Tanken är att bygga en Audi ur-quattro sedan, med äkta urq skärmar fram och bak i plåt, urq stötfångare, urq 8x15" fälgar och en 5 cyl 20v turbomotor och växellåda samt hjulupphängning inkl bromsar från Audi s2 cupé
Fick hjälp av svärfar i helgen att demonterade bussningarna i främre länkarmarna i helgen Körde först med 10mm gängstav och brickor och muttrar, men gängstaven brast 2 ggr. misstänker att den inte var av 8.8 kvalité
Sen körde jag med ett grovt rör med innerdiameter på 70mm på ena sidan. Så bussningen får plats inuti. På andra sidan hade jag en 34mm hylsa . Satte sedan fast allt i skruvstädet.
Hade ett förlängningsskaft på ca 1,5 m som vi satte som förlängare på skruvstädets pinne för att få det att släppa.
Det gick ganska smidigt och nu är alla 4 ur
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Var i garaget i lördags, och fixade vänster framskärm. Den är skarvad någon gång tidigare, och kanten under lyktan är inte rätt. Det ska vara en fast kant, men var bara en tunn täckbit. Så här såg den ut ovanifrån
Och under ifrån
Så här ser en Audi 80 skärm ut. själva böjens form är rätt. Men på urq skärmen så hår inte listen i vinkel utåt utan den ska gå innåt istället.
Kanten som jag ska använda är renkapad.
Börjat mäta in den "nya" och kapat bort den gamla biten.
Gjorde en mall i kartong på formen av den inre biten från den andra framskärmen. Sedan var det bara att vända mallen upp och ner
Börjat svetsa dit plåt bitarna
Här ska den ännu passas in i längd mot resten av skärmen.
Punktade även baksidan av skärmen, då den bara var falsad och bara svetsad på utsidan av falsen av den gamla skarven.
Nya hörnet
Några punkter till så är den klar
Slipat ner svetsarna
Började även att slipa insidan, mot dörren plåtren
Hittade även en spricka i plåten vid en förstärkning, som jag svetsade ihop.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Höger dörrlås på handtagen jag köpte gick inte nyckeln i i. Efter att ha dränkt låset i rostlösningsolja så fick jag in nyckeln en bit..
Jag tog då ur låskolven ur handtaget.
Borstade rent låskolven med mässingborsten så jag fick bort all oxid
Försökte sedan massera varje låsbläck? så de rörde på sig.
men det gick så trögt och de fjädrade inte tillbaka. Så jag virade in låskolven med en handduk och drog ur nyckel. Då brukar låsbläcken flyga ur. Men dessa gick så trögt så de satt kvar. Jag fick knacka ur en i taget med mejseln.
Sedan så slipade jag av låsbläcket med en fil på alla sidorna. Innan
När jag slipade av de så ser man att alla har siffror, det är beroende på hur hålet sitter i förhållande till kanterna i höjdled = så man kan passa ihop de mot den nyckelformen man vill använda. När nyckeln är i så ska det inte sticka ut nåt på baksidan. Låskolven ska vara slät. För det är då det går att vrida runt. Så det var bara att skriva upp i vilken ordning de sitter på båda sidorna. Så kan man göra en ny låskolv om det skulle behövas.
Sen så tog det en stund att få fart på de små fjädrarna som sitter i botten på varje hål där låsbläcken sitter ( det runda hålet i varje skåra) Sedan fettade jag in allt med ett lås fett och monterade ihop det igen.
Senast redigerat av vw_audi (7 februari 2020)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Det där känner man igen, ja... Fått ordna många gamla VAG-lås på det sättet... Fjädrarna brukar vara skoj o få ur när de fastnat längst in i sitt hål...
Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Fått hem lite flera svarta delar till interiören som ska bytas från brun till svart. Och som vanligt så gör jag rent allt och packar sedan in det, så den dagen jag ska montera det så är det rent och fräscht.
Jag drog ut de främre bältena och skrubbade de med grönsåpa och nagelborste.Jag spärrade de med en stor påsklämma som jag fick tips om.
Vattnet efter första vändan
Efter andra vändan så såg vattnet ut så här. rent :-)
Och även bältena blev rena
Sen bara att hänga upp de på tork i garaget
Jag var nere en vända i meckgaraget i helgen och monterade mina nya hjullager i S2 hubbarna Främre lagret, det finns en in och utsida på det så det gäller att montera det rätt.
Den smalare delen har lite större innerdiameter och ska sitta utåt. Alltså mot navet. Och den bredare delen ska sitta inåt mot drivaxeln.
För då passar den förhöjda delen rätt i lagret.
På plats
Hela vägen in i botten
Har införskaffat en knapp til elöppningen av bakluckan. Snyggt med en knapp som har rätt symbol.
Den undre delen av panelen på förarsidan som jag köpte har ett hål för chokeviren. Den bilen kommer inte att ha någon manuell choke.
Så det var bara att förstora det hålet så den nya knappen passade. Snart klar
Så här blev det
Sen tog jag tag i att kapa bort batterihyllan, den ska ersättas med en hylla från en B4 med lochkoch monteras i bagageluckan.
Borta, bara lite slipjobb kvar
Slipat bort resterna
Passade även på att ta bort detta fäste på höger innerskärm till luftburken, som jag inte ska använda.
målat med rostskyddsfärg
För jag tänkte sätta dit ett galler i innerskärmen, så luften från gallret som jag monterade på framskärmen kan ledas in till luftburken och kyla ner turbon. Kapade bort gallrena på min gamla motorhuv
Huven var ganska mycket spackel på. så den var inte så mycket att spara på
Kapade ner den ena gallret i 2 bitar och får se hur jag ska montera dessa. I olika höjd?
Eller i samma höjd? och i så fall hur långt det ska vara i mellan gallerbitarna.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Jag tyckte det var svårt att få dit hjullagrena rätt, med den pressen och de tillbehör som vi har i garaget. Så jag lämnade in de till Speedy i närheten av där jag bor. De fixade de kvarvarade 3 över dagen.
Så nu är alla 4 nav kompletta med nya lager.
Lyckades till slut få tag i en svart golvmatta till 80 quattro fram till -86, och lite andra grejer till GTEq. Mattan är inte perfekt i skicket. Möglig / mossig och lite trasig men det ordnar sig nog, borde gå att rädda.
Lade ut mattan på framsidan så jag kunde se skicket på den.
Sprayade på 2 olika interiörrengöringsmedel och spolade sedan mattan med högtrycken.
Mycket gojs som jag tvättade bort.
Där efter tog jag en vända till med ett interiörmedel som jag köpte av en rekondfirma för några år sedan, som man ska blanda 1:10. Sprayade på och lät det verka några minuter och skrubbade sedan med en borste. Sen spolade jag igen med högtrycken.
Efter det så körde jag en vända med klädseltvättmaskinen och grönsåpa.
Den var inte riktigt ren ändå. Så här blev det efter första vändan med klädseltvättmaskinen. på den bakre delen av mattan
Främre delen av mattans vatten
Körde en vända till och för att till sist, köra med bara vatten med lite sköljmedel i.
Sen fick de ligga ute över natten och nästa dag i solen så de torkade ordentligt.
Otrolig skillnad :-)
Senast redigerat av vw_audi (23 juli 2020)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Har köpt lite mer saker till projektet. Lyckades få tag i en bakrutejalusi med hela fästen :-) den kommer jag troligen montera på min GTEq först och sedan ska den monteras på denna.
Köpte även en bagagrumsmatta, men den är till en FWD. Det kan gå att använda bitar av den, då skuffen inte kommer att bli original. Jag ska ju bland annat flytta bak batteriet.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Jag har lyckats få tag i 2 andra framskärmar som är rostiga på andra ställen än de som jag har tidigare. Så de borde gå att pussla i hop de till 2st rostfria. Köpte 2 skärmar och en huv till på blocket. Huven var sämre än de jag har sen tidigare, men det var ett paketpris :-)
Var tvungen att provmontera direkt :-)
Rosthål i sidan , men framdelen är ok.
Har även fått hem mina 8X15 urq fälgar från blästring och lack.
Har även köpt mig en svart handbromsspak.
Fyndade 4 mittkåpor till, på tradera. Så nu kan jag få ihop 4st fina.
Har varit iväg och hämtat de sista delarna till framvagnen ( de som jag missade att skicka med till blästring och lack förra gången)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Så har jag köpt ytterligare lite interiördelar. Tvättade av allt så det är rent och fräscht när jag ska använda det.
Elspeglar, knapp och armstöd i svart tror jag att jag har 2 uppsättningar nu, så den ena ska jag montera på den svarat GTE quattron.
Farthållarspak :-)
Knappen till justeringen av elspeglarna kändes inte helt ok. Så jag plockade i sär den.
Plockade isär allt och gjorde rent kulorna. Och ur fjädrarna och gjorde rent de och hålen de sitter i. Sedan återfettade jag allt som ska ha fett med polfett till batterier.
Kretskortet var lite slitet/ brända stift anslutningar och väldigt oxiderat på sina ställen. Men efter att jag slipat det med 2000 papper så blev det bra.
jag la på ett tunt lager med wd40 över hela kretskortet så det inte ska börja oxidera igen.
Sen var det bara att montera ihop allt. Gjorde även rent utsidan. All plast gjordes ren och jag la på lite vinlylglans efter rengöringen.
En sådan här del kommer kännas bra att montera sen :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Länge sedan jag gjort nåt med denna bil. Jag köpte mig en uppsättning 18" Audi S8 fälgar generation 1. De fanns bara några hundrameter hemifrån och priset var helt rätt :-)
Visst behövdes det en ordentlig tvätt, men de var raka och helt ok i skicket.
Denna var värst :-)
Men med lite olika avfettning & fälgrent så blev det stor skillnad
Testade även med ungsrengöring på den fälgen som var värst, men det blev ingen större skillnad.
sen var det bara baksidan kvar
Gick även på med Sonaxs Sureface Rust Remover på den värsta fälgen.
Det funkar, men tar lite tid. och man får köra i olika steg.
Så här blev de :-)
Här är den fälgen som var värst angripen.
Men fick ett ryck och skulle montera ihop mina fjäderben. Så jag kan ställa ner bilen på hjulen igen. Plockade fram mina nya stötdämpare jag köpt, och konstaterade att jag fått fel grejer....Fast jag beställt på regnr till en S2 cupé -91..
De nya Bakstötdämparna. De kanske passar till en vanlig Audi Cupé
Fram
Så då tröttnade jag. Kollade runt på lite olika forum och blev tipsad om att bygga om originalbenen istället. Jag pratade med Rikard på Sellholm och igår var jag förbi Sellholm Tuning med fjäderbenen
De kommer bli höjdjusterbara och med justering även på dämparna :-)
Så nu känns det lite roligare igen. Bara nåt år kvar innan den är klar ;-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV
Har inte fått tillbaka fjäderbenen än. Men jag började slipa hjulhusen plåtrena (vilket också behövs göras.) Alltså slipa bort gammal underedsmassa och karosserikitt, så hjulhusen blev rena. Jag hann HF och gjorde VF helt klart, samt hann nästan klart med VB.
Höger fram
Vänster fram
Vänster bak
jag hann inte riktigt klart med vänster bak, han typ halva hjulhuset.
Har det jobbigaste kvar , överdelen av hjulhuset.
Det blev en hel del med smuts :-) jag körde med vinkelslip med stålborste på.
Städat innan jag åkte hem.
I lördags var jag nere i garaget igen, då körde jag vidare med vänster bak.
Här ser man att golvet i reservhjulsbaljan är lappat. den biten ska bytas samtidigt som bakre plåten byts.
Det blev lite rökigt i garaget när man kör med vinkelslipen :-) tur att man har andningsskydd. Nu är det bara höger bakre hjulhus och hela golvet kvar ;-)
Senast redigerat av vw_audi (2 mars )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen MG ZS EV