Pyspunka hur akut?

audi-a2
4 april 2021 · 7 Inlägg

Har fått pyspunka (vet ej varför) på ett av bakdäcken, det har tappat 1 bar på 2 veckor. Känner inte för att krångla med detta förrän jag ändå byter däck om 1½ vecka, men är det mer akut än så? Kommer inte behöva köra mer med bilen än enstaka korta turer på ett par kilometer under denna tiden. Tänker att jag i så fall åker och fyller på luft innan jag åker, så att det alltid är fullt. Funkar detta?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 17 478 Inlägg

Byt däck snarast?

Kan vara spik/skruv i däcket eller en felaktig ventil som gissning. Har du kollat däcket?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
audi-a2
4 april 2021 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Byt däck snarast?

Kan vara spik/skruv i däcket eller en felaktig ventil som gissning. Har du kollat däcket?

Ja jag har kollat men inte hittat något. Bubblar ingenstans när jag kollar med vatten varken på däcket eller ventilen. Problemet är att jag inte kan byta däck själv, och att jag inte fick en tid tidigare...

Brådhis * Voff voff *
4 april 2021 · 10 279 Inlägg

audi-a2 skrev:
Har fått pyspunka (vet ej varför) på ett av bakdäcken, det har tappat 1 bar på 2 veckor. Känner inte för att krångla med detta förrän jag ändå byter däck om 1½ vecka, men är det mer akut än så? Kommer inte behöva köra mer med bilen än enstaka korta turer på ett par kilometer under denna tiden. Tänker att jag i så fall åker och fyller på luft innan jag åker, så att det alltid är fullt. Funkar detta?

Är det för lite luft i däcket kan det räcka med 10 meter för att förstöra det...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
4 april 2021 · 5 836 Inlägg

Jag fick pyspunka på ett av mina vinterdäck redan förra vintern. Så i höstas skulle jag köpa nya vinterdäck, men det blev aldrig av. Så jag körde med pyspunka hela vintern. Jag har egen kompressor så jag har pyst i lite luft med ett par veckors mellanrum. Inget att rekommendera men så länge man håller koll på att det inte blir riktigt lågt tryck är det ingen större fara. Helst skall man sätta hjulet på ej drivande axel förstås.

audi-a2
4 april 2021 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Är det för lite luft i däcket kan det räcka med 10 meter för att förstöra det...

Fast jag måste ju ta mig till verkstaden i så fall... Som sagt det verkar inte tappa särskilt fort.

Lucif3r
4 april 2021 · 2 214 Inlägg

Jag har pyspunka på ena framhjulet på 945an, tappar ca 1 bar/vecka... Jag fyller bara innan jag ska ha den så är det bra med det smile
Även jag har egen kompressor, så det är ju inga konstigheter för mig att checka trycket och fylla på innan jag ska ha den.
Jag kör bara korta svängar till byn med den för övrigt, så är ingen superkatastrof om det plötsligt skulle bli platt längst vägen.

Men... Det är dumt att göra så hur man än vänder på det. Änn mer så om man inte har egen kompressor och måste förlita sig på macken eller liknande för att få luft i hjulet.

audi-a2
4 april 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag har pyspunka på ena framhjulet på 945an, tappar ca 1 bar/vecka... Jag fyller bara innan jag ska ha den så är det bra med det smile
Även jag har egen kompressor, så det är ju inga konstigheter för mig att checka trycket och fylla på innan jag ska ha den.
Jag kör bara korta svängar till byn med den för övrigt, så är ingen superkatastrof om det plötsligt skulle bli platt längst vägen.

Men... Det är dumt att göra så hur man än vänder på det. Änn mer så om man inte har egen kompressor och måste förlita sig på macken eller liknande för att få luft i hjulet.

Jo att det inte är bra fattar jag ju. Själv har jag ca 400 meter till närmaste mack, så det är ju inga jättesträckor, och som sagt så kommer jag endast att behöva använda bilen vid ett fåtal tillfällen på kanske 4 km åt gången fram till dess jag ska byta däck. Alternativet är...ja, att hyra en bil och det känns sådär...

Senast redigerat av audi-a2 (4 april 2021)

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 26 149 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag fick pyspunka på ett av mina vinterdäck redan förra vintern. Så i höstas skulle jag köpa nya vinterdäck, men det blev aldrig av. Så jag körde med pyspunka hela vintern. Jag har egen kompressor så jag har pyst i lite luft med ett par veckors mellanrum. Inget att rekommendera men så länge man håller koll på att det inte blir riktigt lågt tryck är det ingen större fara. Helst skall man sätta hjulet på ej drivande axel förstås.

Haha, igenkänningsfaktor deluxe!
Tror jag för många år sedan körde mer eller mindre en hel vinter med pyspunka på ett däck.
Dumt men det gick. Fyllde på med jämna mellanrum bara.
Också vinterdäck för den delen..kanske just vinterdäck "håller" bättre?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
audi-a2
4 april 2021 · 7 Inlägg

Mack skrev:
Haha, igenkänningsfaktor deluxe!
Tror jag för många år sedan körde mer eller mindre en hel vinter med pyspunka på ett däck.
Dumt men det gick. Fyllde på med jämna mellanrum bara.
Också vinterdäck för den delen..kanske just vinterdäck "håller" bättre?

Vill gärna tolka detta som att jag för min del inte behöver ha panik? Detta är för tusan helt nya dubbdäck också, surt...

Mack Forum- och sitemoderator
4 april 2021 · 26 149 Inlägg

audi-a2 skrev:

Mack skrev:
Haha, igenkänningsfaktor deluxe!
Tror jag för många år sedan körde mer eller mindre en hel vinter med pyspunka på ett däck.
Dumt men det gick. Fyllde på med jämna mellanrum bara.
Också vinterdäck för den delen..kanske just vinterdäck "håller" bättre?

Vill gärna tolka detta som att jag för min del inte behöver ha panik? Detta är för tusan helt nya dubbdäck också, surt...

Det beror ju helt på vad för hål det är tror jag. Och hur det kan evolvera med tiden.
Men personligen, utan några större kunskaper bör nämnas så ta det med en näve salt, så hade inte jag oroat mig något nämnvärt. Du vet i alla fall om att det försvinner lite. Ha stenkoll på mängden så torde det inte vara någon jättepanik.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
torsen
4 april 2021 · 7 238 Inlägg

Jag har haft pyspunka flera gånger på olika bilar.
De senaste gångerna har jag nöjt mig med att kolla och fylla luft.
0,5 bar tryckförlust under en månad kan man leva med.
Har både stor "riktig" (400 minutliter vid 6 bar mottryck och liten 12v ARB-diffspärrkompressor).
Provade med att byta ventilkäglor - ingen förbättring.
Tröttnade efter något år och demonterade de båda hjulen med pyspunka.
Penslade såpvatten på slitbana och anliggningsytan däck mot fälg.
Mellan fälgen och däcket bubblade det.
Lämnade in hjulen till en gummigubbe jag litar på.
Han sa att det inte är ovanligt med pyspunka med aluminiumfälgar.
Däcken krängdes av, kanten på fälgen slipades/putsades ren och sen klistrade han däcken.
Aluminiumfälgarna är eftermarknadsfälgar som jag köpt begagnade.
Däcken, 215/80-15" Cooper A/T, var överflyttade från andra fälgar - men köpta nya ett par år tidigare.
300:- kostade kalaset när jag kom med lösa hjul.

Brådhis * Voff voff *
4 april 2021 · 10 279 Inlägg

torsen skrev:
Jag har haft pyspunka flera gånger på olika bilar.
De senaste gångerna har jag nöjt mig med att kolla och fylla luft.
0,5 bar tryckförlust under en månad kan man leva med.
Har både stor "riktig" (400 minutliter vid 6 bar mottryck och liten 12v ARB-diffspärrkompressor).
Provade med att byta ventilkäglor - ingen förbättring.
Tröttnade efter något år och demonterade de båda hjulen med pyspunka.
Penslade såpvatten på slitbana och anliggningsytan däck mot fälg.
Mellan fälgen och däcket bubblade det.
Lämnade in hjulen till en gummigubbe jag litar på.
Han sa att det inte är ovanligt med pyspunka med aluminiumfälgar.
Däcken krängdes av, kanten på fälgen slipades/putsades ren och sen klistrade han däcken.
Aluminiumfälgarna är eftermarknadsfälgar som jag köpt begagnade.
Däcken, 215/80-15" Cooper A/T, var överflyttade från andra fälgar - men köpta nya ett par år tidigare.
300:- kostade kalaset när jag kom med lösa hjul.

Så är det tyvärr ja... Vanligare än man tror!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
5 april 2021 · 2 214 Inlägg

audi-a2 skrev:
Vill gärna tolka detta som att jag för min del inte behöver ha panik? Detta är för tusan helt nya dubbdäck också, surt...

Är det nya däck så tycker jag det är dumt att åka på det. Det skulle ju vara bra grisigt om luften plötsligt försvinner längst vägen, för då tar det inte många metrar innan däcket bara är att kasta.
Men det är väl en riskbedömning du själv får göra. I bästa fall klarar du dig utan incidenter, i värsta fall måste du köpa nytt däck.

audi-a2
5 april 2021 · 7 Inlägg

Lucif3r skrev:

audi-a2 skrev:
Vill gärna tolka detta som att jag för min del inte behöver ha panik? Detta är för tusan helt nya dubbdäck också, surt...

Är det nya däck så tycker jag det är dumt att åka på det. Det skulle ju vara bra grisigt om luften plötsligt försvinner längst vägen, för då tar det inte många metrar innan däcket bara är att kasta.
Men det är väl en riskbedömning du själv får göra. I bästa fall klarar du dig utan incidenter, i värsta fall måste du köpa nytt däck.

Jo. Idag hade det tappat 0.2 bar från igår när bilen bara stått stilla så det är väl bara att försöka få tag i nån verkstad imorgon.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2021 · 10 279 Inlägg

Lucif3r skrev:

audi-a2 skrev:
Vill gärna tolka detta som att jag för min del inte behöver ha panik? Detta är för tusan helt nya dubbdäck också, surt...

Är det nya däck så tycker jag det är dumt att åka på det. Det skulle ju vara bra grisigt om luften plötsligt försvinner längst vägen, för då tar det inte många metrar innan däcket bara är att kasta.
Men det är väl en riskbedömning du själv får göra. I bästa fall klarar du dig utan incidenter, i värsta fall måste du köpa nytt däck.

Skulle våga påstå att just den vanligaste orsaken vid "akut" punka är just att folk kört i tid och evighet med pyspunka, tills plötsligt skruven gnagt omkring tillräckligt i sitt hål för att flyga ur och lämna ett hål efter sig som tömmer däcket rätt fort... Och rätt fort innebär att du inte märker det, under färd, innan det är för sent och så får du köpa ett nytt däck...

Det finns liksom ingen rimlig anledning annat än lättja att köra omkring med vetskapen om en pyspunka. Det kommer liksom aldrig laga sig själv...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
audi-a2
6 april 2021 · 7 Inlägg

Hade tur att en verkstad kunde kolla på det nu på en gång, och det var tydligen mellan däcket och fälgen det läckte. Men nu är det slipat och klart smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang