För CFGB-snurran;
![https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-8b46d0bd95e42c984e72c2661073895e.jpg]()
Ett tips, dock inte säker på att det är giltigt för din bil, men, på tidigare modeller så var det "ofta" relä 109 som gav upp. När bilarna strulade blev detta (som styrde glödningen) stekhett. Ett sätt att kontrollera det på var att när bilen strulade, så tändes inte glödtrådslampan på kombiinstrumentet.
Nu har inte du detta specifika relä, utan ett som heter J179. Volkswagen väljer nu att kalla det för "kontrollenhet för glödstift". Har dock samma funktion.
Då din bil faktiskt startar, är det kanske inte helt troligt, men, slå ett öga på glödstiftsikonen.
En sak du kan testa är att plugga ur kylvätsketempgivaren...g...69 kanske den heter. Det "ska" (om ECU:n inte får signal) trigga "kallstarts rutinen".
Båda är långsökta, men relativt enkla för att utesluta antingen J179 alternativt tempgivaren.
Annars låter ju beteendet som ett typiskt immo-beteende. Så för all del, har du en annan nyckel så testa (nu blir alternativen bara mer och mer osannolika här

). Hade det varit en bensinare hade jag även gett en gissning på LMM