Service hos auktoriserad verkstad eller inte?

Adamerikson
13 augusti 2020 · 1 Inlägg

Hej,

Jag har en Audi A3 sportback 1.2 tfsi från 2016 som har gått 9000km. Det är nu dags för service och jag undrar om det är värt att gå till en auktoriserad audiverkstad och betala 8000kr eller kan man lika gärna gå till en "vanlig" verkstad och betala 3500kr. Ska nämligen sälja bilen relativt snart och undrar om det är något som förändrar värdet på bilen? Tackssam för svar.

torsen
13 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Har du köpt bilen ny?
Om inte, har föregående ägare låtit utföra alla föreskrivna service:ar?
Bilar med "fullstämplade" häften är mer åtråvärda.
Bl a för att man då har en rullande "non-stop-garanti", eller liknande, som förlängs ett år efter varje service.

Så ja - bilen blir mer värd - och/eller lättare såld.

B t w så var servicekostnaden ohemul.
På en Honda CR-V kostar varje service runt 3.300:- hos auktoriserad Honda-verkstad.
I alla fall från hösten 2016 till dags dato och en service per år.

panda666
13 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Jag skulle lätt ha valt det billigare alternativet, Det audi tar är rent utsagt Våldtäckt/rån om ni kan ursäkta ordvalet här. Om du endå ska sälja ganska snart spelar det inge roll alls, tror inte köparen kommer bry sig särskilt mycket om den är servad hos audi eller hos leffes, skulle inte bry mig personligen. Vet inte ifall audi ger goodwill endå? på sån gammal bil? Är service så jävla dyrt hos audi det är helt otroligt? Kan tänka mig speciellt nu under coronatider att folk prutar som aldrig förr, serva billigare och sälj bilen är mitt råd.

Cuefa Ain't no place like home...
13 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

panda666 skrev:
Jag skulle lätt ha valt det billigare alternativet, Det audi tar är rent utsagt Våldtäckt/rån om ni kan ursäkta ordvalet här. Om du endå ska sälja ganska snart spelar det inge roll alls, tror inte köparen kommer bry sig särskilt mycket om den är servad hos audi eller hos leffes, skulle inte bry mig personligen. Vet inte ifall audi ger goodwill endå? på sån gammal bil? Är service så jävla dyrt hos audi det är helt otroligt? Kan tänka mig speciellt nu under coronatider att folk prutar som aldrig förr, serva billigare och sälj bilen är mitt råd.

Om det är som TS skriver, att bilen är 4 år gammal och har gått 9000km (alltså 900 mil!) skulle jag välja aukt. verkstad.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
13 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

panda666 skrev:
Jag skulle lätt ha valt det billigare alternativet, Det audi tar är rent utsagt Våldtäckt/rån om ni kan ursäkta ordvalet här. Om du endå ska sälja ganska snart spelar det inge roll alls, tror inte köparen kommer bry sig särskilt mycket om den är servad hos audi eller hos leffes, skulle inte bry mig personligen. Vet inte ifall audi ger goodwill endå? på sån gammal bil? Är service så jävla dyrt hos audi det är helt otroligt? Kan tänka mig speciellt nu under coronatider att folk prutar som aldrig förr, serva billigare och sälj bilen är mitt råd.

Om det är som TS skriver, att bilen är 4 år gammal och har gått 9000km (alltså 900 mil!) skulle jag välja aukt. verkstad.

Bara ifall ja skulle behålla bilen och kan få garantier via audi ifall nått händer me bilen, nu behöver inte ja punda ut så mycekt för en service när ja endå ska bli av me bilen. Viktigast skulle vara för mig att bilen blir servad iaf annars förlorar man pengar och köparen kommer endå pruta sen. helt absurda priser hos audi, visste att det var dyrt men inte såhär.

Rexel
13 augusti 2020 · 61 Inlägg

Jag tycker allt beror på hur serviceboken ser ut sedan tidigare. Är dom andra servicarna gjorda på aukt eller är det Leffes mek och däck som varit inblandad tidigare? Om alla servicar är gjorda hos auktoriserad hade jag gjort även denna där och sen kunnat ta ett bättre pris för bilen. Om Leffe varit i boken tidigare så är skadan redan skedd sas i stort sett och då kan man lika gärna ta det billigare alternativet.

Jag blev glad när min förra BMW passerade åldersgränsen för Value-service och jag kunde åka in och betala 1995 kr istället för 7k. Nu har jag en 15 år gammal bil som jag servar hos den verkstaden som erbjuder bäst pris, senast servade jag för 1300 kr...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
13 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Hade du tänkt behålla bilen för gott, så hade valet varit lätt..
Risken finns att du råkar på en GNÄLLMÅNS , som jag , vid försäljningen..roll
Och då kommer väl denne att VERKLIGEN provköra bilen till max för att inte bli blåst..
Lite däcksparkande får du såklart räkna med och säkerligen även en rejäl prutning utöver det..
Vill du verkligen råka ut för detta eller tar du skeden i  vacker hand och pröjsar dyrt för dendär simpla stämpeln i boken?
När jag köper en bil så behåller jag den tills den är totalt slutkörd.
Servar den själv varje år och kommer undan med  knappt  500 svenska riksdaler ..
Jag lyckades helt otroligt nog att halvera trafikförsäkringen hos IF och blir BARA blåst på 700 skr om året..
Det är nog inte många här som kommer undan så himla billigt..smile

Senast redigerat av axxet (13 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang