torsen skrev:
Jag har haft pyspunka flera gånger på olika bilar.
De senaste gångerna har jag nöjt mig med att kolla och fylla luft.
0,5 bar tryckförlust under en månad kan man leva med.
Har både stor "riktig" (400 minutliter vid 6 bar mottryck och liten 12v ARB-diffspärrkompressor).
Provade med att byta ventilkäglor - ingen förbättring.
Tröttnade efter något år och demonterade de båda hjulen med pyspunka.
Penslade såpvatten på slitbana och anliggningsytan däck mot fälg.
Mellan fälgen och däcket bubblade det.
Lämnade in hjulen till en gummigubbe jag litar på.
Han sa att det inte är ovanligt med pyspunka med aluminiumfälgar.Däcken krängdes av, kanten på fälgen slipades/putsades ren och sen klistrade han däcken.
Aluminiumfälgarna är eftermarknadsfälgar som jag köpt begagnade.
Däcken, 215/80-15" Cooper A/T, var överflyttade från andra fälgar - men köpta nya ett par år tidigare.
300:- kostade kalaset när jag kom med lösa hjul.