Ny bytta bromsar 0.1 ojämna?

KanInget1
7 december 2021 · 22 Inlägg

Hej,
Har precis bytt bromsklossar + skivor runt om. Bytte fram för ca 5mil sedan (bytte i torsdag) och bak för ca 1mil sedan bytte igår.
Besiktade bilen idag och har följande värden:

Höger fram: 2.8
Vänster fram 2.7
Så båda bak 1.7

Det som jag funderar över är 0.1 i skillnad i fram är det något att oroa sig över? Eller har dom helt enkelt inte gått in sig bara? Har kört motorväg för det mesta. Dom kanske ger med sig och blir lika om några mil till? Är det något att oroa sig över?

Marlboroman
7 december 2021 · 8 233 Inlägg

0,1 i skillnad är inget att oroa sig över.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
KanInget1
7 december 2021 · 22 Inlägg

Marlboroman skrev:
0,1 i skillnad är inget att oroa sig över.

Okej, finns de chans att de sliter till sig?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2021 · 13 744 Inlägg

0.1 är ingen skillnad det räcker med att det är sämre med luft i ett däck för att få den skillnaden.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 280 Inlägg

Du har inte bytt ok, bara belägg och skivor. Bromsverkan kommer från oket, inte skivorna eller beläggen.

Men 0,1 i skillnad är som sagt ingenting att bry sig om. Men håll koll på det oket så det inte börjar gå trögt.

Senast redigerat av Brådhis (7 december 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KanInget1
7 december 2021 · 22 Inlägg

Brådhis skrev:
Du har inte bytt ok, bara belägg och skivor. Bromsverkan kommer från oket, inte skivorna eller beläggen.

Men 0,1 i skillnad är som sagt ingenting att bry sig om. Men håll koll på det oket så det inte börjar gå trögt.

Okej, får göra de. Gör det. Men allt gick väldigt smidigt iaf.
Kollade så allt rörde sig bra och att packningarna inte var trasiga och så.

Kanske är som någon skrev ovan diff pga tolllerans i deras maskiner eller luft i däck osv.

Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 280 Inlägg

KanInget1 skrev:

Brådhis skrev:
Du har inte bytt ok, bara belägg och skivor. Bromsverkan kommer från oket, inte skivorna eller beläggen.

Men 0,1 i skillnad är som sagt ingenting att bry sig om. Men håll koll på det oket så det inte börjar gå trögt.

Okej, får göra de. Gör det. Men allt gick väldigt smidigt iaf.
Kollade så allt rörde sig bra och att packningarna inte var trasiga och så.

Kanske är som någon skrev ovan diff pga tolllerans i deras maskiner eller luft i däck osv.

Ja, som sagt så är 0,1 ingenting egentligen att bry sig om, det kan lika gärna vara ett mätfel pga yttre omständigheter.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
8 december 2021 · 5 734 Inlägg

0,1 skillnad är som de andra sagt ingenting att oroas över men...bytte du bromsvätska och smörjde in glidpinnarna samtidigt med bromsbytet?  Sånt påverkar också.

KanInget1
8 december 2021 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
0,1 skillnad är som de andra sagt ingenting att oroas över men...bytte du bromsvätska och smörjde in glidpinnarna samtidigt med bromsbytet?  Sånt påverkar också.

Allt är nytt förutom oken.
Ska jag ge det en två veckor och sen kolla igen och om de är lika kan jag riva ner sidan som anger ”svagast” värden och se så att allt sitter bra?
Hade bara kört bilen ca 4km till besiktningen och de va 16 minus ute kanske va de med att man inte hade fått till bra glid vid klossarna pga det för att de va snor kallt

uhlin
8 december 2021 · 2 834 Inlägg

KanInget1 skrev:

jaka54 skrev:
0,1 skillnad är som de andra sagt ingenting att oroas över men...bytte du bromsvätska och smörjde in glidpinnarna samtidigt med bromsbytet?  Sånt påverkar också.

Allt är nytt förutom oken.
Ska jag ge det en två veckor och sen kolla igen och om de är lika kan jag riva ner sidan som anger ”svagast” värden och se så att allt sitter bra?
Hade bara kört bilen ca 4km till besiktningen och de va 16 minus ute kanske va de med att man inte hade fått till bra glid vid klossarna pga det för att de va snor kallt

Varför pilla på nåt som funkar. 0,1 är INGENTING. Åk och var glad.

Mossan1
8 december 2021 · 2 828 Inlägg

Jag håller med övriga 100%

River du för 0.1 jagar du spöken.

Om dom bara kört bilen runt stationen och mätt igen kan du ha fått 0.1 åt andra hållet.... Eller pumpat däcken, vridit ratten nån grad under provet, osv osv..

Du har utmärkta bromsvärden.

xXSammy
8 december 2021 · 6 571 Inlägg

Höger fram brukar ta ytterst lite hårdare än vänster då vid hård inbromsning ska bilen "styra" mot vägrenen och inte till mötande körbana

De/Dem
zzr94092
8 december 2021 · 4 391 Inlägg

Va!! Hur kan du tro det, mycket ska man höra/läsa här!

Mossan1
8 december 2021 · 2 828 Inlägg

xXSammy skrev:
Höger fram brukar ta ytterst lite hårdare än vänster då vid hård inbromsning ska bilen "styra" mot vägrenen och inte till mötande körbana

Nä, det är lika uppbyggt på höger o vänster sida. Själva oket är spegelvänt bara.  Skivor och klossar har inget höger/vänster föe dom är lika och vätsketrycket är alldeles lika mellan kretsarna.

Senast redigerat av Mossan1 (8 december 2021)

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 280 Inlägg

xXSammy skrev:
Höger fram brukar ta ytterst lite hårdare än vänster då vid hård inbromsning ska bilen "styra" mot vägrenen och inte till mötande körbana

Nej, stämmer inte. Det vore närmast livsfarligt i 200 km/h tex.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang