Kl racing sänkfjädrar

sugisen
24 oktober · 17 Inlägg
#1

Tjena, satt på sänkfjädrar och dtm på bilen min men har märkt att bakaxeln flyttat sig i sidled. Vad beror detta på? Panhardstaget som är för långt nu när den är sänkt? Mvh

Lucif3r
24 oktober · 529 Inlägg
#2

Nu tar jag för givet att bilen i fråga är någon typ av RWD volvo med stel bakaxel.

Bakaxeln flyttar sig alltid i sidleds vid fjädring.
Sänker du bilen ställer du axeln i ett "infjädrat" läge jämnfört med orginal, och således kommer den vara flyttad en bit åt höger i vilo-läge.

Ett justerbart panhardsstag(eller ett kortat specifikt utmätt för din höjd på bilen) är enda sättet att centrera axeln vid sänkning.
Den kommer fortfarande gå sidleds vid in/utfjädring, det kommer man inte undan när man använder panhardsstag.

Enda sättet att helt undvika att axeln rör sig sidleds är att byta till något annat system än panhardsstag, t ex watt-länk. Dyrt, komplicerat, och överkurs så det skriker om det. Men likväl värt att nämna.

Köp ett justerbart panhardsstag.

sugisen
24 oktober · 17 Inlägg
#3

Tack, då var det som jag trodde. Får kika på detta👍

Inken
25 oktober · 95 Inlägg
#4

var köper man den,

Lucif3r
25 oktober · 529 Inlägg
#5

Justerbara panhardsstag? Dom finns lite överallt, t ex LMR, MKM, bakaxeldelar, klracing osv osv.
MKM rekommenderar att man har bussning i ena änden av staget istället för uniballs i båda, för att bibehålla lite komfort och skona drivlinan. Hurvida det spelar någon roll i praktiken låter jag vara osagt, men kan vara värt att ha i åtanke.

Inken
26 oktober · 95 Inlägg
#6

ok ja kollar de,,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang