Däck har camber och är snett efter liten smäll

j0rx
27 januari 2021 · 1 Inlägg

Jag råkade skrapa i en liten sten och då gick länkarm och drivaxel sönder. Efter de var bytta så har däcket fortfarande camber och däcket är snett så det pekar åt vänster. Kör jag med bilen så behöver jag hålla ratten ca 90 grader åt höger för att köra rakt. Gissar att ramen har bucklat till sig. Finns det någon enkel/billig lösning på detta eller är det skroten som gäller? Det gäller en polo 6n1 1999. Mvh

Cassius Hobbymekaniker
27 januari 2021 · 470 Inlägg

Kollat styrarmen? Hjulinställning? Är det skruvad spindelled på länkarmen så att spindelleden inte är bytt? I så fall kan den vara sned (har hänt mig en gång)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Utmarks-Loke
27 januari 2021 · 5 814 Inlägg

Om man hissar upp bilen på båda sidor fram, sätter på pallbockar och tar av hjulen så borde man väl kunna jämföra sidorna och se vad som är snett? Men rent spontant skulle jag säga att ett sånt fel inte är lönt att laga på en Polo från 1999 som inte har så mycket värde längre.

simlar
27 januari 2021 · 5 516 Inlägg

Gissningsvis krokig inre styrled och camber-justeringen i fjäderbenet flyttat på sig, alternativt krokig stötdämpare/fjäderben.

Byta det som man ser är krokigt och lämna sen in för hjulinställning så bör det bli bra.

Tvivlar på att TS bara skrapat i en liten sten, bör ha varit ganska ordentlig smäll om bärarmen blev krokig

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang