Laga/skydda chassi med hammarlack?

Clear
7 september 2021 · 18 Inlägg

Hej, jag köpte mig en gammal Melex 252 i relativt fint skick. Jag tänkte börja med att plocka ner den så gott det går utan att skruva på hjulupphängning och bromsar allt för mycket. Dessa verkar vara i rätt gott skick så jag kollar väl över det lite lätt bara.
Jag tänkte slipa bort det mesta av färgen och rosten med en grovrengörare på vinkelslip. Det är ju rätt tunt material på sina ställen så kanske funkar bättre med något annat? tips?
Får se om jag eventuellt får kapa någon dålig bit och svetsa i nytt på ett eller ett par ställen, men svetskunskapen är något begränsad. Kan väl lära mig lite mer om inte annat.

Det jag velar mest på är hur jag ska skydda delarna efteråt. Jag funderade först på hammarlack. Har läst lite om folk som avskyr hammarlack överlag, och på ett flexande chassi så spricker det och uppkommer snabbt rost igen. Medan andra skriver tvärtom att de har fått bra resultat på bilar och annat.

Tror ni att det kan vara ett bra alternativ eller borde jag använda något annat? Biltema t.ex, har ju olika rostskyddsmedel som man kan spraya/pensla på.

Läste även någon på ett amerikanskt forum som föreslog någon zink-primer och pulverlack, så det finns ju många alternativ och jag vill inte att det ska bli allt för dyrt heller.

Tack på förhand.


https://www.nomaco.se/backnet/media_archive/cache/a41314309d74f02d8f0137a3b36beb93_870x1000.jpg

Lucif3r
7 september 2021 · 2 207 Inlägg

Hammarlack funkar, men håll det borta från delar du tänkt lacka med vanlig lack i framtiden, då hammarlack innehåller silikon som är ett helv... att få bort fullständigt sen...

caromania Forummoderator
7 september 2021 · 9 296 Inlägg

Hammarlack med slät yta kan vara fri från silikon vilket är att föredra.

Personligen har jag målat mina A-ramar med rejäl metallfärg och pensel och sedan har jag lagt på body på sprayburk, dvs samma som man har på trösklarna på en bil. Det ger en slagtålig yta som inte spricker och tål en del påfrestning när ramen flexar och mekaniskt slitage. Den ena bilen renoverades på 90talet och den andra byggdes ca 2004 så att det håller råder det inget tvivel om även om bilarna inte används dagligen eller i snöslask.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
8 september 2021 · 7 230 Inlägg

Jag har lagat ett flertal ramar = svetsat.
Därefter har målat med Corrostabil.
Sprejen är behändig men dyr.
Därför har jag övergått till att pensla.
Men i håligheter/"lådor" måste man ibland spreja.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 september 2021 · 14 037 Inlägg

Lucif3r skrev:
Hammarlack funkar, men håll det borta från delar du tänkt lacka med vanlig lack i framtiden, då hammarlack innehåller silikon som är ett helv... att få bort fullständigt sen...

Men det finns silicondödare man kan använda att blanda i lacken för att komma runt problemet. Det bästa är iaf. att skippa lack och färg som innehåller silicon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang