Mossan1
15 oktober 2020
· 2 828 Inlägg
Men kedjan i fördelningslådan till framhjulsdriften står väl stilla i 2wd?
Nu har jag inte haft just en Grand Vitara med urkopplingsbar 4wd själv, men många andra fordon med liknande 4wd system.
Hela kardanen till framaxeln kopplas ju i regel ur och står stilla i 2wd. Kopplas in/loss både i framaxeln (vakuumaktiverat) och i fördelningslådan med spaken.
För bränslekonomi och så få roterande delar som möjligt i 2wd.
Kedjan borde alltså också stå stilla i 2wd.
Skulle urkopplingen i framaxeln haverera så den ständigt är inkopplad blir nog inte kedjan långlivad. Den är nog inte gjord för konstant drift.
(Som nållagren på tidigare frihjulsnav-modellerna)
Oljud i växellådan på 4cyl 2.0 Grand Vitara känner jag till genom en i bekantskapen. Det var just ett lager till någon av stockarna. En smula obilligt var det, men den bilen var då ganska ny. Runt 10k mil, har jag för mig.
Men ingen av dom bekanta med V6 2.5 eller XL7 med V6 2.7 har haft växellådsproblem.
Slump? Kanske.
Senast redigerat av Mossan1 (15 oktober 2020)