Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift GTi-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om litegrann.
  • 111 Följare
  • 205 083 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 13:23
eastmotorsport -sommar ska de va....
6 maj · 4 456 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Andreas ringde under kvällen. Han hade kört inom motorverkstaden idag och snackat med Risto. De plockade fram den gamla oljepumpen och snurrade lätt på den. Jo, den verkade funka, det pluppade och pös, men om den var hundra OK låter vi vara osagt.

I övrigt var tätningsytorna perfekta. Oljepickupen (snabeln) till silen var också OK.

Vid ihopmontering så hade Risto smort allt med olja. Och när vi rev motorn nyligen så pös det litegrann när släppte kamaxelöverfallet.

Kan det ha varit fel på oljefiltret? Fel typ? Det kanske läcker så att den suger luft? Ja, många frågor susar rundor i skallen på oss alla just nu. Jag fattar noll, men Andreas, Risto och Malmö Motorrenovering lär nog klura rätt på det.

Andreas nämnde också att JE Pistons verkade ha bekymmer att få fram material till att göra kolvar. Attans, detta kan innebära ytterligare förseningar i mitt försök att få ihop allt innan sommaren. Hmm.

Fasen vad det ska jäklas. Går det att hitta en ersättningsmotor istället?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Montecarlo
6 maj · 439 Inlägg

Meeen va drygt! Snart läge för annan motor

martinhejdesten
10 maj · 440 Inlägg

”Den som väntar på något gott, väntar på att nya kolvar måste beställas och tillverkas av JE Pistons i USA”, som dessutom ger besked gällande långa ledtider pga materialbrist. Oh no. Och Malmö Motorrenovering meddelade att jag var tvungen att gå upp ett snäpp (74.5 mm) då de måste borra cylinderloppen med. Passar på att visa en tidigare bild på en sprillans ny 74.25’a som är ett minne blott nu.

Men det räckte i alla fall att vevaxeln putsades. Värre än så var det inte och då kan vi använda de lager vi skaffat.

Jag bad Malmö Motorrenovering att verkligen kolla alla oljekanaler så att vi inte står på ruta ett igen om några månader pga ett stopp i en oljekanal. Jag vill ogärna betala för en tredje uppsättning kolvar. Två räcker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b101e3d2aa18b84e570c9e63cffa3274.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (10 maj )

Lucif3r
11 maj · 1 346 Inlägg

... Hade det inte varit lättare att leta reda på en annan motor i bättre skick? Eller är sånna där motorer så pass ovanliga(och således dyra) i sverige att det är enklare att fixa den gamla?

Cassius Hobbymekaniker
11 maj · 457 Inlägg

Vad jag förstår är det samma block på alla G13 motorer? Dom fanns ju i ett antal konfigurationer så ett nytt block borde ju gå hitta tycker man.

https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_G_ … G13_series

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48634358/
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Suzuk … -48981676/

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
11 maj · 440 Inlägg

Tanken har slagit mig ett antal gånger de senaste dagarna, precis som ni antyder Cassius och Lucif3r. Det är en DOHC G13B-motor (AA33S) från 1989 på 101 hk.

Syrrans Swift på 75 hk hade ju stått orörd utomhus i 2 år och den startade på första försöket när vi provade utan att ens använda startgas eller ladda batteriet. Kan hända att den motorn passar motorfästena och att tändfördelaren också synkar. Kanske blir så att vi hivar i den och får bilen att rulla för egen maskin medan vi får rätt på motorn som krånglar.

Hittade förvisso GTi-motorer i Spanien för ca 4 000 kr styck, men frakten var på 6 000 kr. Mmm. I övrigt får man leta med ljus och lykta efter sådana motorer.

Jo, förresten. Jag har gott om tid att pyssla med annat eftersom kolvarnas ledtid är TOLV VECKOR. Baaah.

Senast redigerat av martinhejdesten (11 maj )

Cassius Hobbymekaniker
12 maj · 457 Inlägg

Som jag sa, alla G13 verkar ha samma block. Dvs G13A, G13BA etc även om det inte är DOHC motorn. Då behöver du bara borra blocket till samma dimension som kolvarna och sätta ihop igen om nu kolvarna ändå var friska smile

G13B kan jag tänka mig är både ovanlig och eftertraktad. Men det lär ju inte de andra motorerna vara smile båda motorerna på bildelsbasen jag länkade till borde vara G13 familjen.

Det är lite samma med C20XE. Kanon motor, börjar bli ganska dyr om man ens hittar en med. Behövs dock ett nytt block kan man ta ett från 8v C20NE som satt i en uppsjö av oplar! Frågar man efter en sån motor får man nästan ducka direkt man stängt munnen wink

Senast redigerat av Cassius (12 maj )

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
12 maj · 440 Inlägg

Ja Cassius, you're on to something here! Ska kolla så att det inte behövs alltför mycket modifikationer på syrrans motor trots allt, nu när jag anpassat en del prylar till den egna motorn. Men, mina sprillans nya kolvar lär jag hänga som prydnad någonstans, för de har gjort sitt. Var på jobbärenden i Malmö och körde inom Malmö Motorrenovering och knäppte några bilder. Vackert är det inte.

På väg hemåt svängde jag inom Ytbehandlarna som hade svarteloxerat/anodiserat fotplåtarna. Oh yes! Läckert! Lär användas endast vid "special occasions". Lämnade samtidigt in handtag och fönstervev mm för svarteloxering. Skaffade ju en uppsättning extra även gällande dessa prylar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a0562f2decd6aaebe86df898bf48ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cbb26304368bd1adfddd82e6ed03b22.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9fb94c9ba0a214f392f75e9d00e06d15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-064d22d1431d5fdbfa37edce0ba769de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e0b1afe2556afcb6318bf275c9e5408.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
13 maj · 4 269 Inlägg

Grymt snyggt med plåtarna!

Kolvarna såg däremot lite vissna ut, ja... 😶
Utan smörj får motorn stryk, som det verkar... 😏

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
13 maj · 440 Inlägg

Tyvärr har det ju varit en del tråkigheter den senaste tiden gällande min lilla Mini. Just därför blir man extra glad när Bilsport ringde upp för ett par veckor sedan och berättade att jag var en av de tio finalisterna i ”Årets Bilsport Garage 2022”.

Vad väntar du på, lägg en röst på mitt garage redan nu! Du som röstar kan också vinna fina priser! Omröstningen stänger 1 juli.

https://www.bilsport.se/tavling - scrolla ner till Årets Bilsport Garage 2022, klicka Tävla här, scrolla ner och rösta på mitt bidrag (Finalist nr 4).

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8dbbf2443bd9eb9860956a5a1edda8e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-454bf0f1d42b4b8a54677bd7a17a5d89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f80ab5ab3c967f32ecf24892359c2dca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3775ed53e0a90b43df7df8b406ae1082.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (14 maj )

martinhejdesten
30 maj · 440 Inlägg

Ojojoj, vi närmar oss 200 000 besök på denna projekttråd. Vad trevligt med stort intresse för denna lilla bil!

Men vi börjar också närma oss juni. Och ni vet ju att motorn är ituplockad och att det var lång ledtid på kolvarna. Vad hittar man på då? Jag gjorde slag i saken och lämnade in fotplåtar, handtag, vevar mm till Ytbehandlarna i Malmö. Slutresultatet blev galet bra så jag smackade dit grejorna i dagarna, men... blir det inte för svart i kupén trots allt? Nåja, Photoshop-visualiseringen var ju en fingervisning och fungerade som beslutsunderlag till att testa idén, tyckte jag. Men det lutar åt alufärgade handtag i alla fall, så att det blir lite kontrast i kupén. Passade på att ta några riktiga fotografier när jag provmonterat de svarteloxerade handtagen, men även med den andra uppsättningen i ren aluminium.

På tal om kontrast. Man har ju svävat mellan hopp och förtvivlan den senaste tiden, både sett till tänderna och motorn, så jag blev ju naturligtvis glad för nomineringen i Årets Bilsportgarage 2022. Om du inte har köpt senaste numret (Bilsport #8) så kan du läsa mer om finalisterna i länken nedanför. Och rösta förstås. På rätt garage, hehe (psst, Finalist #4).

https://www.bilsport.se/artikel/nu-kan- … arage-2022

Ni som röstar kan vinna fina priser, se nedan hämtat från Bilsport.se:
- 1:a-4:e pris: Hagmans kemi, golvfärg á 5.000 kronor.
- 5:e-6:e pris: Däckvaruhuset Molway, presentkort á 2.000 kr.
- 7:e-9:e pris: NGK, två biljetter till Västkustloppet, Falkenberg 8-9/7, samt NGK fan-bag.
- 10:e-12:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Pro Superbike, Radical & Legends Cup, Ring Knutstorp 22-23/7, samt NGK fanbag.
- 13:e-15:e pris: NGK, två biljetter till STCC, Anderstorp raceway 10-11/7, samt NGK fanbag.
- 16:e-17:e pris: NGK, två biljetter till Porsche Carrera Cup & STCC, Mantorp Park 29/9-1/10, samt NGK fanbag.
- 18-25:e pris: Halvårsprenumeration på valfri tidning från Albinsson & Sjöberg.

Vinnaren av Årets Bilsportgarage 2022 vinner ett reportage i Bilsport (vore väldans trevligt), medåkning vid STCC-finalen på Mantorp (den får du farsan, om jag vinner) och verktyg (kan behövas).

Men trots stiltje i motorrenoveringen finns det minsann en hel del annat som behöver göras. Bland annat att finjustera bakre skärmbreddaren (vänster sida) till exempel. Och smacka dit fronten på nytt och även göra klart den främre skärmbreddaren (också vänster sida). Jag måste också fästa elkabel och bränsleslang med tätare avstånd enligt besiktningsprotokollet från SFRO.

Häromdagen kikade jag på Instagram och läste att en miniägare som jag följer hade fastnat på första farthindret utanför sitt kvarter. Jag skrattade till lite, men påmindes i samma ögonblick av mitt egna misstag. Jag kom ju inte ens ur mitt egna garage med hundkojan! Avgassystemet ryckte ju loss golvlisten i portöppningen. Haha. Fånigt, men så blir det när man SÄNKER en hundkoja! Lär ju få justera infästningen av avgassystemet så att jag får lite mer markfrigång. Det räcker tydligen inte med en tändsticksask – den lilla, inte den stora, haha!

Men återigen, nu är vi här, i slutet av maj. Kom att tänka på min "to do"-lista från 25 maj 2018... ja, det är ju ganska exakt fyra år sedan! Galet.

Prio i runda slängar:
1. Pressa i hjullager.
2. Montera framvagn.
3. Rostlaga kaross.
4. Skära bort front.
5. Passa in flipfront i glasfiber och bygga gångjärn samt fixa infästningar (snabblås).
6. Montera racebur.
7. Montera sportstolar.
8. Montera coilovers och "sätta" stuket.
9. Få igång motorn.
10. Lackering.
11. Ihopmontering.

Jo, den listan var ju inte nådigt naiv, jösses, hur tänkte jag här?! Men Silverado350 hade ju nästan rätt när han ironiskt svarade med att "det borde hinnas med innan midsommar samma år", haha! Kul kommentar.

Men detta bilbygge har ju blivit en aning mer omfattande än vad jag någonsin kunnat drömma om. Och mer komplicerat. Men sen har även ambitionsnivån höjts alleftersom när man inser att man kan göra vissa saker bättre när man ändå håller på med det, även om det tar mer tid. Drömmen lever fortfarande vidare att jag får igång motorn under sensommaren och hinner göra justeringar så att man kan testköra den innan det blir alltför sent på året. Håll tummarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2dc0684fe216fb39a4c02b994d121ef6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a1d9bdc262d88b0c456373b4a7ea652f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a9160f91be9f5040ba9ea2304b5ad04.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e66bc50db15bd691c22abd505c72d3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6d8d84d23caae3c978b479343917cf0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76c291b57e2112f7ef3daa5a5d396431.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 maj )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
31 maj · 4 269 Inlägg

Tycker det var snyggt vilket som, faktiskt 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
31 maj · 440 Inlägg

Cuefa skrev:
Tycker det var snyggt vilket som, faktiskt 👍🏼

Ställde faktiskt frågan på Instagram och 99% diggar det svartanodiserade utseendet bäst. Ja, jag får ha blåa skoskydd på när jag hoppar in i bilen, haha!

Vissa av bilderna i den här bloggen lägger jag ut på min Instagram. Publiken är 90% engelsmän, men jag har tydligen följare både i USA och Australien. Och Chile.

Följ bygget även där och droppa gärna en kommentar, www.instagram.com/martinhejdesten

Hunted Jackass
31 maj · 760 Inlägg

Som vanligt så är kvalité och klass ledordet på dina inlägg, men känner att jag måste steppa upp här; det här borde du hinna med innan midsommar 2035.

Så, nu har du tid på dig gosse och vi följer dig hela vägen i mål!

Lagt en röst på din bil också på bilsports hemsida strax.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Volkswagen Transporter "T5 2.5 TDI 4M" (2005)
martinhejdesten
7 juni · 440 Inlägg

Tackar tackar Hunted! Kul att höra att du gillar mina inlägg, men även lagt en röst på Årets Bilsportgarage 2022. Jag kan ju konstatera att det är en del som läser om detta projekt – har ju numera passerat 200 000 visningar. Galet kul! Men visst, det hade varit än roligare om bilen hade varit klar och rullat på vägarna vid det här laget. Men skam den som ger sig! Lovar att få den klar innan midsommar 2035.

I helgen drog jag till östkusten och hämtade hem syrrans motor, dvs "offerlammet" där vi plockade en del delar. Förvisso "bara" en vanlig Suzuki Swift på 75hk (SOHC), men som bara gått 6 000 mil och startade på första försöket efter att ha stått still i många år. Frågan som kvarstår är ifall blocket funkar ihop med min GTi-topp (DOHC). Det lär avgöra ifall vi dissekerar denna motor och sätter samman en kombo och får ett block som faktiskt funkar (oljekanaler). Eller om vi stoppar denna 75hk-motor rakt ner i framvagnen och syr ihop allt utan alltför mycket anpassningar. Då har vi kanske en bil som rullar för egen maskin, även om den fattas 50hk eller mer.

Nåja, det är "säkert" inte komplicerat alls, haha, tänker jag naivt. Igen. Det är ju ett tag tills kolvarna dimper ner från USA, typ i augusti, så det finns ju tid till småfix med denna extramotor.

Farsan har sagt att det är hög tid att få ordning på min bil, men samtdiigt har han ju satt igång ett eget litet projekt – att bygga ihop en VW Typ 1 Cabrio Coach från 1962. De flesta delarna ligger i kartonger utspridda i garaget så det blir lite att leta efter pusselbitarna så att säga.

Läs mer om hans bygge på https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097.

Han har kommit en bit redan. Han är inte ovan med att meka med VW då han ägt 15 stycken bubblor genom åren och dessutom byggt en Saabla VW som vann Årets Nykomling på Vallåkraträffaen för en herrans massa år sedan. Hur som helst, han räds alltså inte att bygga bilar. Ska bli spännande att få se hans VW Cabrio Coach växa fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-28d435eb1eb2c168a39153a0519129d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-53788bcb5b719ea6064929956cf94eb3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (8 juni )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
8 juni · 4 269 Inlägg

Smyg i 75-hästarn vetja, den kommer bli pigg ändå, och Du vet ju dessutom hur otroligt mycket piggare den kommer bli med 16V-snurran sen! big_smile

E säkert "inga problem" att kasta i donatormotorn en stund heller, brukar ju aldrig strula med så små projekt eller hur? 🙈

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
martinhejdesten
16 juni · 440 Inlägg

Jadu Cuefa, just så gör vi nog minsann – dvs smyger i 75-hästarn. Tyvärr hade jag inte motorfästena hemma då de satt på blocket som är bortlämnat till Malmö Motorrenovering. En dryg timme senare så var man hemma igen med prylarna. Jag är bra nällad att få igång denna bil nu.

Någon dag senare fick jag en snillrik idé, kreatör som man är, och började genast att skissa, mäta, tejpa och klippa. Mer än så säger jag inte.

Vid senaste besöket hos Malmö Motorrenovering så undrade de ifall jag hade den gamla oljepumpen kvar och om de kunde få kika på den och utreda vad som kan ha gått snett. Idag blev det läge att köra söderut och lämna toppen men även den gamla och nya ölpumpen... det låter nåt att ha i garaget, ölpump, haha! Att Öl är Olja på tyska är en av väldigt få saker jag lärde mig i skolan, trots nästan fem års studier i just Tyska.

Det var lika bra att Malmö Motorrenovering fick hela motorn så att de kan inspektera rubbet tills augusti då de nya kolvarna anländer.

Jo, vart var vi? Just det, 75-hästarn från syrrans bil. Jag tog en liten stund till att fotografera och filma med kommentarer så att jag vet hur allt ska sitta ihop framöver. Hursomhelst, insuget ser maffigt för stort ut för att få plats mot torpedväggen, men även på höjden. Kanske rentav blir ett luftintag på motorhuven? Njae. Men denna motor ser lite vissen ut så jag lär gå på den lite nätt med motortvätt och sliptrissa. Motorn startade på första försöket senast ju, så jag vill inte bryta itu denna motorn i smådelar. Insuget lär jag i alla fall få modifiera för att få plats under huven. i övrigt är det väl ”bara" att hiva i motorn, fästa den på plats och koppla det som kopplas bör. Eller?

Åter till motorfästena. Gängorna måste ses över i syrrans motorblock då de inte sitter i exakt samma hål och de hål jag är tvungen att använda var förstås rätt smutsiga, med risk för att bultarna kniper och ställer till det med gängorna. Jag vill inte ha en varvvillig motor som hoppar rundor i motorrummet.

Ska försöka locka hit farsan så att vi får fart på detta sidoprojekt aka 75-hästarn, men han har fått blodad tand gällande sitt egna bygge VW Typ 1 Cabrio Coach från 1962) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341097. Han är ju tidsmiljonär (pensionär) och är i sitt garage regelbundet, så det är klart att det går undan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f8efdda248a3723628688fb02d085804.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e460191b565ad4e576140f367fa602aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26bb3c1d3643f5dccb0769642626ca44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84e1d47887404b9086dbec3efb4cd87a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-261aeaa461da500f3acd62b694664be4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6c0adebd8781e6dee5dbdf6a32c04058.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cfcfc41bdd31a233c857a0fa2a5a293.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3a5c2ed241962edb66ec7b5921a30014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f14938c9a4f3fcf5478a552fcc72846a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8943a8a98533630916df80d97e93f173.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-863011dbfefccc86e87292342c95545e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ddcdb2462ea191027a30bed0bf10ab25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29da99aee74bb1cd652ece20275053e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6703151e7d2bf767e07c6f617cc43a97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9ce277435ea885ee0919235eea6e0b57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3af2d03e72e07ce6112e988226e96b6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e957b0eccc3918c9aa206864731110a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-39a0dd35a16444449663126e4e72243f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6220b068373917670bb76d758d5950e9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (16 juni )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
17 juni · 4 269 Inlägg

Låter som en utmärkt idé!

Om inte annat så kan du ju testa resten av bilen, o liksom få ett "proof of concept" gällande bromsar, väghållning etc.
Bra att köra in chassit med en snäll snurra innan du kastar i Kamikaze-motorn! 👍🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
Montecarlo
måndag 16:01 · 439 Inlägg

Bilen igång med denna extramotorn? Hoppas hoppas.

martinhejdesten
för 21 timmar sedan · 440 Inlägg

Nah, tyvärr inte. Mycket på familjeagendan just nu, men tänkte rycka över farsan till västkusten och kasta i motorn. Men han drog till Åland med husbilen. Och när han kommer hem därifrån så åker jag själv på semester. Hmm. Taskig tajming. Och sen dyker ju augusti upp helt plötsligt och då förväntas de nya kolvarna anlända.

Nåja, jag har lånat en fingängad gängtapp för att se till att gängorna till motorfästena i syrrans 75-snurra blir bra. Kanske kan låta farsan passa huset medan man är bortrest och samtidigt skruva och koppla in 75-motorn.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang