Fylla på AC (Renault Mégane III -11)

Nevadacontra
5 juli · 101 Inlägg
#41

Myhran skrev:

Nevadacontra skrev:

uhlin skrev:

Att den inte går upp i temp tror iallafall jag att det har med termostaten att göra, bytte du den samtidigt som kylarvätskan?

Skulle börja att byta den.

Att sen inte AC:n kyler har inget med det att göra.

Termostaten bytte jag inte, tänkte gjort det men blev aldrig av. Ska beställa en och göra det sen.

Okej, som ni säger är AC systemet och kylsystemet separata saker så det kanske inte har med varandra att göra..

Nej det har inget fysiskt med funktionen att göra, så du får fortsätta felsökningen där, har bilen ackompressor med magnetkoppling kan du kontrollera om den slår till, så det inte är spjällfel i bilen, blir rören kalla?


Att fortsätta färd med en bil som har luft i kylsystemet låter för mig lite vanskligt, man vet inte om kylvätskan når alla ställen konstant samt att man har ingen kontroll på temperaturen, om allt fungerade som det skulle innan du sköljde systemet skulle jag tro du mest har luft och inget systemfel!

Med vänlig hälsning,

Har inte hunnit felsöka så mycket än då vi flyttar snart så håller på med packning och skit.

Du, det där med ackompressor och magnet koppling vet jag inget om tyvärr. AC rören?

Kan det hända något allvarligt med bilen om jag fortsätter köra? Allt fungerade perfekt innan jag gav mig på att byta kylarvätskan, så det är definitivt luft i systemet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli · 12 870 Inlägg
#42

axxet skrev:
Att det ska va så förbaskat svårt att få det tätt..sad

Det ligger i sakens natur. Ett AC-system i en kyl eller frys hemma är hermetiskt tillslutet. Lödade rör så inget kan sippra ut. Det kan gå i 50 år om kompressorn håller. I en bil kan inte grejerna hålla helt tätt. Gasen är extremt flyktig och alla gummislangar som behövs i en bil är inte 100% täta mot denna. Kompressorn innehåller gummitätningar den med. Det kommer sippra ut gas... Det står i bilars instruktionsbok att AC ska trycktestas med jämna mellanrum. Detta mellanrum varierar kraftigt.

Men normalt sett så håller en oservad AC i en bil cirka 7-14 år. Beror helt på bil och hur systemet används. Sen blir trycket för lågt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Nevadacontra
5 juli · 101 Inlägg
#43

Hybrid_ skrev:

axxet skrev:
Att det ska va så förbaskat svårt att få det tätt..sad

Det ligger i sakens natur. Ett AC-system i en kyl eller frys hemma är hermetiskt tillslutet. Lödade rör så inget kan sippra ut. Det kan gå i 50 år om kompressorn håller. I en bil kan inte grejerna hålla helt tätt. Gasen är extremt flyktig och alla gummislangar som behövs i en bil är inte 100% täta mot denna. Kompressorn innehåller gummitätningar den med. Det kommer sippra ut gas... Det står i bilars instruktionsbok att AC ska trycktestas med jämna mellanrum. Detta mellanrum varierar kraftigt.

Men normalt sett så håller en oservad AC i en bil cirka 7-14 år. Beror helt på bil och hur systemet används. Sen blir trycket för lågt.

Det sista längst ner. Min bil är 9 år så då förklarar det allt.

Brådhis * Voff voff *
6 juli · 5 260 Inlägg
#44

Nevadacontra skrev:
Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Fast det är egentligen precis tvärtom... En bil med luft i kylsystemet blir för varm!

Så nej, din bil är inte långsam upp i temperatur pga luft. Däremot låter det som en dålig termostat, då blir bilen svår att få upp i temp.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
zzr9409209
6 juli · 604 Inlägg
#45

Termostaten har fastnat i öppet läge!

Myhran
6 juli · 320 Inlägg
#46

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:
Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Fast det är egentligen precis tvärtom... En bil med luft i kylsystemet blir för varm!

Så nej, din bil är inte långsam upp i temperatur pga luft. Däremot låter det som en dålig termostat, då blir bilen svår att få upp i temp.

En bil med luft i kylsystemet är det stor risk att det inte kommer vatten till temperaturgivaren så mätaren inte visar något värde, alt att vattnet står still så det inte passerar det ställe tempgivaren sitter,
Det finns flera alternativ på den där,

Senast redigerat av Myhran (6 juli )

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#47

Okej så nu förstår jag lite bättre hur allt funkar, tack grabbar!!

Det första jag måste göra är att installera en ny termostat.
Sen felsöka mer angående detta med varför AC inte kyler.

Antagligen läcker det, och då måste jag kanske köpa en helt ny AC kompressor, eller kondensor.. Kan vara mycket som är sönder när det gäller ACn eller vad tror ni?

zzr9409209
6 juli · 604 Inlägg
#48

Brukar väl vara kondensorn som ger sig först..

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#49

zzr9409209 skrev:
Brukar väl vara kondensorn som ger sig först..

Och kondensorn är egentligen radiatorn fast ett annat namn?

zzr9409209
6 juli · 604 Inlägg
#50

Ja,sitter framför kylareñ..

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#51

zzr9409209 skrev:
Ja,sitter framför kylareñ..

Då är det samma sak eller? Söker jag på kondensor kommer kylare upp och tvärtom.

Brådhis * Voff voff *
6 juli · 5 260 Inlägg
#52

Nevadacontra skrev:

zzr9409209 skrev:
Brukar väl vara kondensorn som ger sig först..

Och kondensorn är egentligen radiatorn fast ett annat namn?

Njae... Beror väl på vad du menar med radiator (som iaf i dagligt tal är ett element)?

Men kondensorn sitter i fronten och det är, enkelt uttryckt, där värmen från kupén avleds när AC´n jobbar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#53

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

zzr9409209 skrev:
Brukar väl vara kondensorn som ger sig först..

Och kondensorn är egentligen radiatorn fast ett annat namn?

Njae... Beror väl på vad du menar med radiator (som iaf i dagligt tal är ett element)?

Men kondensorn sitter i fronten och det är, enkelt uttryckt, där värmen från kupén avleds när AC´n jobbar.

Sökt på Youtube och då säger de radiator fast på engelska, det är typ kylaren som han bytte.

Då är det kondensor jag behöver beställa.

viccoA
6 juli · 2 672 Inlägg
#54

Nevadacontra skrev:

Brådhis skrev:

Nevadacontra skrev:

Och kondensorn är egentligen radiatorn fast ett annat namn?

Njae... Beror väl på vad du menar med radiator (som iaf i dagligt tal är ett element)?

Men kondensorn sitter i fronten och det är, enkelt uttryckt, där värmen från kupén avleds när AC´n jobbar.

Sökt på Youtube och då säger de radiator fast på engelska, det är typ kylaren som han bytte.

Då är det kondensor jag behöver beställa.

Det är inte kondensor du behöver beställa.
Man börjar läcksöka med UV-ljus (kan vara slang, kopping etc som läcker). Syns det inga UV-spår så vacuumsuger man systemet. Håller det Vacuum fyller man med gas och läcksökningsmedel.
Slutar AC att fungera igen så använder man UV lampan till att hitta läckan.

jaka54
6 juli · 3 863 Inlägg
#55

Hej!
Precis som sagts ovan! Det är ingen ide att du beställer saker. Vad du måste göra är att åka till en firma som servar AC anläggningar så de kan kolla VAR det läcker. Läckan kan ses med UV-ljus!

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#56

viccoA skrev:

Nevadacontra skrev:

Brådhis skrev:

Njae... Beror väl på vad du menar med radiator (som iaf i dagligt tal är ett element)?

Men kondensorn sitter i fronten och det är, enkelt uttryckt, där värmen från kupén avleds när AC´n jobbar.

Sökt på Youtube och då säger de radiator fast på engelska, det är typ kylaren som han bytte.

Då är det kondensor jag behöver beställa.

Det är inte kondensor du behöver beställa.
Man börjar läcksöka med UV-ljus (kan vara slang, kopping etc som läcker). Syns det inga UV-spår så vacuumsuger man systemet. Håller det Vacuum fyller man med gas och läcksökningsmedel.
Slutar AC att fungera igen så använder man UV lampan till att hitta läckan.

Då kör jag på det. Tack!

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#57

jaka54 skrev:
Hej!
Precis som sagts ovan! Det är ingen ide att du beställer saker. Vad du måste göra är att åka till en firma som servar AC anläggningar så de kan kolla VAR det läcker. Läckan kan ses med UV-ljus!

Okej, trodde jag skulle slippa verkstaden. Kan man inte köpa en UV lampa själv och felsöka?

viccoA
6 juli · 2 672 Inlägg
#58

Nevadacontra skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Precis som sagts ovan! Det är ingen ide att du beställer saker. Vad du måste göra är att åka till en firma som servar AC anläggningar så de kan kolla VAR det läcker. Läckan kan ses med UV-ljus!

Okej, trodde jag skulle slippa verkstaden. Kan man inte köpa en UV lampa själv och felsöka?

Du kan felsöka med UV-lampa själv men hittar du inga UV-spår behöver man koppla upp bilen till en AC-maskin och vacuumsuga och fylla på med läcksökningsmedel.
Det är billigt att serva AC, sist betalade jag 1500kr för felsökning och påfyllning (en halvtimmes jobb och gas). Varför krångla själv med en massa GDS-skräp som i slutänden kostar dig lika mycket.

Nevadacontra
6 juli · 101 Inlägg
#59

viccoA skrev:

Nevadacontra skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Precis som sagts ovan! Det är ingen ide att du beställer saker. Vad du måste göra är att åka till en firma som servar AC anläggningar så de kan kolla VAR det läcker. Läckan kan ses med UV-ljus!

Okej, trodde jag skulle slippa verkstaden. Kan man inte köpa en UV lampa själv och felsöka?

Du kan felsöka med UV-lampa själv men hittar du inga UV-spår behöver man koppla upp bilen till en AC-maskin och vacuumsuga och fylla på med läcksökningsmedel.
Det är billigt att serva AC, sist betalade jag 1500kr för felsökning och påfyllning (en halvtimmes jobb och gas). Varför krångla själv med en massa GDS-skräp som i slutänden kostar dig lika mycket.

Bra svar! Lämnar in bilen så de får fixa det åt mig.
Ska jag byta termostat själv eller ska jag be dem fixa det åt mig också?

Myhran
6 juli · 320 Inlägg
#60

Nevadacontra skrev:

viccoA skrev:

Nevadacontra skrev:

Okej, trodde jag skulle slippa verkstaden. Kan man inte köpa en UV lampa själv och felsöka?

Du kan felsöka med UV-lampa själv men hittar du inga UV-spår behöver man koppla upp bilen till en AC-maskin och vacuumsuga och fylla på med läcksökningsmedel.
Det är billigt att serva AC, sist betalade jag 1500kr för felsökning och påfyllning (en halvtimmes jobb och gas). Varför krångla själv med en massa GDS-skräp som i slutänden kostar dig lika mycket.

Bra svar! Lämnar in bilen så de får fixa det åt mig.
Ska jag byta termostat själv eller ska jag be dem fixa det åt mig också?

Eftersom det verkar vara att du inte riktigt har tid skulle jag säga att lämna in den till en verkstad,
På din beskrivning om värmen och tempmätaren fungerade som den skulle när du började med spolningen men att den inte fungerar nu direkt efter skulle jag tippa på att du inte fått ur luften snarare än en termostat,

Dock så skulle jag säga att du iaf skulle lämna in bilen på felsökning och berätta precis det du berättat i denna tråd ang vad som hänt osv så de får börja med en regelrätt felsökning innan de bara byter delar på måfå. Det är de absolut dyraste man kan göra i längden.

Med vänlig hälsning,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang