Laddboxtråden

KenthIJ
3 januari · 939 Inlägg
#21

Nu är iaf laddstationen installerad på vår nya hyrda P plats.

Det är en GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW

Det är alltså en (dubbel) stolpe med två uttag på och det står totalt tre stolpar på parkeringen.

Varje uttag debiteras på den egna hushållselen.

Får dock ingen ström ur den förrän 21-01-15

Spännande! :-)

Så nu är man ju sugen på att kunna ladda lite mer än vad vår nuvarande Prius Plug In 2015 (gen 1) klarar av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eeeb85393e4847c66658d00bd1120b3e.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (3 januari )

twin_cam Smålänning
3 januari · 7 832 Inlägg
#22

KenthIJ skrev:
Nu är iaf laddstationen installerad på vår nya hyrda P plats.

Det är en GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW

Det är alltså en (dubbel) stolpe med två uttag på och det står totalt tre stolpar på parkeringen.

Varje uttag debiteras på den egna hushållselen.

Får dock ingen ström ur den förrän 21-01-15

Spännande! :-)

Så nu är man ju sugen på att kunna ladda lite mer än vad vår nuvarande Prius Plug In 2015 (gen 1) klarar av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eeeb85393e4847c66658d00bd1120b3e.jpg

Snyggt! Kommer ni identifiera er med typ nyckeltaggen till trapphuset eller tvättstugan eller hur kommer dom lösa det? smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KenthIJ
4 januari · 939 Inlägg
#23

twin_cam skrev:

KenthIJ skrev:
Nu är iaf laddstationen installerad på vår nya hyrda P plats.

Det är en GARO Twinbox GTB    3 - phase 32 A max 22 kW

Det är alltså en (dubbel) stolpe med två uttag på och det står totalt tre stolpar på parkeringen.

Varje uttag debiteras på den egna hushållselen.

Får dock ingen ström ur den förrän 21-01-15

Spännande! :-)

Så nu är man ju sugen på att kunna ladda lite mer än vad vår nuvarande Prius Plug In 2015 (gen 1) klarar av.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-eeeb85393e4847c66658d00bd1120b3e.jpg

Snyggt! Kommer ni identifiera er med typ nyckeltaggen till trapphuset eller tvättstugan eller hur kommer dom lösa det? smile

Tackar.
Vet inte riktigt ännu men det skulle bli någon form av "tagg".
Får reda på det nu på måndag 11 januari.

KenthIJ
18 januari · 939 Inlägg
#24

Nu är laddstolpen igång och man startar och stoppar laddningen med en "tagg". Elen dras på och kopplad till bostadens räkning för hushållsström.
Har dock bara testat att ladda vår Prius Plug In 2015 4.4 kWh :-) tre ggr eftersom jag inte flyttat in riktigt ännu.

Senast redigerat av KenthIJ (18 januari )

dasboot
20 januari · 441 Inlägg
#25

Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

ProXem Hobby Fotograf
20 januari · 641 Inlägg
#26

dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

Jag kan ladda min Model S med 3fas 32A 22kw från min laddbox i huset om jag nu skulle vilja det (inte för att jag vill det men det går)

torpis Forummoderator
20 januari · 10 050 Inlägg
#27

dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

Välkommen!

Min Ioniq tar 1fas 32A men valde en 3fas 11kW box av lite olika anledningar.

Det förefaller förnuftigt att välja 3fas och 16A för hemmaladdningen. Finns liksom ingen poäng i att försöka "snabbladda" hemma. Bättre dimensionera att fylla på dagsbehovet över kväll+natt

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
dasboot
23 januari · 441 Inlägg
#28

ProXem skrev:

dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

Jag kan ladda min Model S med 3fas 32A 22kw från min laddbox i huset om jag nu skulle vilja det (inte för att jag vill det men det går)

Har du en modell S från 2016 eller äldre? Den gick att välja med 11 eller 22kw. De nyare S & X har bara 16.5kw

Model 3 har "bara" 11kw

torpis Forummoderator
23 januari · 10 050 Inlägg
#29

dasboot skrev:

ProXem skrev:

dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

Jag kan ladda min Model S med 3fas 32A 22kw från min laddbox i huset om jag nu skulle vilja det (inte för att jag vill det men det går)

Har du en modell S från 2016 eller äldre? Den gick att välja med 11 eller 22kw. De nyare S & X har bara 16.5kw

Model 3 har "bara" 11kw

och om man har öronpluggar så vinner gamla Zoe med 43kW AC!

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 januari · 13 680 Inlägg
#30

torpis skrev:

dasboot skrev:

ProXem skrev:

Jag kan ladda min Model S med 3fas 32A 22kw från min laddbox i huset om jag nu skulle vilja det (inte för att jag vill det men det går)

Har du en modell S från 2016 eller äldre? Den gick att välja med 11 eller 22kw. De nyare S & X har bara 16.5kw

Model 3 har "bara" 11kw

och om man har öronpluggar så vinner gamla Zoe med 43kW AC!

Hehe. Kanske därför den förde sådant ljud vid laddning? Men onekligen imponerande!

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
torpis Forummoderator
23 januari · 10 050 Inlägg
#31

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

dasboot skrev:
Har du en modell S från 2016 eller äldre? Den gick att välja med 11 eller 22kw. De nyare S & X har bara 16.5kw

Model 3 har "bara" 11kw

och om man har öronpluggar så vinner gamla Zoe med 43kW AC!

Hehe. Kanske därför den förde sådant ljud vid laddning? Men onekligen imponerande!

De nya låter ju likadant. Jag vet inte vad dom gjort.

Det löser sig väl i framtiden.

I min värld så borde AC-laddning försvinna. Det är ju helt felt att släpa runt på en laddare hela tiden som man aldrig behöver. Alltså under förd så är det ju bara dödvikt och extra kostnad när du köper bilen. Inte bakåtkompatibelt heller.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
dasboot
24 januari · 441 Inlägg
#32

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:

torpis skrev:

och om man har öronpluggar så vinner gamla Zoe med 43kW AC!

Hehe. Kanske därför den förde sådant ljud vid laddning? Men onekligen imponerande!

De nya låter ju likadant. Jag vet inte vad dom gjort.

Det löser sig väl i framtiden.

I min värld så borde AC-laddning försvinna. Det är ju helt felt att släpa runt på en laddare hela tiden som man aldrig behöver. Alltså under förd så är det ju bara dödvikt och extra kostnad när du köper bilen. Inte bakåtkompatibelt heller.

Aldrig använder? Skulle säga att majoriteten av alla som har en elbil laddar med AC. Är ytterst få som laddar majoriteten av sin laddning vid DC laddare.

torpis Forummoderator
24 januari · 10 050 Inlägg
#33

dasboot skrev:
Aldrig använder? Skulle säga att majoriteten av alla som har en elbil laddar med AC. Är ytterst få som laddar majoriteten av sin laddning vid DC laddare.

Ja det vet jag, men det jag säger är att det är märkligt att släpa runt på laddaren. Laddboxen hemma borde vara en DC laddare på låg effekt. AC eller DC interface mot bilen har ju ingenting med laddeffekten som sådan att göra.

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
twin_cam Smålänning
9 februari · 7 832 Inlägg
#34

Håller på att klura på laddbox nu.
Mina krav jag bestämt är:

-Under 10K efter avdrag. (Vill ha en så enkel laddare som möjligt)
-Trefasladdning (för att kunna få skaplig fart utan att belasta husets elsystem så hårt)

De tre som ligger på min topplista än sålänge är:
Bee Smart laddbox
https://bee.se/webbshop/smart-laddbox-3 … med-uttag/
+Snygg design (jag gillar industrilooken)
+Enkel, ser tålig ut.
-Känns dyr för vad det är.

EON eBox Smart
https://www.eon.se/elbil/laddbox/ebox-smart
+Snygg design (ser lite industriell ut)
+Ganska bra pris
+Bästa installationspaketet
-Ser smäckig ut, funkar det lustiga locket i kyla?

Charge Amps Halo (den jag är mest sugen på)
https://www.okq8.se/hem-forsakring/ladd … dbox/halo/
+Lång fast kabel
+Liten och smidig
+bra pris
-fast kabel (ifall den går sönder)
-Dåligt med info på sidan, vågar man köpa laddbox av ett bensinbolag?
-inte så mycket ingår vid installation.

Tankar?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
9 februari · 10 050 Inlägg
#35
-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
Dala_
9 februari · 8 Inlägg
#36

Själv installerade jag en 3-fas 22kW box, men tvingades ställa ner den till 11kW då huvudsäkringarna bara är speccade till 25A.

https://www.youtube.com/watch?v=zVELFm0 … e=youtu.be

torpis Forummoderator
9 februari · 10 050 Inlägg
#37

Finns ju även denna typ som man kan ha permanent monterad. Ställbar dessutom.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 … 1857301051

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
twin_cam Smålänning
9 februari · 7 832 Inlägg
#38

torpis skrev:
Finns ju även denna typ som man kan ha permanent monterad. Ställbar dessutom.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 … 1857301051

Har funderat på en sån men har inga trefas uttag i hela huset, och pallar inte spika kabel o grejer...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
torpis Forummoderator
10 februari · 10 050 Inlägg
#39

twin_cam skrev:

torpis skrev:
Finns ju även denna typ som man kan ha permanent monterad. Ställbar dessutom.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 … 1857301051

Har funderat på en sån men har inga trefas uttag i hela huset, och pallar inte spika kabel o grejer...

Du lär ju få dra kabel till laddboxen också. Mer en smaksak vad man föredrar. Just ordet laddbox har fått magiska vingar och hutlösa prislappar för ett vägguttag som kostar 44kr på biltema i princip (röd 3fas)

-=[Performance by Torpis]=-
Nu mera elbilsfrälst
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
twin_cam Smålänning
11 februari · 7 832 Inlägg
#40

torpis skrev:

twin_cam skrev:

torpis skrev:
Finns ju även denna typ som man kan ha permanent monterad. Ställbar dessutom.

https://www.aliexpress.com/item/1005001 … 1857301051

Har funderat på en sån men har inga trefas uttag i hela huset, och pallar inte spika kabel o grejer...

Du lär ju få dra kabel till laddboxen också. Mer en smaksak vad man föredrar. Just ordet laddbox har fått magiska vingar och hutlösa prislappar för ett vägguttag som kostar 44kr på biltema i princip (röd 3fas)

Tanken var ju att beställa inkl installation med avdraget så slipper jag klamra kabel 😁

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang