrev:

Men ska jag göra det punktvis eller hela takets bredd? Vill ju få ett gamsla ”osynligt” resultat.

Punktvis. Sedan slipar du ytan helt jämn och grundar, sedan på med den riktiga lacken. Själva lacken blir däremot bäst om du lackar hela taket och får till en så osynlig skarv som möjligt.

14 382 Inlägg
19 april 2020
Radare skrev:
Vettemannen skrev:

Låter dyrt.

Har du blästerutrustning själv?

/Benny

7 714 Inlägg
19 april 2020
Inte funderat på att, efter avlägsnat rosten, spacklat och slipat, foliera taket?
Gärna i en avvikande, men passande, kulör.

63 Inlägg
21 april 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Radare skrev:
Vettemannen skrev:

Låter dyrt.

/Benny

Nej och tänkte hyra men när jag fick veta vad det skulle kosta övergav jag den idén – vilket oväntat får mig att luta åt att ditt förslag är mycket vettigt. Kanske fråga ifall man kan få hjälp när de ändå håller på med ett annat/större jobb och betala rimligt mycket för 5-10 minuters arbete. Vore det möjligt, tror du?

63 Inlägg
21 april 2020
Trådstartare
torsen skrev:
Inte funderat på att, efter avlägsnat rosten, spacklat och slipat, foliera taket?
Gärna i en avvikande, men passande, kulör.

Intressant och kul idé! :-)

https://youtu.be/gDXxp4BBArg
Senast redigerat av Radare (21 april 2020)

6 535 Inlägg
21 april 2020
Hej!
Slipa först bort färgen sedan penslar du på Corrostabil rost lösare. Var beredd på att
slipa med liten stålborste (finns tre stycken i en sats: en stål,en mässing och en fiberborste hos Autoexperten) . Var beredd på att du måste ha på rostlösare och slipa i omgångar...tar några dagar. Sist har du på rostlösare igen och borstar med mässingsborsten...du kommer att bli överaskad vad som händer då.

När du sedan vill lacka så skaffa airbruschspruta , kompressor och två-komp billack,kostar några tusen eller lämna bort tlll en billackerare.

63 Inlägg
21 april 2020
Trådstartare
jaka54 skrev:
...slipa med liten stålborste...i omgångar...rostlösare...borstar med mässingsborsten.

Vilken är fördelen med detta förfarande jämfört med att blästra?

14 382 Inlägg
21 april 2020
Radare skrev:
Vettemannen skrev:
Radare skrev:

Låter dyrt.

/Benny

Nej och tänkte hyra men när jag fick veta vad det skulle kosta övergav jag den idén – vilket oväntat får mig att luta åt att ditt förslag är mycket vettigt. Kanske fråga ifall man kan få hjälp när de ändå håller på med ett annat/större jobb och betala rimligt mycket för 5-10 minuters arbete. Vore det möjligt, tror du?

Du får fråga nån somhåller på med blästring.

/Benny

6 535 Inlägg
21 april 2020
Hej!
Att blästra är naturligtvis snabbaste sättet att bli av med rost men vem har en proffsig bläster hemma eller plats för en sån ? -Inte jag i alla fall. Så eftersom det bara är punktvis det är rost så kan man köra med min metod. Det tar längre tid, räkna med en vecka. Sen kommer problemet med att lacka och är det en metalliclack så måste/bör den göras av en lackfirma om man inte ska kunna se var man lagat. Bäst är att ha en  bill utan metalliclack då vit,röd ,svart färg osv är mycket lättare att få ett bra resultat av oss amatörer (som även vi använder 2-komp billack ).
Senast redigerat av jaka54 (21 april 2020)

Sök