NA Miata funkar utmärkt att köra året runt, MEN…
Rost. Vår är rostskyddsbehandlad i underredet och i balkarna, det rekommenderas starkt att göra om du ska köra på vintern. Vår är omlackad för några år sedan och rosten har redan börjat ta ena bakskärmen och det kommer kosta en del. Rost är bildöden så var noga med att leta efter rost.
Motorerna är vansinnigt hållbara, likaså lådorna. Vår rullade just över 150 000 Miles (ca 27 700 mil) och bara tickar på som om inget har hänt. Det mesta är original såvitt jag vet.
Gällande hardtop är de lite svåra att få tag i men jag tycker det är värt alla dar i veckan om du ska åka på vintern eller bara om du planerar att använda den för att köra flera långa resor. Taket isolerar kupén jämfört med suffletten som släpper in allt vägljud som i sin tur studsar omkring i kupén sedan. Därmed blir det en betydligt trevligare körning med hardtop på resor där du inte planerar att fälla ner suffletten!
Sist men inte minst finns det ett community med tusentals fantaster som älskar dessa bilar. Genom detta community har jag fått tips/tricks och köpt min hardtop. Väldigt hjälpsamma människor som ofta är ute och kör gemensamma turer! Kör du Miata så har du automatiskt en helt ny vänskapskrets 😁
Senast redigerat av Jokabsson (9 augusti 2021)