Hur fungerar en spridare?

rs100268
18 september 2006 · 4 Inlägg

Jag undrar hur en spridare fungerar, vid vilken spänning är den helt öppen respektive helt stängd och så vidare. Varför är det ofta 2 anslutningar, jordar den inte i motorblocket? Är det ett linjärt förhållande mellan spänning och hur mycket dom öppnar? eller är det rent av så att den håller öppet olika länge?

Tack på förhand!
rs100268

Drömmer om en Super 7!
Xoff Volvo tönt... =)
18 september 2006 · 2 344 Inlägg

hmm, det jag kan svara på e ju att dem inte jordar i blocket då det e gummi packningar på båda sidor... smile

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rs100268
18 september 2006 · 4 Inlägg

Jag har blivit lite klokare nu (tror jag). Spridarna har 12V alltid sen styr man med jorden. Är det rent av så att det inte är spänningen som styr utan strömmen? Tex 1A  ger ett visst flöde?

/rs100268

Drömmer om en Super 7!
chrgus 119 Hk/Liter
18 september 2006 · 246 Inlägg

rs100268 skrev:
Jag har blivit lite klokare nu (tror jag). Spridarna har 12V alltid sen styr man med jorden. Är det rent av så att det inte är spänningen som styr utan strömmen? Tex 1A  ger ett visst flöde?

/rs100268

brukar inte det mesta styras med motstånd.. sk ohm

Move your mind
Daniel
18 september 2006 · 671 Inlägg

Spridarna är antingen öppna eller stängda.
Lägger du på spänning så öppnas spridaren.
De jordar inte i blocket eftersom dom brukar vara gjorda av plast.

Fernicus Kejsare
18 september 2006 · 547 Inlägg

Vilka bilar gör block i plast? :S

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.
vampyren
18 september 2006 · 128 Inlägg

Fernicus skrev:
Vilka bilar gör block i plast? :S

Han mena kasnke spridarna?

Burn IF performance
Daniel
18 september 2006 · 671 Inlägg

Fernicus skrev:
Vilka bilar gör block i plast? :S

För mig får du gärna tro att jag menar blocket.

Sharky
18 september 2006 · 10 287 Inlägg

Många bilar har insug i plast däremot.

Anledning till att spridarna ursprungligen inte var jordade beror på att det var , och är, enklare att konstruera drivelektronik som driver mot jord än som matar från plus.
Därför vill man ha fast plus till spridarna och koppla andra sidan mot styrdonet som jordar via sin elektronik när spridarne skall öppna.

Spridare är PWM (Pulse With Modulated, pulsbreddsmodulerade) - d v s ju längre tid man låter dom vara öppna - desto mera soppa skvätter dom in i motorn.

Anger man tex 300cc på en spridare så ger den 300cc då den står öppen hela tiden med nominellt soppatryck. Står den öppen halva tiden = 150cc etc.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
rs100268
18 september 2006 · 4 Inlägg

Daniel skrev:
Spridarna är antingen öppna eller stängda.
Lägger du på spänning så öppnas spridaren.
De jordar inte i blocket eftersom dom brukar vara gjorda av plast.

Ok då är det alltså tiden som är den rörliga faktorn för hur mycket bränsle som sprutas in för trycket är väl konstant.

/rs100268

Drömmer om en Super 7!
Daniel
19 september 2006 · 671 Inlägg

För normala bilar är det tiden som är faktorn. Men man kan låta laddtrycket på turbon styra bränseltrycket och då blir det två faktorer som ändras.
Jag pysslar inte med turbo så jag vet inte om det är normalt att man gör så eller om det är fultrimmning.

Sharky
19 september 2006 · 10 287 Inlägg

Man låter normalt sett alltid trycket i insuget kompensera det absoluta bränsletrycket för att bibehålla ett konstant differenstryck och på så sätt bara ha pulstid som faktor. (även på sugisar)

/Göran

Daniel skrev:
För normala bilar är det tiden som är faktorn. Men man kan låta laddtrycket på turbon styra bränseltrycket och då blir det två faktorer som ändras.
Jag pysslar inte med turbo så jag vet inte om det är normalt att man gör så eller om det är fultrimmning.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Germax
19 september 2006 · 12 086 Inlägg

Lånar tråden lite, om man sätter på en större turbo med lite lull lull på en turbobil men soppan inte räcker till kan man inte bara höjja soppatrycket ist för att byta spridare?

Har en kompis med en Saab 9000 som sitter en större snurra på som ska va duglig för 330hk, räcker de med at ställa upp soppatrycket då? Om vi bara ser till bränslebiten

jonTe
20 september 2006 · 5 710 Inlägg

JapMax skrev:
Har en kompis med en Saab 9000 som sitter en större snurra på som ska va duglig för 330hk, räcker de med at ställa upp soppatrycket då? Om vi bara ser till bränslebiten

Förmodligen inte för att nå 330 iaf.
Dessutom är högt bränsletryck inte alltid av godo, sliter hårt på bränslepumpen och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.

Vad är det för 9000?

MVH Jonas
..............
Sharky
20 september 2006 · 10 287 Inlägg

På standardspridare. Titta på tex STCC och F1. Där kör man med hiskeliga bränsletryck för att få så bra sprutbild som möjligt.
Många standardspridare brukar faktiskt vägra att öppna om man kör med för höga soppatryck.

/Göran

jonTe skrev:
och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ostsåsen
20 september 2006 · 173 Inlägg

Lånad tråd lite, hoppas det inte gör något.
Vad är det för typ av spridare som sitter i direktinsprutade bilar? Läste något om "piezo" spridare//insprutare en gång? Samt vad är det för spridare i common rail dieslar? Ligger inte dom på extremt högt tryck?

mvh Fredric

Big Al Dr. Turbo
20 september 2006 · 459 Inlägg

Sharky skrev:
På standardspridare. Titta på tex STCC och F1. Där kör man med hiskeliga bränsletryck för att få så bra sprutbild som möjligt.
Många standardspridare brukar faktiskt vägra att öppna om man kör med för höga soppatryck.

/Göran

jonTe skrev:
och sprutbilden på spridarna förändras till det sämre.

kan klargöra lite
spridare som är nål-typ kan få lite hursomhellst med spridbilden efter bränsletrycksökning
spridare av hål-typ får alltid bättre spridningsbild med förhöjt bränsletryck men man ska endå inte köra högre tryck än vad som rekommenderas som maxtryck av tillverkaren (om de nu har nått wink)

sen vill man räkna ut vad spridaren flödar efter höjning så räknar man såhär
rotenur(nya trycket/gammla trycket)*gammla flödet

Senast redigerat av Big Al (20 september 2006)

BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
Optyn
24 september 2006 · 1 Inlägg

Lite onödig fakta om bränsleinsprutning

Piezo Injection bygger på den piezo elektriska principen. Detta fenomen går ut på att kristaller genererar en viss ström vid mekanisk stress. När kristallen gör detta så ändrar den yta med ca 0,1% (tänk dig kristallerna som en lerklump och du trycker på uppifrån, då blir den plattare osv). Denna teknik har enbart används i dieslar innan, men Mercedes lanserade sin CGI motor i våras (första otton med piezo) och nu kommer det fler. CGI motorn ligger väll runt 180-200 bar (om jag inte har fel).

Insprutningstrycket idag (diesel) ligger från 160MPa (1600 bar) till 180MPa, jag tror det var audi som hade ett koncept i våras med 250MPa.

En spridare som har trubbig spets har en större spridning på bränslet (och avsevärt lägre tryck). Den har fördelen att det skapas kraftig turbulens (virvelkammare som ex), vilket innebär att det tar kortare tid för en syremolekyl att hitta en bränslemolekyl=högre varvtal. Det finns även teorier angående virvelkammare att bränsletrycket får inte vara för stort i förhållande till lufttrycket (om så är fallet kommer det bildas droppar på cylinderväggarna och förbränningen blir inte så bra). Men det beror också på olika laddningar och skit..  smile (indirekt)

En spetsig spridare har högre insprutningstryck, men sämre spridning. Eftersom trycket är högre så förkortas injektionstiden, på så sätt kan man göra fler injektioner/cykel med större precision. (direktinsprutade)

En injektor idag har sällen ett enda hål i nosen, fler hål innebär att man sprider ut bränslet och på så sätt får en bättre förbränning. Det finns också andra som tycker att man skall ha ett väldigt stort tryck och skicka allt mot samma punkt (en del av bränslet studsar tillbaka fast i annan riktning). Piezo injektorer är förövrigt upp till 5 gånger så snabba som solenoidstyrda injektorer.

Senast redigerat av Optyn (24 september 2006)

Fawad30
20 november 2020 · 2 Inlägg

Hej
Hat examensarbete och jag måste skriva om piezo spridare, jag vill gärna veta om piezo spridar hur mkt som helst.
Ni som kan hjälpa mig, ni kan gärna maila mig också.
fawad.mohammadi30@gmail.com
Tusen tack för hjälpen.

Fawad30
20 november 2020 · 2 Inlägg

Hej
Jag måste skriva examensarbete om piezo spridare, jag vill veta hur mycket som helst om piezo spridare så undrar om du kan hjälpa mig är du snäll.







Optyn skrev:
Lite onödig fakta om bränsleinsprutning

Piezo Injection bygger på den piezo elektriska principen. Detta fenomen går ut på att kristaller genererar en viss ström vid mekanisk stress. När kristallen gör detta så ändrar den yta med ca 0,1% (tänk dig kristallerna som en lerklump och du trycker på uppifrån, då blir den plattare osv). Denna teknik har enbart används i dieslar innan, men Mercedes lanserade sin CGI motor i våras (första otton med piezo) och nu kommer det fler. CGI motorn ligger väll runt 180-200 bar (om jag inte har fel).

Insprutningstrycket idag (diesel) ligger från 160MPa (1600 bar) till 180MPa, jag tror det var audi som hade ett koncept i våras med 250MPa.

En spridare som har trubbig spets har en större spridning på bränslet (och avsevärt lägre tryck). Den har fördelen att det skapas kraftig turbulens (virvelkammare som ex), vilket innebär att det tar kortare tid för en syremolekyl att hitta en bränslemolekyl=högre varvtal. Det finns även teorier angående virvelkammare att bränsletrycket får inte vara för stort i förhållande till lufttrycket (om så är fallet kommer det bildas droppar på cylinderväggarna och förbränningen blir inte så bra). Men det beror också på olika laddningar och skit..  smile (indirekt)

En spetsig spridare har högre insprutningstryck, men sämre spridning. Eftersom trycket är högre så förkortas injektionstiden, på så sätt kan man göra fler injektioner/cykel med större precision. (direktinsprutade)

En injektor idag har sällen ett enda hål i nosen, fler hål innebär att man sprider ut bränslet och på så sätt får en bättre förbränning. Det finns också andra som tycker att man skall ha ett väldigt stort tryck och skicka allt mot samma punkt (en del av bränslet studsar tillbaka fast i annan riktning). Piezo injektorer är förövrigt upp till 5 gånger så snabba som solenoidstyrda injektorer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang