940 ltt automat trimfrågor och råd

panda666
28 maj · 3 431 Inlägg
#21

Jesper328 skrev:
Åkte för ett par år sedan med en 944 FTT automatare, några tänd, och bränslechip som jag hittade på Blocket, samt uppställt ladd.
Laddade 1 Bar, dock uppställt med pysventil så det spikade lite i mellanregistret p.g.a skenladd då org wastegate inte riktigt hängde med.

Klockade 0-100 på 6.61 sek, vilket känns lite väl snabbt, men det landar nog därikring.

Skaffade ytterligare en 944 för ett tag sen som det nu sitter Megasquirt i, så jag har en chippad bränslebox till övers som jag kan skänka vid avhämtning.
Oklart vad för slags chip som sitter i, gick lite sisådär på låga varv, kan däremot haft med kammen att göra.
Men vill du ha den boxen så finns jag ett par mil österut ifrån Örebro. smile

Tack så mycket^^ har tyvärr inte vägarna förbi bara, skulle du kunna skicka om jag betalar frakt?

är väldigt sugen nu på volvos R fälgar, pegasus tror ja dom heter. vill antingen ha 17-18 kan inte bestämma mig. Kör 15 nu med 65 profil och bilen ser bra ut, ganska sänkt. Därför jag undrar om bilen kan se ännu lägre ut me 17-18 och typ 40 profil?

panda666
28 maj · 3 431 Inlägg
#22

Lucif3r skrev:
Bilen blir ju varken högre eller lägre med andra fälg-/däckstorlekar, förutsatt att rullomkretsen är oförändrad.

har 195-65-15 just nu och tänkte köra med r fälgar antingen 17-18  225-40 typ. så du säger att bilen inte kommer se mer låg ut?

jompazx
28 maj · 234 Inlägg
#23

panda666 skrev:

Lucif3r skrev:
Bilen blir ju varken högre eller lägre med andra fälg-/däckstorlekar, förutsatt att rullomkretsen är oförändrad.

har 195-65-15 just nu och tänkte köra med r fälgar antingen 17-18  225-40 typ. så du säger att bilen inte kommer se mer låg ut?

om  du sänker bilen och åker 18 tums R fälg kommer du skrapa i hjulhusen(iaf med 225 bredd). 60-40 sats och inneskarmar fram MÅSTE ut(vet ej med 40 sänkning fram) det skrapar bara som själva fan bak med 40mm sänkning speciellt med full tank och folk i baksätet delar eller hela inneskärmen måste ut. skärmkanter kan också eventuellt behöva masseras eller kapas bort.  Annars rekomenderar jag modifiering STARKT! bilen känns 300kg lättare och komforten blir inte så dålig som man tror, den blir sämre över fartgupp, potthål, i centrala orter med trotouarkanter osv. men faktiskt bättre komfort på landsväg! man guppar inte fram! lägre däck profil får den även kännas bättre in ratten. plus att 940 passar väldigt bra i R-fälgar

Senast redigerat av jompazx (28 maj )

panda666
28 maj · 3 431 Inlägg
#24

jompazx skrev:

panda666 skrev:

Lucif3r skrev:
Bilen blir ju varken högre eller lägre med andra fälg-/däckstorlekar, förutsatt att rullomkretsen är oförändrad.

har 195-65-15 just nu och tänkte köra med r fälgar antingen 17-18  225-40 typ. så du säger att bilen inte kommer se mer låg ut?

om  du sänker bilen och åker 18 tums R fälg kommer du skrapa i hjulhusen(iaf med 225 bredd). 60-40 sats och inneskarmar fram MÅSTE ut(vet ej med 40 sänkning fram) det skrapar bara som själva fan bak med 40mm sänkning speciellt med full tank och folk i baksätet delar eller hela inneskärmen måste ut. skärmkanter kan också eventuellt behöva masseras eller kapas bort.  Annars rekomenderar jag modifiering STARKT! bilen känns 300kg lättare och komforten blir inte så dålig som man tror, den blir sämre över fartgupp, potthål, i centrala orter med trotouarkanter osv. men faktiskt bättre komfort på landsväg! man guppar inte fram! lägre däck profil får den även kännas bättre in ratten. plus att 940 passar väldigt bra i R-fälgar

bilfan är redan 60/40 sänkt med fjädrar. men är lite orolig att 18 är för mycket. skita i 225? köra 215 kanske?  men stora frågan är vad passar bäst? 17 eller 18.
215-40-17 kanske.

jompazx
28 maj · 234 Inlägg
#25

panda666 skrev:

jompazx skrev:

panda666 skrev:

har 195-65-15 just nu och tänkte köra med r fälgar antingen 17-18  225-40 typ. så du säger att bilen inte kommer se mer låg ut?

om  du sänker bilen och åker 18 tums R fälg kommer du skrapa i hjulhusen(iaf med 225 bredd). 60-40 sats och inneskarmar fram MÅSTE ut(vet ej med 40 sänkning fram) det skrapar bara som själva fan bak med 40mm sänkning speciellt med full tank och folk i baksätet delar eller hela inneskärmen måste ut. skärmkanter kan också eventuellt behöva masseras eller kapas bort.  Annars rekomenderar jag modifiering STARKT! bilen känns 300kg lättare och komforten blir inte så dålig som man tror, den blir sämre över fartgupp, potthål, i centrala orter med trotouarkanter osv. men faktiskt bättre komfort på landsväg! man guppar inte fram! lägre däck profil får den även kännas bättre in ratten. plus att 940 passar väldigt bra i R-fälgar

bilfan är redan 60/40 sänkt med fjädrar. men är lite orolig att 18 är för mycket. skita i 225? köra 215 kanske?  men stora frågan är vad passar bäst? 17 eller 18.
215-40-17 kanske.

Jag TROR inte det är skrapfritt med 17 225 kanske med 17 215(KANSKE)(man behöver nog dock modda mindre) med 60-40. jag tycker inte 18 ser för stort ut snarare riktigt snyggt har dock aldrig sett några 17 tummare side by side med 18 tummare på en bil. 19 tum kan jag tycka ser ganska "vräkigt" ut på 940 och är nog ganska svårt att få utrymme för. Jag bifogar en bild på min bil. kopia R-fälgar pulverlackade vita 225 40 R18 (ursäkta lite smutsiga framfälgar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220427/220427-b5cc7fe71d3514031f688cea9dfabca5.jpg

Robb192 Tokig 08a
29 maj · 1 017 Inlägg
#26

panda tänk på att när man sänker en 940 pga vissa stag så åker bakaxeln lite mer åt höger eller vänster (minns ej helt vilket).
Detta resulterar i att den skrapar framför allt en sida.

Lucif3r
29 maj · 278 Inlägg
#27

Det är höger axeln förskjuts åt. Så justerbart eller åtminstonde kortat panhardstag är rätt nödvändigt.
Det bästa är väl typ watt-länk, så axeln förblir centrerad även vid fjädring... Men det är ju lite mer jobb att meckla dit än ett panhardstag :p

panda666
29 maj · 3 431 Inlägg
#28

jompazx skrev:

panda666 skrev:

jompazx skrev:
om  du sänker bilen och åker 18 tums R fälg kommer du skrapa i hjulhusen(iaf med 225 bredd). 60-40 sats och inneskarmar fram MÅSTE ut(vet ej med 40 sänkning fram) det skrapar bara som själva fan bak med 40mm sänkning speciellt med full tank och folk i baksätet delar eller hela inneskärmen måste ut. skärmkanter kan också eventuellt behöva masseras eller kapas bort.  Annars rekomenderar jag modifiering STARKT! bilen känns 300kg lättare och komforten blir inte så dålig som man tror, den blir sämre över fartgupp, potthål, i centrala orter med trotouarkanter osv. men faktiskt bättre komfort på landsväg! man guppar inte fram! lägre däck profil får den även kännas bättre in ratten. plus att 940 passar väldigt bra i R-fälgar

bilfan är redan 60/40 sänkt med fjädrar. men är lite orolig att 18 är för mycket. skita i 225? köra 215 kanske?  men stora frågan är vad passar bäst? 17 eller 18.
215-40-17 kanske.

Jag TROR inte det är skrapfritt med 17 225 kanske med 17 215(KANSKE)(man behöver nog dock modda mindre) med 60-40. jag tycker inte 18 ser för stort ut snarare riktigt snyggt har dock aldrig sett några 17 tummare side by side med 18 tummare på en bil. 19 tum kan jag tycka ser ganska "vräkigt" ut på 940 och är nog ganska svårt att få utrymme för. Jag bifogar en bild på min bil. kopia R-fälgar pulverlackade vita 225 40 R18 (ursäkta lite smutsiga framfälgar)

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220427/220427-b5cc7fe71d3514031f688cea9dfabca5.jpg

https://i.ibb.co/6NNW914/101563952-885360681958208-831170970294157312-n.jpg


Så ser pärlan ut nu, 60/40 sänkt. bara måste ha R fälgarna..är helt kär i dom tycker dom ser helt otroligt fina ut. Nu frågan vafan ja ska välja 17 eller 18 samt vilka dimensioner utan att det ska ta i nånstans. vore kul med att få den att se liiiite lägre än vad den är nu. Tycker fortfarande att den kan sänkas lite mer därför tänkte ja fälgar kanske gör susen nu, lägre profil borde funka. Vad ska ja skaffa?

panda666
29 maj · 3 431 Inlägg
#29

Robb192 skrev:
panda tänk på att när man sänker en 940 pga vissa stag så åker bakaxeln lite mer åt höger eller vänster (minns ej helt vilket).
Detta resulterar i att den skrapar framför allt en sida.

menar du att den skrapar om man sänker för mycket? eller att för stora hjul resulterar i skrap?

Lucif3r
29 maj · 278 Inlägg
#30

Det är ju inte diametern på fälgarna/däcken som gör att det tar i, utan bredden på dom.
Förskjutningen av bakaxeln vid sänkning(och fjädring) gör att höger hjul hamnar närmare utåt, dvs skärmkanten, vilket ger mindre mån innan det tar i.

jompazx
29 maj · 234 Inlägg
#31

panda666 skrev:

Robb192 skrev:
panda tänk på att när man sänker en 940 pga vissa stag så åker bakaxeln lite mer åt höger eller vänster (minns ej helt vilket).
Detta resulterar i att den skrapar framför allt en sida.

menar du att den skrapar om man sänker för mycket? eller att för stora hjul resulterar i skrap?

Jag upplever INTE, mer skrap på höger sidan än vänstersidan. snarare tvärt om, man sitter ju på vänstersidan(om man bara är 1 i bilen) då fjädring är mer komprimerad där. Jag tänkte först bygga om mitt stag till justerbart, Men kan INTE se någon märkbar skillnad i hur mycket axeln har förskjutits i förhållande till skärmkanter, och förresten hur symmetrisk är verkligen karossen på en 940? dom säger ju en amazon varierar upp till 10mm från sida till sida hur bra är 940? 5mm? då går det ändå inte att mäta, ska du mäta till däcket? inte heller så bra, nu vet jag dock inte vad en ocentrerad bakaxeln ger för andra konsikvenser, kan inte säga att jag märker något, borde väl inte ge mer däck slitage heller?
värt att nämna är ju att bakaxeln förskjuts ännu mer vid infjädring då förvärras situationen, men jag pallar inte spekulera det är ju irrelevant utan talar bara av erfarenhet.

dock tänker jag nog eventuellt bygga om staget om tid och intresse finns, då lär jag räkna hur mycket den förskjuts med 40mm sänkning (men vad hänger om den sänks 35? 45? vad är toleranserna för sänkfjädrar) och hissa upp bilen i diffen, ställa den på pallbockar och sedan släppa ner bakaxeln 40mm och mäta skillnaden och sedan justera staget.

Och... bilen blir högre med 18tums fälgar men ger ett lägre intryck pga bättre "fittment", det bästa av två världar. lättare att åka över farthinder och bättre ögongodis.

Senast redigerat av jompazx (29 maj )

panda666
29 maj · 3 431 Inlägg
#32

5x108 18x8 ET40 NAV 65,1

passar detta på min bil eller behöver spacers eller mods nya muttrar eller nått? är helt lost när det gäller fälgar alltså, helt jävla lost.

jompazx
29 maj · 234 Inlägg
#33

panda666 skrev:
5x108 18x8 ET40 NAV 65,1

passar detta på min bil eller behöver spacers eller mods nya muttrar eller nått? är helt lost när det gäller fälgar alltså, helt jävla lost.

Du behöver definitivt spacers. mina var ET43. jag åker 30mm spacer hela varvet runt. du kanske kan klara dig med 25 eller nått. här vågar jag dock inte ge någora starka rekomnedationer säger vad jag har och vad som kanske funkar.

8 tum breda är 215 minimum och 225 rekommenderad bredd.

Senast redigerat av jompazx (29 maj )

jompazx
29 maj · 234 Inlägg
#34

Lucif3r skrev:
Det är ju inte diametern på fälgarna/däcken som gör att det tar i, utan bredden på dom.
Förskjutningen av bakaxeln vid sänkning(och fjädring) gör att höger hjul hamnar närmare utåt, dvs skärmkanten, vilket ger mindre mån innan det tar i.

Diametern är definitivt en en faktor.

panda666
29 maj · 3 431 Inlägg
#35

jompazx skrev:

panda666 skrev:
5x108 18x8 ET40 NAV 65,1

passar detta på min bil eller behöver spacers eller mods nya muttrar eller nått? är helt lost när det gäller fälgar alltså, helt jävla lost.

Du behöver definitivt spacers. mina var ET43. jag åker 30mm spacer hela varvet runt. du kanske kan klara dig med 25 eller nått. här vågar jag dock inte ge någora starka rekomnedationer säger vad jag har och vad som kanske funkar.

8 tum breda är 215 minimum och 225 rekommenderad bredd.

måste alltså ta reda på vad för spacers ja måste skaffa. sen välja typ 215-40 däck?

jompazx
30 maj · 234 Inlägg
#36

panda666 skrev:

jompazx skrev:

panda666 skrev:
5x108 18x8 ET40 NAV 65,1

passar detta på min bil eller behöver spacers eller mods nya muttrar eller nått? är helt lost när det gäller fälgar alltså, helt jävla lost.

Du behöver definitivt spacers. mina var ET43. jag åker 30mm spacer hela varvet runt. du kanske kan klara dig med 25 eller nått. här vågar jag dock inte ge någora starka rekomnedationer säger vad jag har och vad som kanske funkar.

8 tum breda är 215 minimum och 225 rekommenderad bredd.

måste alltså ta reda på vad för spacers ja måste skaffa. sen välja typ 215-40 däck?

Ta reda på vad folk åker för offset med en given däckbredd på 940, räkna fram hur tjocka spacers som behövs borde vara ca 25-30. det är bara och googla, trott eller men du är inte den första med icke original fälgar på 940

panda666
30 maj · 3 431 Inlägg
#37

jompazx skrev:

panda666 skrev:

jompazx skrev:

Du behöver definitivt spacers. mina var ET43. jag åker 30mm spacer hela varvet runt. du kanske kan klara dig med 25 eller nått. här vågar jag dock inte ge någora starka rekomnedationer säger vad jag har och vad som kanske funkar.

8 tum breda är 215 minimum och 225 rekommenderad bredd.

måste alltså ta reda på vad för spacers ja måste skaffa. sen välja typ 215-40 däck?

Ta reda på vad folk åker för offset med en given däckbredd på 940, räkna fram hur tjocka spacers som behövs borde vara ca 25-30. det är bara och googla, trott eller men du är inte den första med icke original fälgar på 940

Det finns ju massor me plats efter 60/40 sänkningen, trodde det skulle bli supersänkt men blev riktigt lagom. sista effekten borde komma med R fälgarna nu^^ Så behöver spacers alltså , och sen är bredden inte så jätteviktig för mig utan kör det som passar bäst, flera forums säger att 215 räcker. Det finns skitmånga 940 som är sänkta mycket mer än min men vet inte ifall dom skrapar i karossen.

jompazx
30 maj · 234 Inlägg
#38

panda666 skrev:

jompazx skrev:

panda666 skrev:

måste alltså ta reda på vad för spacers ja måste skaffa. sen välja typ 215-40 däck?

Ta reda på vad folk åker för offset med en given däckbredd på 940, räkna fram hur tjocka spacers som behövs borde vara ca 25-30. det är bara och googla, trott eller men du är inte den första med icke original fälgar på 940

Det finns ju massor me plats efter 60/40 sänkningen, trodde det skulle bli supersänkt men blev riktigt lagom. sista effekten borde komma med R fälgarna nu^^ Så behöver spacers alltså , och sen är bredden inte så jätteviktig för mig utan kör det som passar bäst, flera forums säger att 215 räcker. Det finns skitmånga 940 som är sänkta mycket mer än min men vet inte ifall dom skrapar i karossen.

Det är trängre än vad det verkar. de flesta som åker riktigt lågt, åker coils riktigt hårt inställda. spacer är ett måste fälgen tar i fjäderbenet. 60mm sänkt fram och jag fick massera runt en kant som är en del i det bärande chassit för att vara på den säkra sidan. Jag fattar inte hur mycket folk moddar sina bilar för att åka riktigt lågt med stora fälgar. menmen finns inget som inte går att lösa

panda666
30 maj · 3 431 Inlägg
#39

Tänkte detta resultat ungefär, är inte så jävla lågt eller? behöver inte se ut exakt så här men nått i de stilen är ja sugen på.  ser så jävla fett ut tycker ja. riktigt kär i  R fälgarna måste ja säga.

https://i.ibb.co/N9jLQGc/jkjk.jpg
https://i.ibb.co/mHRs9JJ/kkkkkk.jpg
https://i.ibb.co/99CQ5k7/vbvbv.jpg


längst upp är 17 tum och dom längre ner är 18 va ja fått reda på.

Senast redigerat av panda666 (30 maj )

Robb192 Tokig 08a
30 maj · 1 017 Inlägg
#40

https://www1.garaget.org/archive/132/131433/270491/large_270491-2853546.jpg

så såg min 940 sedan med lite kapade fjädrar ut med 205-50-16 va precis lagom att köra runt i smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang