Kompressor På B230F Projekt

OlleL
25 januari · 1 Inlägg

Hej!
Håller på att montera en kompressor på en Volvo 744 med B230F. Har endast kommit till det stadiet då jag har en ställning ovanpå motorn upp genom huven, ska se tufft ut smile, byggs för det ska vara häftigt och kunna spinna lite extra på den lokala parkeringen.
Finns det någon som har gjort detta innan? Kompressorn är från en s60 2.0a så elektronisk urkoppling finns.
Vilken drevning borde man göra osv planen är att kunna spinna på. inget intresse i hastighet då det trots allt är en A-traktor. Har ingen kunskap om kompressorer sen innan mer en internet. Har hört att 0.2 bar på tomgång var det någon som körde men då får man väldigt högt laddtryck i hög hastighet? så högt så att motorn går sönder? Då skulle man ju kunna stänga av kompressorn i högre hastigheter om det nu är så.
Behöver man mer soppa eller klarar original bränslesystemet av det. Kanske kan man koppla ur lambdan för bilen ska få en fetare bränsleblandning och justera via Potentiometer? Eller måste man byta spridare eller turbo box? vad är bäst?
Hade tänkt köra utan laddluftkyl men det kanske är dumt?
Har en massa frågor angående det här, så om någon har nått tips eller kan besvara något så är det jätte uppskattat smile Och nej jag tänker inte sätta på en turbo istället.

Volvo 945 Classic "18-års bilen" (1998)
Cassius Hobbymekaniker
4 februari · 454 Inlägg

Kompressor fyller samma funktion som en turbo. Vill du få mer effekt kommer du behöva mer bränsle. Ska man göra det "simpelt" så kanske styrsystem och spridare från en turbomotor kan fungera?

För drevningen behöver du veta hur många liter luft kompressorn pumpar per varv, du behöver också veta hur många liter luft motorn tar emot per varv (i detta fall då 2,3 liter). Skulle du vilja ha 1 bars laddtryck så behöver drevningen göra så att du pumpar 4,6l/motorvarv.
Säg att kompressorn då pumpar 1,15l/varv så behöver den snurra 4 varv på ett motorvarv.

Är det en A-traktor, skippa intercoolern. Nöj dig med 0,6 bar kanske så kommer du märka klar skillnad.

Grundprinciperna är som sagt som med en turbomotor, så det skulle också vara möjligt att montera en progressiv BTR, och laddar du så pass att du bottnar originalspridarna går det sätta in extra spridare som är styrda av en tryckvakt. Vid laddtryck på t ex 0,5 bottnar std spridarna, då har du en extra std spridare som öppnar vid 0,4 bar tack vare en tryckvakt som är styrd av laddtrycket etc. Ingen optimerad metod, men det fanns många som trimmade likt detta back in the day när det inte skulle få kosta något smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang