Det här problemet med VIN/chassie-/ramnummer-identifiering är vanligt på äldre rambyggda bilar.
Enligt en internationell överenskommelse ska identifieringen återfinnas på fordonets högra utsida i närheten av/bakom höger framhjul.
Suzuki avviker genom att ha den instansade identifieringen bakom höger bakhjul.
Citroen 2CV har ovanpå höger främre ramben under höger cylinder(gillar inte besiktningstekniker!).
Land Rover Defender längst fram på utsidan av högra rambenet, delvis dolt av underkörningsskyddet, som i vissa fall måste demonteras!!!!!
Några exempel.
Mitt råd, som jag tillämpar själv, är att rengöra den instämplade(ibland endast etsade = nyare Land Rover och Jeep Wrangler) teckenserien med en mässingsborste.
Fylla i tecknen med vattenfast tuschpenna, torka av "överflödet"(så att tecknen framträder tydligt) och därefter klarlacka ett par lager, för att avsluta med en bit eltejp som skydd över.
Detta gillas av besiktningspersonalen.
I de flesta bilars instruktionsböcker framgår var man ska söka identifieringen.
Men med åren och ägarbyten förkommer instruktionsböckerna vanligen.
Härutöver fanns inte detta problemet förr då besiktningspersonalen endast läste av reg.skylten.
Carspect gör så fortfarande = "tar på plåten"!
Som bevis på detta påstående vill jag berätta att jag köpte en nybesiktad(första gången) drygt 2 år gammal Lada Niva där man omöjligt kan ha avläst identifieringen.
Identifieringen finns nämligen ovanpå höger främre hjulhus.
Ägaren före mig hade monterat snorkel som heeelt omöjliggjorde avläsning av identifieringen.
Nu har Lada Niva även en alternativ identifiering.
Nämligen bak på golvet i bagageutrymmet nära höger bakre hjulhus UNDER DEN KLISTRADE MATTAN.
Detta senare framgick av en rysk googleöversatt verkstadshandbok som jag fann på nätet.
Jag skar då upp en "lucka" i mattan som lätt lyftas bort för att tillfredsställa besiktningspersonalens behov av identifiering.
Finns mer att berätta om svenska myndigheters vansinniga idéer i ämnet, men det får anstå(tills vidare).