Koppling Mercedes w124

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

Tjenare gottfolk!

Har ett problem med min w124 250d som jag får världens huvve värk av, har kollat runt lite men inte fått några bra tips så kikar här innan jag beställer allt nytt!

Problemet är då att kopplingspedalen blir helt stum men lägger man i växel och vrider på starten så driver den än hur hårt man trycker. Jag har bytt kopplingsslang och slavcylinder och tryckplatta och lamell är inte använt något mycket innan jag stoppade dit det och jag skruvade ihop det för några veckor sedan.

När jag luftade kopplingen så tog jag först en oljekanna och tryckte olja genom luftnippeln på slavcylindern och sen så luftade jag lite på röret på cylindern inne i bilen och sen så luftade jag på slavcylindern. Jag får fullt tryck nere på slavcylindern när jag luftar och är ingen luft alls som kommer ut, bara vätska och pedalen sjunker i botten när man luftar men direkt man stänger luftnippeln och pumpar lite så blire stumt och den kopplar ej.

Utmarks-Loke
12 september 2021 · 5 813 Inlägg

Om kopplingspedalen är stum borde det vara något i vägen som gör att stången i kopplingscylindern inte kan gå ut. Förmodligen har du satt ihop något med urtrampningslagret fel när du hade isär grejerna.

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om kopplingspedalen är stum borde det vara något i vägen som gör att stången i kopplingscylindern inte kan gå ut. Förmodligen har du satt ihop något med urtrampningslagret fel när du hade isär grejerna.

Jaa det borde ju va något som blockerar men jag kan inte tänka mig vad som ska kunna sitta fel eller vara felmonterat.

Utmarks-Loke
12 september 2021 · 5 813 Inlägg

Visst är det så att slavcylindern sitter på utsidan växellådan på de där? På vissa bilar sitter den inuti sprängkåpan men jag tror MB har den utanför. Kan du prova att lossa slavcylindern och se om det går går att trampa ner pedalen när cylindern är lös och det omöjligen kan vara något vägen för stången?

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Visst är det så att slavcylindern sitter på utsidan växellådan på de där? På vissa bilar sitter den inuti sprängkåpan men jag tror MB har den utanför. Kan du prova att lossa slavcylindern och se om det går går att trampa ner pedalen när cylindern är lös och det omöjligen kan vara något vägen för stången?

Med cylindern lös så rör den sig
Drf jag tycker det är så konstigt för skulle jag har monterat nånting fel inne i lådan som urtrampningslagret så borde den ju koppla hela tiden typ eller  slira eller nå sånt, kan inte tänka mig vad som ska göra den stum😅

Utmarks-Loke
12 september 2021 · 5 813 Inlägg

Något måste det vara. Nu har du en helgs jobb till att plocka ner växellådan och försöka klura ut vad det är big_smile

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Något måste det vara. Nu har du en helgs jobb till att plocka ner växellådan och försöka klura ut vad det är big_smile

Joo, drf jag la ut detta idag, tänkte att då kunde folk komma med idéer under veckan om saker som jag kan ha missat som kan va fel utanför kopplingen och får jag inget tips så blire ju att riva ner lådan på fredag😅

haweri
12 september 2021 · 335 Inlägg

de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Ha börjat fundera på om jag har grejjer för dubbelmasse men enligt förra ägarn skulle kopplingen va till enkelmasse och det sitt enkelmasse på min så

zzr94092
12 september 2021 · 4 378 Inlägg

TS skriver att han tog en oljekanna och tryckte OLJA genom luftnippeln! Det kan ju inte vara helt bra!

Albin1234
12 september 2021 · 10 Inlägg

zzr94092 skrev:
TS skriver att han tog en oljekanna och tryckte OLJA genom luftnippeln! Det kan ju inte vara helt bra!

Förlåt, menar ju bromsvätska! Är ju för att få ut luften ur systemet.

zzr94092
13 september 2021 · 4 378 Inlägg

Jo,det förstår jag,bara det att jag regerade på ordet  OLJA,,Jag kör med en lite större "spruta".

torsen
13 september 2021 · 7 198 Inlägg

haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Vad menar du med enkelmassesvänghjul?
Homogent svänghjul?
Eller?

haweri
13 september 2021 · 335 Inlägg

torsen skrev:

haweri skrev:
de finns både enkelmasse och dubbelmassesvänghjul till dessa, du kanske har fått fel kopplingskit??  jag fick samma fenomen som du när ja skulle byta växellåda, slutade med att ja tog låda ock koppling med svänghjul ifrån en annan bil tongue

Vad menar du med enkelmassesvänghjul?
Homogent svänghjul?
Eller?

ett stumt svänghjul

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang