Prisbild på reparation

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Även om det bara är en hjälparm så är ju risken att man får oberäkneliga vägegenskaper. Det kanske inte ens märks förrän man skall väja för en älg och så lossnar svetsen och man far iväg åt helvete. Nej, en annan bakvagnsbrygga är nog rätt väg att gå. Den där armen kanske man också skall byta, även om den ser hel ut.

tror tyvärr inte en ny kommer hjälpa     kollar man på hur dom gjort den där fästpunkten kommer även den nya gå av förr eller senare.. det normala är ju att man hade haft en vikt 90graders kant runt hela fästet för att inte få den typen av problem.. aldrig sätt en så dålig konstruktion förut

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
12 november 2020 · 5 833 Inlägg

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Även om det bara är en hjälparm så är ju risken att man får oberäkneliga vägegenskaper. Det kanske inte ens märks förrän man skall väja för en älg och så lossnar svetsen och man far iväg åt helvete. Nej, en annan bakvagnsbrygga är nog rätt väg att gå. Den där armen kanske man också skall byta, även om den ser hel ut.

tror tyvärr inte en ny kommer hjälpa     kollar man på hur dom gjort den där fästpunkten kommer även den nya gå av förr eller senare.. det normala är ju att man hade haft en vikt 90graders kant runt hela fästet för att inte få den typen av problem.. aldrig sätt en så dålig konstruktion förut

Men det är ju ändå en bil som funnits en del år, och jag har inte hört att det varit något stort problem med detta? Det är ju bara en hjälparm, den tar inte hela bilens vikt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Även om det bara är en hjälparm så är ju risken att man får oberäkneliga vägegenskaper. Det kanske inte ens märks förrän man skall väja för en älg och så lossnar svetsen och man far iväg åt helvete. Nej, en annan bakvagnsbrygga är nog rätt väg att gå. Den där armen kanske man också skall byta, även om den ser hel ut.

tror tyvärr inte en ny kommer hjälpa     kollar man på hur dom gjort den där fästpunkten kommer även den nya gå av förr eller senare.. det normala är ju att man hade haft en vikt 90graders kant runt hela fästet för att inte få den typen av problem.. aldrig sätt en så dålig konstruktion förut

Men det är ju ändå en bil som funnits en del år, och jag har inte hört att det varit något stort problem med detta? Det är ju bara en hjälparm, den tar inte hela bilens vikt.

tror det kan bli en del krafter där som gör att det i långa loppet går av igen.. jag hade svetsat det där och förstärkt det direkt.   men det är skillnad mellan hur jag personligen skulle göra på min egna bil.. för skulle ALDRIG svetsa det där på en kundbil.   

inte för att jag tror det skulle gå sönder men ifall något skulle hända så vill man inte ha ansvaret även om orginal mest troligen går sönder i framtiden.      säkert en bil som går på lite sämre vägar och derför gått av.     

det hade varit så lätt att undvika genom att göra en vikt kant runt hela istället..    det är ju lite sunt förnuft varför man aldrig bygger fästen så där eftersom dom förr eller senare går av tyvärr

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
12 november 2020 · 10 277 Inlägg

Growe skrev:
jag personligen hade nog svetsat det där och haft lite koll på det..  men mest förvånad över själva konstruktionen... verkar väldigt klent där..

det där kommer kosta från 15k och uppåt att fixa på rätt sätt...  derför hade jag svetsat det om jag ägt bilen.  och hålla koll efter delen beg och byta den någon gång i framtiden..
men jag skruvar själv.     och skulle kunna se innan det går av igen om svetsningen inte fungerade..    riktigt piss konstruktion som är som gjord för att den ska gå sönder.   man brukar ju inte ha fästöron rätt ut utan någon pressad kant runt för att få lite stabilitet i grejerna..   det där är byggt för att gå av mer eller mindre

Han har ju fått ett pris från Volvo nu:

Andyutanqwe skrev:
Blev en kalkyl mellan 10000-11000 kr i reperationskostnad.

Låter ändå vettigt i mina öron. Vad tror ni?

Jag har för övrigt aldrig hört talas om att detta skett på en annan V60 (som väl delar bakvagnskontruktion med S60N och kanske även V70 II?). Jag tror fortfarande på tillverkningsfel eftersom fästet inte är deformerat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang