Fel hjulvinkel trots inställning?

iigloo
30 maj 2022 · 16 Inlägg

Growe skrev:

iigloo skrev:

Niknar skrev:
Jag tycker du ska få det kontrollerat ordentligt. Min bror körde över en grävling på motorvägen med ”plastskador” vilket åtgärdades på försäkringen (BMW 520). Nu ett år senare så upptäcktes att en bult gått av till ett av fästena på styrningen. Försäkringsbolaget vägrar att backa ärendet, kostnad för åtgärd 39.000kr.

Det är just detta jag är rädd för. Påtalade detta scenario men fick tyvärr bara höra "om du inte sätt protokollet. Hade du då märkt något".

att allt flyttat sig på just höger sida är ju tydligt på mätningen innan inställningen. och castern är INTE åtgärdad= inte lagad.

cambern är ju lite väl högt. oxå på höger sidan

Värdena ser inte bra ut i mina ögon och bilen känns nervös. Uppenbart att något är skadat. Att allt sitter ihop nu innebär inte att det kommer att göra det vid en undanmanöver eller kraftig inbromsning med full last.

Jäkligt obehagligt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 maj 2022 · 13 732 Inlägg

iigloo skrev:

Growe skrev:

iigloo skrev:
Det är just detta jag är rädd för. Påtalade detta scenario men fick tyvärr bara höra "om du inte sätt protokollet. Hade du då märkt något".

att allt flyttat sig på just höger sida är ju tydligt på mätningen innan inställningen. och castern är INTE åtgärdad= inte lagad.

cambern är ju lite väl högt. oxå på höger sidan

Värdena ser inte bra ut i mina ögon och bilen känns nervös. Uppenbart att något är skadat. Att allt sitter ihop nu innebär inte att det kommer att göra det vid en undanmanöver eller kraftig inbromsning med full last.

Jäkligt obehagligt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-fa52335fd62952e78fce2df34598906b.jpg

https://www.bodyshopbusiness.com/repair … collision/

Senast redigerat av Growe (30 maj 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Janneutanb
31 maj 2022 · 7 271 Inlägg

Hade samma bekymmer efter me olycka.
Framvagnsinställningen blev felaktig och jag påpekade detta för verkstaden så dom skulle kolla upp det.

Dom lagar yttre skadorna och gör sen en hjulinställning...
Dagen efter jag får tillbaka bilen lämnar jag in den på däckbyte och passar på att kolla under bilen.
Givetvis var en bärarm böjd, vilket jag var övertygad om, för en hjulinställning ändrar inte sig efter en krock om inget blivit krokigt.

Castern var fortfarande felaktig efter deras inställning vilket definitivt kändes när man svängde med ratten.
Efter ett snack med fbolaget om detta samt ett elfels om deras mekaniker inte kunde laga utan skyllde på mig så löste dom allting med verkstaden och dom fick ta tillbaka bilen och byta stag samt göra ytterligare en hjulinställning.

Elfelet skyllde deras expert på var att mina led lampor krävde högre spänning och hade haft sönder en databox. Tog mig 1 timme att demontera fronten, lokalisera felet och laga den trasiga kontakten så vippa funkade allt igen....


Stå på dig! Blir en hjulinställning felaktig efter en krock finns det skador nånstans och dessa ska lagas!

iigloo
8 juni 2022 · 16 Inlägg

Nu har jag varit hos min tekniker som grundligt gick igenom framvagnen.
Inga synliga skador fanns och han gjorde en ny hjulinställning.

Tydligen så går varken Caster eller Camber att justera på min modell. Gäller de flesta Volvobilar. Endast toe går. Varför Caster och Camber skiljer sig nu mot förra kontrollen/justeringen var ett frågetecken. Tydligen så ligger bränsletanken skjuten åt vänster enligt teknikern. Därav de olika värdena hö/vä.

Har garanti på reparationen så det är väl bara att tuta och köra tills något ger vika 🙄

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31282/31282-9ea2acd5f8e6bc6ae24b4bd8a1325eee.jpg

torsen
9 juni 2022 · 7 231 Inlägg

iigloo skrev:
Nu har jag varit hos min tekniker som grundligt gick igenom framvagnen.
Inga synliga skador fanns och han gjorde en ny hjulinställning.

Tydligen så går varken Caster eller Camber att justera på min modell. Gäller de flesta Volvobilar. Endast toe går. Varför Caster och Camber skiljer sig nu mot förra kontrollen/justeringen var ett frågetecken. Tydligen så ligger bränsletanken skjuten åt vänster enligt teknikern. Därav de olika värdena hö/vä.

Har garanti på reparationen så det är väl bara att tuta och köra tills något ger vika 🙄

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31282/31282-9ea2acd5f8e6bc6ae24b4bd8a1325eee.jpg

Synd du inte visade HELA protokollet första gången, så jag/vi fått klart vad det gäller för bil.
Att varken Caster eller Camber går att justera är för mig ett mysterium.
Trodde bara det var bilar med stela/solida axlar som endast har hjulskränkningen justerbar.

Det är inte så att du i nära samband med framvagnsjusteringen även bytte till (bredare) sommardäck?
Bredare däck medför större känslighet för spår i vägbanan - t ex på motorväg och i högre hastighet.

Castervinkeln, och därmed försprånget, påverkar bilens riktningsstabilitet, speciellt om det skiljer på sidorna.
Påverkar även bilens "villighet" att styra in eller ut ur en kurva.
Skiljer det märkbart vid vänster- och/eller högersväng?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2022 · 13 732 Inlägg

torsen skrev:

iigloo skrev:
Nu har jag varit hos min tekniker som grundligt gick igenom framvagnen.
Inga synliga skador fanns och han gjorde en ny hjulinställning.

Tydligen så går varken Caster eller Camber att justera på min modell. Gäller de flesta Volvobilar. Endast toe går. Varför Caster och Camber skiljer sig nu mot förra kontrollen/justeringen var ett frågetecken. Tydligen så ligger bränsletanken skjuten åt vänster enligt teknikern. Därav de olika värdena hö/vä.

Har garanti på reparationen så det är väl bara att tuta och köra tills något ger vika 🙄

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31282/31282-9ea2acd5f8e6bc6ae24b4bd8a1325eee.jpg

Synd du inte visade HELA protokollet första gången, så jag/vi fått klart vad det gäller för bil.
Att varken Caster eller Camber går att justera är för mig ett mysterium.
Trodde bara det var bilar med stela/solida axlar som endast har hjulskränkningen justerbar.

Det är inte så att du i nära samband med framvagnsjusteringen även bytte till (bredare) sommardäck?
Bredare däck medför större känslighet för spår i vägbanan - t ex på motorväg och i högre hastighet.

Castervinkeln, och därmed försprånget, påverkar bilens riktningsstabilitet, speciellt om det skiljer på sidorna.
Påverkar även bilens "villighet" att styra in eller ut ur en kurva.
Skiljer det märkbart vid vänster- och/eller högersväng?

castern är ju väldigt sällan man kan ställa dom brukar vara fasta. 

men ser man på protokollet så ligger den ju fortfarande maxad på höger sidan även om det är "grönt" så är det ju bara godkänt inte mer än så. 

enda gången caster brukar vara ställbart är om det är en väldigt gammal bil eller man har ställbara övre lagringar. och ställbara länkarmar.. läs riktiga sportbilar typ Porsche gt2 osv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
iigloo
9 juni 2022 · 16 Inlägg

torsen skrev:

iigloo skrev:
Nu har jag varit hos min tekniker som grundligt gick igenom framvagnen.
Inga synliga skador fanns och han gjorde en ny hjulinställning.

Tydligen så går varken Caster eller Camber att justera på min modell. Gäller de flesta Volvobilar. Endast toe går. Varför Caster och Camber skiljer sig nu mot förra kontrollen/justeringen var ett frågetecken. Tydligen så ligger bränsletanken skjuten åt vänster enligt teknikern. Därav de olika värdena hö/vä.

Har garanti på reparationen så det är väl bara att tuta och köra tills något ger vika 🙄

https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31282/31282-9ea2acd5f8e6bc6ae24b4bd8a1325eee.jpg

Synd du inte visade HELA protokollet första gången, så jag/vi fått klart vad det gäller för bil.
Att varken Caster eller Camber går att justera är för mig ett mysterium.
Trodde bara det var bilar med stela/solida axlar som endast har hjulskränkningen justerbar.

Det är inte så att du i nära samband med framvagnsjusteringen även bytte till (bredare) sommardäck?
Bredare däck medför större känslighet för spår i vägbanan - t ex på motorväg och i högre hastighet.

Castervinkeln, och därmed försprånget, påverkar bilens riktningsstabilitet, speciellt om det skiljer på sidorna.
Påverkar även bilens "villighet" att styra in eller ut ur en kurva.
Skiljer det märkbart vid vänster- och/eller högersväng?

Har samma dimension på sommar och vinter.
Den var mer känslig innan sista justeringen, men är inte riktigt samma som innan kollisionen. Ska köra en hel del i sommar så jag får utvärdera det hela ordentligt efter det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang