Turbo-X
Mr TX
20 november 2020
· 974 Inlägg
Då va det dax o uppdatera med vart som hänt under sommarn 2020! Kort o gott har det vart en turbulent sommar. Fylld med både roligheter och tråkigheter.
Juni:

10/6: Som ni säkert såg på tidigare bilder så va en lampa trasig i min ACC panel, ny beställdes o monterade.

26/6: Blev inbjuden till att delta på en nerskalad version Båstad Carshow, så fick bli o piffa upp bilen lite. Körde Sonax flytande hårdvax.

Körde Autoglym bumper shine på listerna.

Går å få lite glans ändå 

27/6: 30°C o ingen AC, en svettig Båstad Carshow!

Ca 30-35 bilar totalt.
Juli:

1/7: Ute på vift med min far i hans -97a 9000 CSE som bara gått 8600 mil.

12/7: En mycket tung dag. Får besked om att en nära vän till mig har gått bort i följd av en längre tids sjukdom som tog en plötslig negativ vändning. Hattman har vart med i hela min resa med denna bil (och ännu längre i mitt liv utanför bilkretsarna) och har varit en del av många mina uppdateringar här. Vila i frid min vän, du är enormt saknad. Bilden är från en träff på Kinnekulle med STCS 2019.
Augusti:

7/8: Dax för service! Oljebyte.

Läckage från plastplugget i toppen är rätt vanligt så efter en sväng till mina gamle trakter upp i norr så hälsade jag på _aero en sväng för att droppa av lite delar så fick jag ett metallplugg av honom.

Nye pluggen på plats

När jag ändå had ventilkåpan av för att montera pluggen så kunde jag lika väl suga ut den gamla oljan där uppe oxå.

Fylldes sen på med ny fräsch olja.

Om ni kollar noga så ser ni att det inte är samma ventilkåpa som åkte på igen. Har länge velat lacka om min så slängde på en från en 2.0a tillfälligt.

Turbo_holm approves!

Nu hoppas jag dett ska inte läcka så mycket.

14/8: Gamla ventilkåpan

Efter en tvätt med högtrycken för att få bort all redan lös färg.

Då jag ville bibehålla org struktur på ytan så blev det o använda färgborttagningsmedel istället för att slipa bort färgen.

Om nom nom, geggigt värre!

Efter en stund såg man hur det började göra susen!

Nu jävlar!

Efter en vända med högtryckstvätten så blev jag av med nästan all färg.

Blev en till vända med färgborttagningsmedel.

En till vända med högtrycken så vart allt borta.

Hade även problem med att yttre höljet hade börjat släppa från min reflexramp, så det limmades tillbaka.

15/8: Dax för lack!

Efter ett par lager färg

Klar!

Riktigt nöjd med ytan. Används Biltemas mattsvarta motorlack.

16/8: Blev lite rörigt….hämtade ett stort avloppssrör hos turbo_holm.

Fin utsikt man hade när man körde haha.

30/8: Ytterligare taklast, en stege. Tänkt ta min 9000 till nästa nivå 

September:

27/9: Montering av den nya ventilkåpan. Givetvis även med nya packningar.

Slipade då bort lacken från SAAB och 2.3

Riktigt nöjd med resultatet.

Blev o far ut en sväng med Turbo_holm efteråt, hans fina vinterbil på bil. 08 9-3 SC V6 Aero XWD.

Passerat 23500 mil. Lagom 
Oktober:

2/10: På grund av påpekande från besikningen i ca 7 år att mina bakre bromsrör borde bytas snart pga rost så blev det byte.

Va lite lat så det fick Stemeck göra. Fick byta alla bromsrör bakom b-stolpen på min gamla Frontera så vart inte så sugen på göra om det.

8/10: Efter att ha haft trasig AC i 4 år och haft svårt o hitta en ny så kom jag över en av en slump. Just min 9000 är en väldigt sen 97a så den har samma kompressor som 98orna, o den verkar inte va så lätt o få tag i. Visade sig att _aero hade en reservdels bil som va en 98a, så han plocka loss kompressorn o skickade ner.

15/10: Bilen tillbaka från Stemeck. Nya bromsrör monterade o yttredrivaxeldammask på höger bytt.

AC kompressor bytt.

Även monterat en extra lambda sensor på min downpipe som ska kopplas till extern mätare.

17/10: Frostig morgon, kanske dax för avställning snart?

Blev iaf byte av hjul då mina 18” som va blankslitna redan efter förra sommarn var nu en trafikfara att köra omkring på. Så Aero92orna fick åka på igen.

I sann 9000 anda så behövdes ett långt rör för att få loss bultarna haha!

Tack Turbo_holm för hjälpen!

18/10: Tvätt av 18”arna står på schema.

Syns det vilka som suttit fram? 

Dessutom drivknutsfett i ena...

Va då inte mycket kvar av dom…skulle ha bytt efter 2019, men blev aldrig av haha.

Märkte att mina backljus o regplåtslampor ej lös. Visade sig att jag hade glömt koppla in kontakten när jag monterade tillbaka reflexrampen.

O sen visade sig att mitt flexrör börjat läcka….attans.

Nu väntas avställning inför vinterförvaring.

På grund av pandemin för Covid-19 under året så blev 2020 ett år som saknade banträffar med STCS helt, så får hoppas det blir lite mer fart nästa år när allt lugnat ner sig.
Over and out!
Senast redigerat av Turbo-X (20 november 2020)