Köpråd busbil

paddington_540M
2 september 2020 · 65 Inlägg

Har ägt min E39 540 nu i typ ett år och känner att glädjen av att köra bilen börjat sina en del. Det är fortfarande en väldigt fin bil som går bra, låter härligt och ser fin ut från alla vinklar. Runt 300 och 470nm just nu och det är första bilen. Det som nuvarande saknar är väl i stort sett mer vrid, kanske manuell växellåda och stabiliteten och hållbarheten som finns i en "nyare" sportbil vid högre hastigheter och kurvor. Och att kunna lägga en del sladdisar och moln när man väl känner för att kasta pengar på nya däck utan att oroa sig över att någon packning skall gå, någon slang skall flyga åt fanders eller att något annat skall gå sönder såsom lådan.

Har kollat runt på E55or (trevligt med kompressor) verkar ge bra kräm med få enkla mods och 700nm i vrid på äldre modellerna redan från fabrik till priset dom kostar är ganska lockande. Grenrör, tune och annan pulley så verkar dom gå som skott trots sina år på nacken och hålla riktigt bra. Men återigen så kommer styrningen in där många sagt att det känns som att ratta ett skepp på 2003-2004 modellerna som jag suktat efter en del


Audi Rs4 (äldre), S5 4.2 fsi, Bmw M5 E60,  E55,  C63, Subaru wrx sti, mustang 5.0 gt , corvette,Dodge charger RT. Några tips och förslag uppskattas. Gärna bilar som ni själva har provat och kan rekommendera som hållit bättre än förväntat vid hårdare "sport/gatu körning".


<400.000:-
+ stabil vid höga hastigheter 200km/h+ ex
+ <4.5 sek 0-100km/h stock eller med steg 2/3 mods
+ varv villig gärna mycket vrid med hållbar låda, kompressor orginal är ju alltid trevligt
+ V8, V10



Tack till alla er som svarar och läser.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 september 2020 · 4 917 Inlägg

Jag förbereder akuten..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
paddington_540M
2 september 2020 · 65 Inlägg

axxet skrev:
Jag förbereder akuten..roll

Hehe nu ska vi inte vara såna. Kör lastbil i tjänsten dagligen nästintill så är inte en utav dom där ouppmärksamma förarna som bara rattar utan att tänka på konsekvenserna. Kör fort där man "kan" köra fort utan att riskera andras människor liv i trafiken. big_smile

Kört farsans Mustang Boss 302 och tycker att den var riktigt trevlig att köra, även om baken gärna sticker åt höger och vänster på låga växlar. 444 hästar orginal och gott med kräm för att göra säkra omkörningar eller ta en glass på helgen med dock. Men har länge kollat på mercedes men i stort sett alla som jag pratat med säger att dom är tokdyra att göra servicar på, byta belägg på och göra allt sånt där som ofta tillkommer med hårdare körning, och när milen börjar stiga även diverse.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
2 september 2020 · 4 917 Inlägg

OK, kirurgerna har  återkallats..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
paddington_540M
2 september 2020 · 65 Inlägg

axxet skrev:
OK, kirurgerna har  återkallats..smile

https://youtu.be/kbqHEns94L8?t=452
både e60:n med sitt gälla ljud av ett eisenmann race exhaust och e55:an med sin kompressor vinande v8a låter galet och går ganska jämt. Kostar ungefär lika mycket men väldigt osäker på vad service kostnader och delar kostar.

Brukar just nu köra på delar från Tyskland och Schmiedmann till 540:n och tycker inte det varit ruskigt dyrt hittils. Då har jag endå bytt det mesta såsom alla bussningar, bromsar, oljor och diverse annat på 1 års period. Kör bilen bara på helgen bor 4 min från jobbet så är som sagt bara ute efter en "helg" bil

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
paddington_540M
3 september 2020 · 65 Inlägg

var och skulle provåka en WRX men snubben på Subaru sa att det nog är lättare kolla på blocket. Dom säljs inte längre och dom kommer pga eu regler och skatter och annat förj*vligt som politikerna drar till med inte att sälja några 2020 Subarus här heller. sad

Ford hade några mustang gt 5.0 or men redan känt på dom och var mer eller mindre ute efter om att prova deras RS men lika så där så var det ingen bil som dom sålt sedan 2017..  dom rekommenderade till och med blocket utan att försöka kränga på oss någon annan modell.

Hos BMW var inte heller mycket att hänga i granen, en 530i Xdrive 2019 som jag provkörde. Och mja lämnade väl en hel del att önska vad gäller vridet. Så man kanske skall gå på det som magen länge sagt och kolla på en LS3 , LS7 corvette C6 gärna Z06 alternativt en Dodge Charger RT eller spara några år till och se vad som finns inom prisvärd väg att tillgå här i Sverige... *suck* man bor verkligen i fel land. big_smile

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
simlar
3 september 2020 · 5 523 Inlägg

Kikat på BMW M550d?
Rak6 3L turbodiesel med 400hk/750Nm känns ju som det borde vara kul wink

Eftersom du vill ha mycket vrid känner ju jag som att bilar med kraftfull diesel vore något för dig.
Eller jänke-v8, tyvärr väldigt snålt utbud samt i mitt tycke överpris då man bor i fel land som bilentusiast.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
caromania Forummoderator
3 september 2020 · 9 296 Inlägg

En 15 år gammal motorstark BMW eller Mercedes kan nog ge fruktansvärda skador på ekonomin förr eller senare. Jag tror inte ens du behöver inkludera otur. Då kan du nog lika gärna slå en blick mot en Jaguar XKR, eller XJR om du vill ha en ”vanlig” bil.

Nyare jänkare är nog ett säkrare kort faktiskt. En Musse eller kanske Challenger, i mitt tycke den snyggaste av retro-järnen från landet i väster.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SportPilot Ubåtsingenjör
3 september 2020 · 7 227 Inlägg

caromania skrev:
En 15 år gammal motorstark BMW eller Mercedes kan nog ge fruktansvärda skador på ekonomin förr eller senare. Jag tror inte ens du behöver inkludera otur. Då kan du nog lika gärna slå en blick mot en Jaguar XKR, eller XJR om du vill ha en ”vanlig” bil.

Nyare jänkare är nog ett säkrare kort faktiskt. En Musse eller kanske Challenger, i mitt tycke den snyggaste av retro-järnen från landet i väster.

Håller med både Mustangen och Challengern är riktigt snygg och mycket bil för pengarna, köper du Mustang får du dessutom ett ganska trevligt chassi

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang