Vad behövs vid kopplingsbyte? - Offerter

Salil98
12 september 2021 · 22 Inlägg

Först, min koppling slirar, den behöver bytas, vad är det som behöver bytas då, kopplingssats + möjligtvis svänghjul? Vad borde jag dubbelkolla med verkstaden att dom byter när dom gör arbetet?

Sen, jag använde mig av autobutler, skrev jag behövde byta koppling inklusive svänghjul, fick då offerter och valde den jag ville. Sedan testade jag idag att skapa ny förfrågan och dessa offerter va då ganska annorlunda. Den ena står "kopplingsats inklusive svänghjul" medans den på den andra är svänghjul separat, och heter "kopplingskit inklusive uttrampningslager"?

Mina frågor är:
Behöver man/Borde man byta uttrampningslager vid kopplingsbyte?
Ingår uttrampningslager i kopplingsatssen eller ej? Iom att ena verkstan står det att de är med o andra inte?
Borde man byta växellådesolja också eller ej?

Jag vet liksom inte vilken offert som jag borde gå efter, räcker det med kopplingssats inklusive svänghjul? Min förfrågan vad likadan på båda men ändå så skiljer dom

https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239103/239103-139c631fa4c78f4d757e81d0580ec98e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/240/239103/239103-6cb9548125107ce8c331f61406f95a1d.jpg

Senast redigerat av Salil98 (12 september 2021)

torsen
12 september 2021 · 7 236 Inlägg

I de kopplingssatser jag köpt har ingått urtrampningslager. (Koppling+lamellcentrum+urtrampningslager)
Svänghjul däremot är det ovanligt att man byter - om det inte är fråga om ett "dubbelmassesvänghjul".

Utmarks-Loke
12 september 2021 · 5 836 Inlägg

Kopplingssatsen brukar bestå av lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Vill man vara snål kan man byta bara lamellan men urtrampningslagret kostar ju bara några hundralappar så de allra flesta brukar byta det. Det är så självklart att de flesta kanske inte ens skriver ut det. Men oljan i växellådan behöver du inte byta nu, det blir inte enklare bara för att växellådan är nerplockad.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (12 september 2021)

Salil98
12 september 2021 · 22 Inlägg

torsen skrev:
I de kopplingssatser jag köpt har ingått urtrampningslager. (Koppling+lamellcentrum+urtrampningslager)
Svänghjul däremot är det ovanligt att man byter - om det inte är fråga om ett "dubbelmassesvänghjul".

Bilen är en AUDI A4 1,8 TFSI så det är nog ett dubbelmassesvänghjul på min bil, isåfall vad innebär det? Borde jag därför byta svänghjulet också?  Bilen slirar redan i 2:an och slirar ganska grovt, så kopplingsbyte är ett måste, men dom jag pratat med har sagt att det är likabra att byta svänghjulet nu, dels i förebyggande syfte och om jag exempelvis får problem med svänghjulet om ett år typ och då blir det en till stor kostnad istället för en kostnad nu, men andra har även sagt att ifall svänghjulet inte är dåligt så behövs det inte bytas, så det lät som att de bästa är att bara byta svänghjulet också nu

Senast redigerat av Salil98 (12 september 2021)

Salil98
12 september 2021 · 22 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kopplingssatsen brukar bestå av lamell, tryckplatta och urtrampningslager. Vill man vara snål kan man byta bara lamellan men urtrampningslagret kostar ju bara några hundralappar så de allra flesta brukar byta det. Det är så självklart att de flesta kanske inte ens skriver ut det. Men oljan i växellådan behöver du inte byta nu, det blir inte enklare bara för att växellådan är nerplockad.

Så jag kan anta att dom byter urtrampningslager också? Och vad händer om dom inte gör det om jag antar att det ingår i kopplingssatsen, tänker dom behövs väl?  Och är växelådeoljan något som jag "borde byta" eller är det bara en onödig kostnad

Senast redigerat av Salil98 (12 september 2021)

zzr94092
12 september 2021 · 4 387 Inlägg

Man ska INTE anta något!

Mew
13 september 2021 · 2 160 Inlägg

Bara dumt att inte byta urtrampningslager - det SKA göras, delen i sig är inte dyr men jobbet är (samma jobb som kopplingsbyte). Detta bör seriösa verkstäder ha koll på, och det brukar ingå i kopplingssatser, men dubbelkolla/fråga gärna, bara för att gardera dig.

När det gäller svänghjulet är det också samma jobb som ett kopplingsbyte, så det är inte fel att byta det när allt ändå är nere. Vet inte hur hållbarheten är på just din modell, men 9k för ett sådant kändes väldigt saftigt. Där är det en avvägningsfråga, går även att få tag på ett sådant billigare från ex Tyskland, men frågan är hur verkstaden ställer sig till det, om de ev vill salta resterande nota då. (Eftersom de förlorar sina procent på den delen)

torsen
13 september 2021 · 7 236 Inlägg

Mew skrev:
Bara dumt att inte byta urtrampningslager - det SKA göras, delen i sig är inte dyr men jobbet är (samma jobb som kopplingsbyte). Detta bör seriösa verkstäder ha koll på, och det brukar ingå i kopplingssatser, men dubbelkolla/fråga gärna, bara för att gardera dig.

När det gäller svänghjulet är det också samma jobb som ett kopplingsbyte, så det är inte fel att byta det när allt ändå är nere. Vet inte hur hållbarheten är på just din modell, men 9k för ett sådant kändes väldigt saftigt. Där är det en avvägningsfråga, går även att få tag på ett sådant billigare från ex Tyskland, men frågan är hur verkstaden ställer sig till det, om de ev vill salta resterande nota då. (Eftersom de förlorar sina procent på den delen)

Att byta svänghjul ingår INTE i kopplingsbyte.
Dessutom bör man, om man demonterar/byter svänghjul, kolla bakre ramlagrets packbox och för säkerhets skull byta även den - speciellt på en äldre bil som körts långt.
Byta bakre packboxen relativt enkelt på de flesta bilar - men INTE på vissa Suzuki(där oljetråget måste demonteras/lossas).

Härutöver MÅSTE svänghjulsskruvar bytas när man demonterat dem.
De ska vridmomentdragas till sträckgränsen och något strax över den gränsen.
Det går endast att göras 1 gång.
Därefter "flyter" skruvarna vid andra dragningen till rätt moment.
Svänghjulsskruvar kan vara mycket dyra - i alla fall till Citroen!

(man kan fuska och använda de gamla svänghjulsskruvarna, men då måste skallarna säkras med en svetsloppa)

amazinjoey
13 september 2021 · 1 139 Inlägg

Hade köpt svänghjule å kopplingen på ebay smile kostar typ en tredjedel

https://www.ebay.com/itm/362438761364?f … %3A2334524

torsen
13 september 2021 · 7 236 Inlägg

Salil98 skrev:

torsen skrev:
I de kopplingssatser jag köpt har ingått urtrampningslager. (Koppling+lamellcentrum+urtrampningslager)
Svänghjul däremot är det ovanligt att man byter - om det inte är fråga om ett "dubbelmassesvänghjul".

Bilen är en AUDI A4 1,8 TFSI så det är nog ett dubbelmassesvänghjul på min bil, isåfall vad innebär det? Borde jag därför byta svänghjulet också?  Bilen slirar redan i 2:an och slirar ganska grovt, så kopplingsbyte är ett måste, men dom jag pratat med har sagt att det är likabra att byta svänghjulet nu, dels i förebyggande syfte och om jag exempelvis får problem med svänghjulet om ett år typ och då blir det en till stor kostnad istället för en kostnad nu, men andra har även sagt att ifall svänghjulet inte är dåligt så behövs det inte bytas, så det lät som att de bästa är att bara byta svänghjulet också nu

Min erfarenhet av defekt dubbelmassesvänghjul är att det "slår" vid start samt vid växling.
Har ingenting med "slirning" att göra.
Ett dubbelmassesvänghjul har rörliga vikter som är balanserade med fjädrar.
Tror det är vanligast vid större dieselmotorer.
Dubbelmassesvänghjul tjänstgör som ett slags "ryckutjämnare".

Bl a på Land Rover förekommer det att man byter dubbelmassesvänghjulet mot ett "homogent".

Salil98
13 september 2021 · 22 Inlägg

Mew skrev:
Bara dumt att inte byta urtrampningslager - det SKA göras, delen i sig är inte dyr men jobbet är (samma jobb som kopplingsbyte). Detta bör seriösa verkstäder ha koll på, och det brukar ingå i kopplingssatser, men dubbelkolla/fråga gärna, bara för att gardera dig.

När det gäller svänghjulet är det också samma jobb som ett kopplingsbyte, så det är inte fel att byta det när allt ändå är nere. Vet inte hur hållbarheten är på just din modell, men 9k för ett sådant kändes väldigt saftigt. Där är det en avvägningsfråga, går även att få tag på ett sådant billigare från ex Tyskland, men frågan är hur verkstaden ställer sig till det, om de ev vill salta resterande nota då. (Eftersom de förlorar sina procent på den delen)

Jo de stämmer, men frågade verkstaden o han sa lagren ingick i kopplingssatsen, däremot så tar ju den ena verkstaden 12000 för kopplingssats inklusive svänghjul, är ju dubbelmasssvänghjul på min bil, och den andra tar 9000 för svänghjul och 4000 för kopplingskitet, frågan är varför det är billigare hos ena verkstaden och är typ ett paket, medans andra verkstaden beställer kopplingskit och svänghjul separat

Senast redigerat av Salil98 (13 september 2021)

Salil98
13 september 2021 · 22 Inlägg

torsen skrev:

Salil98 skrev:

torsen skrev:
I de kopplingssatser jag köpt har ingått urtrampningslager. (Koppling+lamellcentrum+urtrampningslager)
Svänghjul däremot är det ovanligt att man byter - om det inte är fråga om ett "dubbelmassesvänghjul".

Bilen är en AUDI A4 1,8 TFSI så det är nog ett dubbelmassesvänghjul på min bil, isåfall vad innebär det? Borde jag därför byta svänghjulet också?  Bilen slirar redan i 2:an och slirar ganska grovt, så kopplingsbyte är ett måste, men dom jag pratat med har sagt att det är likabra att byta svänghjulet nu, dels i förebyggande syfte och om jag exempelvis får problem med svänghjulet om ett år typ och då blir det en till stor kostnad istället för en kostnad nu, men andra har även sagt att ifall svänghjulet inte är dåligt så behövs det inte bytas, så det lät som att de bästa är att bara byta svänghjulet också nu

Min erfarenhet av defekt dubbelmassesvänghjul är att det "slår" vid start samt vid växling.
Har ingenting med "slirning" att göra.
Ett dubbelmassesvänghjul har rörliga vikter som är balanserade med fjädrar.
Tror det är vanligast vid större dieselmotorer.
Dubbelmassesvänghjul tjänstgör som ett slags "ryckutjämnare".

Bl a på Land Rover förekommer det att man byter dubbelmassesvänghjulet mot ett "homogent".

Enligt mekanikern på verkstaden så vet man inte om svänghjulet är dåligt fören man har bytt till den nya kopplingssatsen och skruvat ihop allt och sedan testkör bilen, medans som jag förstod de enligt andra verkstäder så ser man om svänghjulet är dåligt eller ej när man skruvar ner allting och kan då bestämma om man ska byta svänghjul också eller ej, vilket stämmer?

Salil98
13 september 2021 · 22 Inlägg

amazinjoey skrev:
Hade köpt svänghjule å kopplingen på ebay smile kostar typ en tredjedel

https://www.ebay.com/itm/362438761364?f … %3A2334524

Men det verkar inte ingå urtrampningslager i det kit va? Och är det bra kvalite?

1x SACHS kopplingssats - bestående av:

1x kopplingstryckplatta
1x kopplingsskiva
1x dubbelmassesvänghjul
1x uppsättning tryckplatta och svänghjulsfästskruvar
monteringsverktyg

Senast redigerat av Salil98 (13 september 2021)

amazinjoey
13 september 2021 · 1 139 Inlägg

Salil98 skrev:

amazinjoey skrev:
Hade köpt svänghjule å kopplingen på ebay smile kostar typ en tredjedel

https://www.ebay.com/itm/362438761364?f … %3A2334524

Men det verkar inte ingå urtrampningslager i det kit va? Och är det bra kvalite?

1x SACHS kopplingssats - bestående av:

1x kopplingstryckplatta
1x kopplingsskiva
1x dubbelmassesvänghjul
1x uppsättning tryckplatta och svänghjulsfästskruvar
monteringsverktyg

Det är orginaldelar för audi, så samma som de köper(Sachs som tillverkar dem)... Uttrampslagret kan du köpa seperat

Senast redigerat av amazinjoey (13 september 2021)

Salil98
13 september 2021 · 22 Inlägg

amazinjoey skrev:

Salil98 skrev:

amazinjoey skrev:
Hade köpt svänghjule å kopplingen på ebay smile kostar typ en tredjedel

https://www.ebay.com/itm/362438761364?f … %3A2334524

Men det verkar inte ingå urtrampningslager i det kit va? Och är det bra kvalite?

1x SACHS kopplingssats - bestående av:

1x kopplingstryckplatta
1x kopplingsskiva
1x dubbelmassesvänghjul
1x uppsättning tryckplatta och svänghjulsfästskruvar
monteringsverktyg

Det är orginaldelar för audi, så samma som de köper(Sachs som tillverkar dem)... Uttrampslagret kan du köpa seperat

Alright haha, jag kan 0 om bilar så vet inte alls vad jag ska leta efter eller så, sen tänker jag också om verkstäder är villiga att göra enbart arbetet men jag tar med mig egna delar? / blir väl ingen garanti eller så då heller

amazinjoey
13 september 2021 · 1 139 Inlägg

Nu vet jag inte vilken årsmodell du har eller något... Om jag var du hade jag bett om artikelnr från verkstaden för delarna så kan vi hjälpa dig söka samt mer info om din bil

Sålänge det är rätt delar så har de inga problem med det. Speciellt inte om du kan få de 3 ggr så billigt...

Senast redigerat av amazinjoey (13 september 2021)

Mossan1
13 september 2021 · 2 818 Inlägg

DMF mäter man upp spelet på.
Det finns toleranser både för vridglapp och vobbel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang