2364
Sök

Koppling e knas

3 Inlägg
14 augusti 2021
Trådstartare
Tjenare Garaget!

Har ett problem med en Volvo v40 1.8l (2000 årsmodel). Jag och farsan bestämde oss för att fixa upp den då den bara står helt enkelt. Den har stått torrt i garage sedan 2007 fram till 2016 då min morbror körden den lite sedan ställd samma år tills 2021 då jag och farsan fick igång den. Den går att starta, men när man trycker ner kopplingspedalen och försker växla går kopplingen inte i helt. Pedalen går upp och ner helt okej liksom. Vet inte mycket om de men kan det vara att själva kopplingsskivan har fastnat pga dålig/gammal olja eller något?. Någon som vet orsaken och hur man fixar det kanske?

* Voff voff *
11 007 Inlägg
14 augusti 2021
Menar du med "när man trycker ner kopplingspedalen och försöker växla går kopplingen inte i helt" att kopplingen inte frikopplar helt eller att den inte greppar helt (slirar)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

1 776 Inlägg
14 augusti 2021
Hmm, gissar på att det kan vara läge att byta vätska i kopplingens system.O Lufta, 9 år i garage e´inget vidare. Lycka till
mvh/Husse

4 565 Inlägg
14 augusti 2021
Lamellen kan ju åxxå "klistrats" fast på svänghjulet när bilen blivit ståendes länge..

3 744 Inlägg
15 augusti 2021
Jag har varit med och släpat fram bilar ur lador som stått i årtionden och då är det mer regel än undantag att lamellen fastnat mot tryckplattan eller svänghjulet. Då av rost.

Men dom har stått i lador och betydligt mer än 5år. (2016-2021)

Dom lossnar i regel av att man får starta bilen rullande (starta varm motor med 1an i så den drar iväg)  och sedan hålla ner kopplingen medan man stöter med gaspedalen så det rycker i transmissionen.  Kräver folk och trafiktom plats, givetvis.  Vi har alltid gjort detta på åkern här hemma.

3 Inlägg
18 augusti 2021
Trådstartare
Brådhis skrev:
Menar du med "när man trycker ner kopplingspedalen och försöker växla går kopplingen inte i helt" att kopplingen inte frikopplar helt eller att den inte greppar helt (slirar)?

Jo den frikopplar iaf, själv så kan jag dock inte mycket om bilar men de låter inte något vidare om man försöker lägga i en växel. Vet inte om de säger något men de går o lägga i alla växlar om motorn e av.

3 Inlägg
18 augusti 2021
Trådstartare
husseman skrev:
Hmm, gissar på att det kan vara läge att byta vätska i kopplingens system.O Lufta, 9 år i garage e´inget vidare. Lycka till
mvh/Husse

Kollade aldrig vätskan så det kan nog stämma.

1 776 Inlägg
18 augusti 2021
Hmm, finns det vätska o du känner att kopplingen ger motstånd när du trycker ner den- så starta bilen med växel i o ut o kör lite o koppla som fan. Brukar fixa till sig.

mvh/husse

Sök