Volvo S80 T6 Manuell Swap?

AchtungPanzer
13 april 2022 · 55 Inlägg

Tjenare!
Vill börja forska lite i att sätta i en manuell låda i min S80 med t6 då automatlådorna i dom är ju skrot... min kommer troligen ge sig för eller senare...
Det jag vet är att S80 2.9 med sug 6a hade manuell låda som heter M65 tror jag? den passar ju så varför skulle den inte passa på en t6? Borde väl vara samma bult-mönster samt längd och jiddijadda?
Sen har vi ju den biten med hur fan gör man för att "lura" systemet att automat lådan inte finns längre? byta box? chippa? någon som vet?
Borde väl vara någon som gjort detta med tanke på GM lådan...
Vad tror folket om vad besiktning säger? kan man får genom de?

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
Volvo S60 2.4T "ATM Steg 1" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 april 2022 · 17 483 Inlägg

Oj! Detta ska bli intressant att följa. Tyvärr har jag inte en aning...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
14 april 2022 · 5 526 Inlägg

Vad jag förstått så på bilar registrerade 1/1-93 och nyare så ingår växellådan i avgascertifieringen.

Om det upptäcks att du manuellkonverterat krävs återställande eller regbes.
Registrera utbytt låda kräver då ett intyg från Volvo att bilen fortfarande uppfyller avgascertifieringen.


Koda om motorstyrningen till manuell växellåda kräver på vissa bilar byte av motorstyrdonet och på vissa räcker det att bara ändra i kodningen.

Mekaniskt bör det passa, finns ju dom som stoppat T6 i t.ex 740/940 och kört med M90-låda från 960.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zemet
14 april 2022 · 4 041 Inlägg

Intressant, jag funderade själv på att göra detta för typ 10 år sedan men det blev aldrig av.

Min gissning är att du får byta till något eftermarknads sprut för att få ordning på det men det är bara en gissning från mig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Christian S
15 april 2022 · 4 816 Inlägg

AchtungPanzer skrev:
Tjenare!
Vill börja forska lite i att sätta i en manuell låda i min S80 med t6 då automatlådorna i dom är ju skrot... min kommer troligen ge sig för eller senare...
Det jag vet är att S80 2.9 med sug 6a hade manuell låda som heter M65 tror jag? den passar ju så varför skulle den inte passa på en t6? Borde väl vara samma bult-mönster samt längd och jiddijadda?
Sen har vi ju den biten med hur fan gör man för att "lura" systemet att automat lådan inte finns längre? byta box? chippa? någon som vet?
Borde väl vara någon som gjort detta med tanke på GM lådan...
Vad tror folket om vad besiktning säger? kan man får genom de?

vi byggde faktiskt ett gäng manuella T6 provbilar back in the days men den gick aldrig in i produktion.
lär inte gå att regga om den med manuell låda då det precis simlar skrev krävs ett avgasintyg ifrån Volvo vilket inte går att få då den motorn aldrig officiellt fanns med manuell låda så då är ända alternativet att regga den som ombyggt fordon och det lär bli ett jävla jobb då det är mycket som måste ändras.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang