Läsa av felkod om ABS på v70 2001 med en elm327?

Turbo_ride
30 juni 2020 · 163 Inlägg

Hej har en v70 2001 där abs-lampan och antisladd-lampan lyser hela tiden. Köpte en elm327 bluetooth grej att läsa av felkoder med, ladda ner app å ska läsa trodde givetvis att det här löser jag. MEN INTE! Vet inte hur många olika appar jag testat men hittar inga fel på ABS,
Nån som vet en app som löser det?
Vill ju gärna kunna lösa det själv.
Annars tips på en bra verkstad som är behjälpliga med att läsa felkoder i närheten av Kungsbacka.

Volvo C70 (1999)
zzr9409209
30 juni 2020 · 716 Inlägg

Om du lyfter upp bilen,och vrider ut hjulet,så kan du se tandhjulet/ABS tandhjulet/om du kollar underifrån, mycket vanligt att tandhjulen spricker,går av.Då kommer lampan att tändas...

Turbo_ride
1 juli 2020 · 163 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Om du lyfter upp bilen,och vrider ut hjulet,så kan du se tandhjulet/ABS tandhjulet/om du kollar underifrån, mycket vanligt att tandhjulen spricker,går av.Då kommer lampan att tändas...

Ja jag tänkte med på det har kollat å borstat rent men det lyser ändå, dessutom lyser det så fort jag startat bilen så tänker att det är nått elektroniskt.

Volvo C70 (1999)
fadret
1 juli 2020 · 1 125 Inlägg

Ett vanligt fel är lödningarna i ABS-styrenheten

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
zzr9409209
1 juli 2020 · 716 Inlägg

Ok,lampan lyser direkt. Då är det är dags att mäta ,givare,kontaktstycke,kablar,ABS enheten....ohm mät givaren sen från första skarv,och sen från enheten...

husseman
2 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Att koppla upp en bil med ELM i alla dess former är som att koppla in en brödrost i röven o tro att man får veta hur länge man lever. - Koppla upp med en vettig diagnospryl o få nån felkod att gå på.
Lödningar i absstyrboxen e´mkt vanligt på dessa..men kan vara så lätt som en abs-sensor eller abs ringen. Tom. Autocom borde ge nåt att gå på..
Lycka till/husse

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2020 · 10 203 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Att koppla upp en bil med ELM i alla dess former är som att koppla in en brödrost i röven o tro att man får veta hur länge man lever. - Koppla upp med en vettig diagnospryl o få nån felkod att gå på.
Lödningar i absstyrboxen e´mkt vanligt på dessa..men kan vara så lätt som en abs-sensor eller abs ringen. Tom. Autocom borde ge nåt att gå på..
Lycka till/husse

Finns det någonting du är positiv till...? big_smile

ELM brukar faktiskt funka helt okej för hobbybruk. Iaf dom jag provat. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
2 juli 2020 · 2 173 Inlägg

En ELM kan i bästa fall läsa motorkoderna på gamla volvos.
Ska du läsa allt och få koder som verkligen stämmer är det VIDA+DiCE som gäller.

Brådhis * Voff voff *
2 juli 2020 · 10 203 Inlägg

Lucif3r skrev:
En ELM kan i bästa fall läsa motorkoderna på gamla volvos.
Ska du läsa allt och få koder som verkligen stämmer är det VIDA+DiCE som gäller.

Eller en PPC... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Turbo_ride
2 juli 2020 · 163 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Ok,lampan lyser direkt. Då är det är dags att mäta ,givare,kontaktstycke,kablar,ABS enheten....ohm mät givaren sen från första skarv,och sen från enheten...

Ska testa detta vad ska man ha för ohm värden om det ska vara rätt då? Slutet eller brutet eller nått därimellan?

Volvo C70 (1999)
DragonII
3 juli 2020 · 115 Inlägg

Det går inte att läsa andra felkoder utom motorn med ELM, då det är enbart motorkoder det gäller.
Hade haft samma problem, med abs:n och ELM ser det inte, men en riktig läsare hittar det.
Visade att ABS kransen var sprucken. Denna byttes ut och lampan slocknade utan att behöva radera felkoden.

Turbo_ride
5 juli 2020 · 163 Inlägg

DragonII skrev:
Det går inte att läsa andra felkoder utom motorn med ELM, då det är enbart motorkoder det gäller.
Hade haft samma problem, med abs:n och ELM ser det inte, men en riktig läsare hittar det.
Visade att ABS kransen var sprucken. Denna byttes ut och lampan slocknade utan att behöva radera felkoden.

Okej skulle ha tagit reda på lite info innan jag köpte en ELM helt enkelt. Vad räknas som riktig läsare då? Finns det nån som ni rekommenderar som inte är så dyr?

Volvo C70 (1999)
DragonII
5 juli 2020 · 115 Inlägg

ELM 327 läser som sagt enbart motorkoder som börjar på P. Abs har C-koder (beroende på andra modeller i mitt fall var det Nissan). Generellt brukar de koderna vara mer eller mindre likdana, fast vissa tillverkare kan lägga till andra koder som inte finns med. Då måste man ta reda på vad det är för fel.

Lucif3r
6 juli 2020 · 2 173 Inlägg

Turbo_ride skrev:
Okej skulle ha tagit reda på lite info innan jag köpte en ELM helt enkelt. Vad räknas som riktig läsare då? Finns det nån som ni rekommenderar som inte är så dyr?

VIDA och en DiCE som jag nämnde tidigare. DiCE'n kostar runt tusingen, VIDA letar man på gratis via google roll
Då får du volvo-specifika koder med beskrivning och inte nå universals-koder som kanske inte alltid stämmer, och du kan läsa ALLT.

ELM'en är väl bra att ha liggandes i bilen om det är en bluetooth-ELM. Då kan du ju läsa ut iaf motorfelkoder om något händer längst vägen.
Men att ha en ELM som enda felkodsläsare är ingen superbra idé på gamla bilar som inte är helt standardiserade i sina protokoll.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang