Automatolja transporter T5

Brådhis * Voff voff *
25 mars 2021 · 10 291 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, eller är det så att du e´ännu en som "spolat" sönder sin fungerande Aut. låda. Detta händer varje dag, massor av lådor som fungerar- men "nån" får för sig att "Serva" sin låda..som gått 30k mil o fungerar utan problem. Men har man inte problem, så e´det alltid läge att ge sig på det som funkar o alla vet kan ge problem....varför??

mvh/husse

Ahh, den gamla klassiska automatlådemyten. Att lådan rasar om man byter olja... Är det kanske den mest spridda av dom alla bland mekaniker?

Självklart ska man byta olja. Ju förr dess hellre om man inte vet när det är gjort.

Roligast (och mest tragiskt) är alla mekaniker som säger att man inte ska byta olja om inte lådan växlar dåligt. Man kan ju hoppas att dessa mekaniker iaf har någon form av seriositet och inte kör samma taktik med motorerna. "Om motorn går bra behöver du inte byta olja i den"...

För att vänta med att byta olja tills lådan börjar växla dåligt är precis som att köra motorn utan oljebyte tills den börjar låta illa. Men eftersom oljebyte inte lagar mekaniska slitage så står sedan personen där med en trasig bil.

Senast redigerat av Brådhis (25 mars 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
25 mars 2021 · 4 404 Inlägg

Helt rätt, Brådhis!!

Mossan1
25 mars 2021 · 2 851 Inlägg

Här en momentomvandlar-automatlåda gått 30k mil utan oljebyte så kan det uppstå problem efter ett byte. I synnerhet om man spolar. Liten risk, men den finns.
Men fortsätter man köra vidare så uppstår problem helt säkert!

Och finns ett problem, är risken för att problemet blir STÖRRE med en spolning. Dvs man åker in med en småkrånglande och får en obrukbar.
Det är mycket vanligare, och då heter det att "lådan pajade pga oljebytet"
Inte att den i verkligheten pajade pga obefintliga oljebyten .

Byter man oljan regelbundet om kanske 10k milintervaller uppstår inga problem relaterade till oljan.
Man ska dock ha i åtanke att i mjukvaran finns kompensering för sliten olja, som ska återställas när den byts.

Senast redigerat av Mossan1 (25 mars 2021)

husseman
27 mars 2021 · 1 601 Inlägg

Hehe, ja finns många åsikter om detta. Om en automatlåda sköts från början, kanske oljebyte var 6000mil..inga problem. Denna låda kommer funka kanon o leva länge. Det jag o många anser är, att komma på att byta olja/spola en låda som aldrig fått nån kärlek på 20000- 30000mil innan...helt plötsligt ska Servas. Att jämföra ett motoroljebyte med ett automatoljebyte säjer ju en del om vissa här.
En A-låda är ett förseglat system, dvs. allt som finns/fanns på lamellerna- kommer hamna i oljan. Byter man inte oljan, så finns hela friktionen i oljan tillslut. Dvs. visst kan man försöka rädda en låda som börjar bråka o få den att gå lite till med spolning osv..men då ska det ju handla om felkoder på bråkande ventiler o sånt. Att tappa ur allt o spola..o räkna med att lameller på nåt outgrundligt sätt skulle få tbx. sin friktionsyta på en låda som e´slut i lamellpaketen går inte. Du kan spola lådan 100 ggr..- men du kan inte ersätta lamellerna med olja.  Så slutsatsen blir- man kan inte byta olja för ofta...men att byta olja när skiten redan e´slut är ännu dummare.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
27 mars 2021 · 10 291 Inlägg

husseman skrev:
Att jämföra ett motoroljebyte med ett automatoljebyte säjer ju en del om vissa här.

Nu jämförde jag inte funktionen för oljan utan tanken bakom när och om man ska byta eller inte. Det förstår du säkert om du faktiskt läser vad jag skrev...

Som sagt, en väl spridd myt bland mekaniker detta. Precis tex som det du brukar skriva om att alla 850 brann upp (du kallar dom "facklan"). Ändå rullar det mängder av dessa på vägarna än idag... Precis som det rullar mängder med bilar där automatlådan fått ny olja.

Precis som diskuterats tidigare så är myten baserad på att folk åker till verkstaden först när lådan börjar bete sig illa och då är den redan bortom all räddning. Det är dock en ond cirkel där mekanikerna avråder folk med fungerande lådor att byta oljan eftersom dom stött på ovanstående... Således kör då i sin tur denne person vidare tills lådan ändå börjar bete sig illa, och då är det för sent även för denne och vips blev det en självuppfyllande profetia.

Jag har själv blivit avrådd av mekaniker på bilar som rullat 12-13000 mil med orden att "dom brukar rasa då". Inte konstigt att dom faktiskt sedan gör det 10000 mil senare...

Så, byt olja. Ingenting blir värre av det. Skulle lådan rasa hade den ändå gjort det.

Jag har ägt ~20 Volvo med automatlådor över dom senaste 23 åren. Har spolat lådan på i princip samtliga. Inte en enda har på något vis blivit sämre efter detta. Dessa har gått mellan 13000 och 30000 mil då detta gjorts.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
31 mars 2021 · 1 601 Inlägg

Hmm, att spola lådan på en bil som gått 13000 mil- helt ok. Att spola lådan på en bil som gått +30000 mil(utan oljebyte)...vansinne- men det e´va vi bilmekar tycker.
Ganska logiskt tänkande, men verkstäder som skaffat en fin maskin o inte får in några spolningar- tycker säkert att vi har fel.  För min del så får folk spola lådor som gått 60000 mil om de vill- men ja kommer alltid vidhålla att det e´dårhus.
mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang