Svetsa rostig tröskelplåt

DaniiK
8 juni 2021 · 49 Inlägg

Hej!

Har köpt en gammal Hyundai Getz 2003 som fick en anmärkning på besiktning för att sidobalk/tröskelplåt är för sönderrostad. Jag har köpt bilen billigt som en extrabil och eftersom jag är igång med att lära mig fixa själv, så jag är verkligen ingen expert men hoppas ni kan guida mig så att jag kan lära mig.

Det behöver inte bli supersnyggt utan vill bara att det ska gå igenom och bli så bra det går utifrån min förmåga. Hur skulle ni ha gjort för att fixa det? Skulle ni kapat bort den skadade delen och svetsat ny plåt (hur tjock?) kant i kant? Eller skulle ni svetsat en plåt direkt över? Lästa att det skulle vara max 3 cm mellan punkterna, stämmer det? Hur skulle ni ställa in svetsen (styrka, tråd). Behöver man ha skyddsgas om man använder flusstråd?

Amatörfrågor men så är det. Tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235028/235028-7c66437e5a62e97df8f5f13c94c9b6c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235028/235028-cd25652b329e044ea82ff5e505532240.jpg

Senast redigerat av DaniiK (8 juni 2021)

torsen
8 juni 2021 · 7 198 Inlägg

Det finns 2 sätt att åtgärda dina rostskador.

1. Du svetsar bara en plåtremsa över rostskadan utan att undersöka och eventuellt åtgärda stående förstärkningsplåta för t ex säkerhetsbälten.

2. Du öppnar upp och examinerar hur det det ser ut inuti sidobalken/tröskeln.
Vid behov byter/förstärker du "inkråmet".
Eftersom det, vad jag kan se, är fråga om rak plåt att ersätta den rostiga med så kan du göra en mall av kartong som visar sidobalken/tröskelns profil.
Med mallen som underlag kan du be någon (mindre) smidesverkstad "knäcka till" en plåt i lämplig längd(ta gärna lite extra lång).
Har du tur så kan smeden ha materialet till dina trösklar i "skrotlådan".
1 - 1,25 mm är är behändigt att arbeta med.

jaka54
8 juni 2021 · 5 680 Inlägg

Hej!
Alternativ 2 är mitt val! Slipa rent först och kolla hur stor bit plåt som måste bytas ut! Kapa sedan bort all rostig plåt med vinkelslip!
Jag kör med MIG-svets och skyddgas. Har du MIG-svets med flusstråd så behövs ingen skyddsgas.

DaniiK
8 juni 2021 · 49 Inlägg

Tack för era svar, hjälper stort!

torsen
8 juni 2021 · 7 198 Inlägg

Hade frågan varit ställd om en "skogsbil" som Jeep Cherokee, Jeep Grand Cherokee, Suzuki Grand Vitara m fl så hade jag rekommenderat att kapa rent från rost och svetsa dit en balk 100/150 x 60/80 x 4 mm.
Vet jag många som har gjort.
Men dom vill ju kombinera rostskadereparationen med "rocksliders".

Mossan1
9 juni 2021 · 2 752 Inlägg

Alt2 är defenitvt alternativet OM SÄKERHETSBÄLTET sittet fast i den regionen. Men det gör det inte alltid.
Kolla det FÖRST.

Håll alla skarvar utanför betraktingsvinkeln stående bredvid bilen. Annars ser det för djävligt ut.

Rost är ALLTID mer än vad som först syns.
Plåten har oftast skickat sig och blivit för tunn att svetsa i omkring hålet.

En enklare 1fas MIG (MAG) svets kräver att det är väldigt plåtrent. Minsta dålig kontakt och det blir superkassa svetsar. Bara spottar.
Öva lite på tunnare plåt först, så du kan ställa in ström/matning. Gärna rostig som du slipar för att få bra referens innan du svetsar i bilen.

OBS!
Lossa alltid batteriet när du svetsar i bilen, och ha GOD kontakt på jordklamman NÄRA där du svetsar.

Även brandsläckningsutrustning nära till hands. Det är mer regel än undantag att det brinner i något.
Tryckluft kan effektivt blåsa ut mindre eld och även kyla. Sprayflaska med vatten och naturligtvis en brandsläckare. 
Ta bort golvmattor osv i närheten.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang