uhlin skrev:
[
Snart går det väl inte och byta tändstift på en motor utan hela motorn ska bytas. Hahaha. Det var bättre förr, ifråga om det iallafall.
En gammal Volvo bara gick och gick. Och där kunde man ju byta saker själv. Och inte kostade det skjortan heller.
Nja, det där är det nostalgisk dimma över.
Dimma som döljer minnen av fukt i fördelaren, loppa på brytaren, is i förgasaren, sjungande bakaxlar, och chokehostande motor.
Och rost, rost och åter rost.
Yngre bilförare vet inte alls vad Ekonomiplåt, karburatorsprit, Förgasarolja, sotningssats, eller ens vad choke är för något.
För det behöver dom inte.
En B18 helrenoverades ofta runt 15-20.000mil. En 142 fick ofta byta reservhjulsbaljor före 6års ålder.
En Volvo 5a idag går över 50.000mil helt oöppnad och svetsrost i karrossen är sällsynt efter sent 90 tal. Majoriteten har nån rostblämma bara.