Bilen vibrerar i 110+

Dragonzord
14 juni 2020 · 4 Inlägg

Tjena!

För ca 5 veckor sedan besiktigade jag min bil, och den gick INTE igenom (det var ganska väntat). Den hade dålig bromsverkan, ena stötdämparen hade lagt av OCH 2 däck var för uppslitna.

Jag bytte de två främre bromsskivorna och bromsklossarna, ena stötdämparen och jag köpte 4 nya däck hos en däckverkstad.

Direkt efter det körde jag bilen till besiktningen och besiktigade bilen, och den gick igenom, men jag märkte att bilen vibrerade ganska kraftigt när jag körde hem på motorvägen i 110 km/h.

Några dagar senare körde jag in bilen till däckverkstaden igen och lät dom titta på problemet. Dom hittade obalans i däcken, något däck hade 20, något däck hade 10. Men vad dom gjorde var att dom nollade alla däcken. Så jag trodde ju att problemet var fixat.

När jag körde ut på motorvägen så kände jag att det vibrerade igen. Men vibrationen kommer till och från i jämna intervaller. Alltid exakt på sekunden. Jag har läst runt om folk som haft liknande problem, om inte exakt samma problem. Någon har sagt att ett däck var ovalt, något har sagt att det var bromsskivan.

Finns det några som tror sig kunna veta vad problemet är?

Utmarks-Loke
14 juni 2020 · 5 839 Inlägg

Börja med att flytta framdäcken bak och bakdäcken fram och se om vibrationerna känns annorlunda.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Om det inte vibrerade innan bytet, så behöver man knappast gissa..
Den sk verkstaden var väl glada att dom blev av med eländet..
Som jag ser det så är det antingen kinadäck eller felaktig lagring..
JAG hade blivit minst sagt ROSENRASANDE om jag råkat ut för detta med NYA däck..
Därför köper jag endast begagnade välinkörda billiga däck för under 200, så jag vet vad jag får..smile
Tänk er själva att se axxet komma i en skumpade gammal riskokare och med nya däck , hur skulle det se ut..sad

Senast redigerat av axxet (14 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
14 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Vilket fabrikat på däcken?? Inga Kinadäck va?
Sen till stötdämpare! -De byter man helst parvis!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juni 2020 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Sen till stötdämpare! -De byter man helst parvis!

Undrar varför man måste byta dom parvis, för det gjorde inte jag, när den ena förde oväsen..
Det blir ju enbart DUBBELT så dyrt..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
15 juni 2020 · 5 839 Inlägg

axxet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Sen till stötdämpare! -De byter man helst parvis!

Undrar varför man måste byta dom parvis, för det gjorde inte jag, när den ena förde oväsen..
Det blir ju enbart DUBBELT så dyrt..roll

Nej, du köpte ju en först som var sönder så det blev dubbelt så dyrt i alla fall wink

Om man är väldigt fet så slits stötdämparen vänster fram mer och då kan man byta den ensam, annars byter man helst axelvis.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

axxet skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Sen till stötdämpare! -De byter man helst parvis!

Undrar varför man måste byta dom parvis, för det gjorde inte jag, när den ena förde oväsen..
Det blir ju enbart DUBBELT så dyrt..roll

Nej, du köpte ju en först som var sönder så det blev dubbelt så dyrt i alla fall wink

Om man är väldigt fet så slits stötdämparen vänster fram mer och då kan man byta den ensam, annars byter man helst axelvis.

Ja, du har rätt, men hade jag då köpt för bägge sidor så hade det baske mig ÄNDÅ blivit dubbelt så dyrt..
Och sen..
LITE småfet är jag av alla calzonena jag smaskat i mig genom åren, men för det ska väl inte vänster bak börja skramla..roll?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Dragonzord
15 juni 2020 · 4 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vilket fabrikat på däcken?? Inga Kinadäck va?
Sen till stötdämpare! -De byter man helst parvis!

Tyvärr så var det Kinadäck. Jag bytte stötdämpare på höger fram. Den stötdämparen som är vänster fram läcker visserligen, men jag brydde mig inte om att byta den riktigt ännu. Men jag har stötdämparen köpt och redo att monteras.

Dragonzord
15 juni 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Om det inte vibrerade innan bytet, så behöver man knappast gissa..
Den sk verkstaden var väl glada att dom blev av med eländet..
Som jag ser det så är det antingen kinadäck eller felaktig lagring..(

Innan däckbytet så var det inga problem. Det var visserligen bara 2 däck som var icke godkända. Men jag bestämde mig för att köpa 4 nya. Mina förra däck köpte jag begagnade, men dom klarade inte ens 1 år innan 2 blev för slitna. Visserligen var det MS däck. De 4 nya jag köpte nu är också MS däck.

panda666
15 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Dragonzord skrev:

axxet skrev:
Om det inte vibrerade innan bytet, så behöver man knappast gissa..
Den sk verkstaden var väl glada att dom blev av med eländet..
Som jag ser det så är det antingen kinadäck eller felaktig lagring..(

Innan däckbytet så var det inga problem. Det var visserligen bara 2 däck som var icke godkända. Men jag bestämde mig för att köpa 4 nya. Mina förra däck köpte jag begagnade, men dom klarade inte ens 1 år innan 2 blev för slitna. Visserligen var det MS däck. De 4 nya jag köpte nu är också MS däck.

vad är det för däck märke du köpte får man fråga? hade du inga vibrationer alls innan så är det stor chans att dom inte gjorde bra balansering eller så är däcken du köpte trasiga på nått vis, ovala? kanske behövs hjulinställning också. skulle dra tillbaks till dom du köpte däcken av och få byta däcket som är dåligt. har haft världens sämsta kinadäck men endå inte haft problem med vibrationer för det.

Dragonzord
16 juni 2020 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

Dragonzord skrev:

axxet skrev:
Om det inte vibrerade innan bytet, så behöver man knappast gissa..
Den sk verkstaden var väl glada att dom blev av med eländet..
Som jag ser det så är det antingen kinadäck eller felaktig lagring..(

Innan däckbytet så var det inga problem. Det var visserligen bara 2 däck som var icke godkända. Men jag bestämde mig för att köpa 4 nya. Mina förra däck köpte jag begagnade, men dom klarade inte ens 1 år innan 2 blev för slitna. Visserligen var det MS däck. De 4 nya jag köpte nu är också MS däck.

vad är det för däck märke du köpte får man fråga? hade du inga vibrationer alls innan så är det stor chans att dom inte gjorde bra balansering eller så är däcken du köpte trasiga på nått vis, ovala? kanske behövs hjulinställning också. skulle dra tillbaks till dom du köpte däcken av och få byta däcket som är dåligt. har haft världens sämsta kinadäck men endå inte haft problem med vibrationer för det.

Nordexx Wintersafe heter dom. Men jo, jag kör in till Gummiverkstan i veckan och låter dom titta på däcken en gång till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang