Däckdimension

Nizz
15 mars 2021 · 12 Inlägg

Hallå!
Har min första bil nu och det är dags att byta däck, ska byta ut vinterdäcken på fälgen till sommardäck istället o ha vinterdäck på mina andra fälgar istället. Farsan säger att när man byter till sommardäck på fälgarna ska man ha någon dimension större men litar inte riktigt på honom då han har andra konstiga idéer när det gäller bilar. Så ska jag ha samma dimension på sommardäcken som vinterdäcken?
Dimensionerna på vinterdäcken är 185/65R15

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 mars 2021 · 13 736 Inlägg

ja klart du kan ha det..    det förutsätter att vinterdäcken är rätt storlek.

det är det viktiga.. oftast står storlekarna innanför tanklocket på sammas ställe som däcktrycket. 

men  storleken är ganska standard så det bör fungera men se till att ta reda på vilka storlekar din bil har från fabrik så rulldiametern blir rätt.

att ändra storleken just pga skillnaden mellan vinter och sommar däck är bullshit.   

om man tex skulle välja ett 215 däck istället för 185däck måste man gå ner i profil.  annars blir rull diametern fel.    så du gör rätt som inte litar på din far.

vad är det till för bil?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Nizz
15 mars 2021 · 12 Inlägg

Growe skrev:
ja klart du kan ha det..    det förutsätter att vinterdäcken är rätt storlek.

det är det viktiga.. oftast står storlekarna innanför tanklocket på sammas ställe som däcktrycket. 

men  storleken är ganska standard så det bör fungera men se till att ta reda på vilka storlekar din bil har från fabrik så rulldiametern blir rätt.

att ändra storleken just pga skillnaden mellan vinter och sommar däck är bullshit.   

om man tex skulle välja ett 215 däck istället för 185däck måste man gå ner i profil.  annars blir rull diametern fel.    så du gör rätt som inte litar på din far.

vad är det till för bil?

De är en Saab 9000 från 95

VirreEriksson
15 mars 2021 · 1 301 Inlägg

Om du ska köra med de 15" som sitter org, är 195/65-15 org dim på en 9000.

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Brådhis * Voff voff *
15 mars 2021 · 10 277 Inlägg

Nizz skrev:
Hallå!
Har min första bil nu och det är dags att byta däck, ska byta ut vinterdäcken på fälgen till sommardäck istället o ha vinterdäck på mina andra fälgar istället. Farsan säger att när man byter till sommardäck på fälgarna ska man ha någon dimension större men litar inte riktigt på honom då han har andra konstiga idéer när det gäller bilar. Så ska jag ha samma dimension på sommardäcken som vinterdäcken?
Dimensionerna på vinterdäcken är 185/65R15

Generellt gäller:

Samma fälgar (eller samma fälgdimension) på samma bil betyder samma däckdimension. Rullomkretsen ska vara densamma både sommar och vinter.

Sedan om det är just 185/65-15" du ska ha överlåter jag till någon annan att svara på. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
15 mars 2021 · 5 719 Inlägg

Samma däcksdimension så klart! -Om det nu är samma fälgdimension.

Senast redigerat av jaka54 (15 mars 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang