Extremt mycket slitage på däcken v70N -01

emil_lindstrom
20 juni 2022 · 3 Inlägg

Har en sänkt V70n -01 som har camber bak som sliter ungefär ett däck i veckan och vad jag vet ska inte camber slita så värst mycket så väldigt tacksam för hjälp

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 279 Inlägg

emil_lindstrom skrev:
Har en sänkt V70n -01 som har camber bak som sliter ungefär ett däck i veckan och vad jag vet ska inte camber slita så värst mycket så väldigt tacksam för hjälp

Beror ju på hur mycket du sänkt den. Har du gjort hjulinställning efter sänkningen? Hur är den sänkt?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
emil_lindstrom
20 juni 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

emil_lindstrom skrev:
Har en sänkt V70n -01 som har camber bak som sliter ungefär ett däck i veckan och vad jag vet ska inte camber slita så värst mycket så väldigt tacksam för hjälp

Beror ju på hur mycket du sänkt den. Har du gjort hjulinställning efter sänkningen? Hur är den sänkt?

Ägaren innan satte på coils och sedan kapade coilsfjädrarna
2-3 varv kvar

zemet
20 juni 2022 · 4 038 Inlägg

Finns väll bara 2 saker att göra:
Gör hjulinställning, löser inte det problemet så får du väll försöka återställa bilen till mer normal höjd och orginaldelar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 279 Inlägg

emil_lindstrom skrev:

Brådhis skrev:

emil_lindstrom skrev:
Har en sänkt V70n -01 som har camber bak som sliter ungefär ett däck i veckan och vad jag vet ska inte camber slita så värst mycket så väldigt tacksam för hjälp

Beror ju på hur mycket du sänkt den. Har du gjort hjulinställning efter sänkningen? Hur är den sänkt?

Ägaren innan satte på coils och sedan kapade coilsfjädrarna
2-3 varv kvar

Med coils med kapade fjädrar och ingen hjulinställning gjord (vilket sannolikt inte kommer hjälpa fullt ut) så är det nog bara att leva med en bilen som tuggar däck (och som har helt obefintlig väghållning egentligen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
emil_lindstrom
20 juni 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:

emil_lindstrom skrev:

Brådhis skrev:

Beror ju på hur mycket du sänkt den. Har du gjort hjulinställning efter sänkningen? Hur är den sänkt?

Ägaren innan satte på coils och sedan kapade coilsfjädrarna
2-3 varv kvar

Med coils med kapade fjädrar och ingen hjulinställning gjord (vilket sannolikt inte kommer hjälpa fullt ut) så är det nog bara att leva med en bilen som tuggar däck (och som har helt obefintlig väghållning egentligen).

så hjulinställning kommer inte hjälpa alls?

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 279 Inlägg

emil_lindstrom skrev:

Brådhis skrev:

emil_lindstrom skrev:

Ägaren innan satte på coils och sedan kapade coilsfjädrarna
2-3 varv kvar

Med coils med kapade fjädrar och ingen hjulinställning gjord (vilket sannolikt inte kommer hjälpa fullt ut) så är det nog bara att leva med en bilen som tuggar däck (och som har helt obefintlig väghållning egentligen).

så hjulinställning kommer inte hjälpa alls?

Det kan hjälpa i viss mån mot slitaget, men man justerar ju inte camber bak på dessa så den vinkeln blir ju i princip oförändrad...

Men är detta en bil, dvs inte en a-traktor, som körs i normala hastigheter bör du veta att ditt väggrepp bak är förmodligen nedsatt med 70-80% gissar jag. Hur det blir i regn ska vi inte prata om ens...

Är den så söndersänkt att den käkar upp däck på en vecka så lär varken besiktning eller polis uppskatta det heller, vilket jag kan förstå.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
20 juni 2022 · 2 823 Inlägg

Skulle gissa att "en omgång däck i veckan" är en överdrift för att påvisa frustrationen.

Men här har vi något som inte går att få bra med andra medel än att göra om och göra rätt.

Bakvagnens design på 2wd-modellerna av V70N/S60 gör så att camber ökar med hjulrörelsen.
En "normal" sänkning med fjädrar avsedda för ändamålet så är det ännu rimlig camber.
Kanske även bättre vägegenskaper än orginal, om än troligen bara på typ damsugen racerbana.
I verkligheten söndertryckta tjälskottvägar vete katten...

Men,
Hursom, "sänker man sänkningssatsen" har man bara förstört sänkningsatsen och även gett bilen helt värdelösa vägegenskaper.
En hjulinställning löser inte problemet. Mildrar i bästa fall.

Gör om och gör rätt!
Sen kanske bilen blir behaglig att köra också....

Senast redigerat av Mossan1 (20 juni 2022)

zzr94092
20 juni 2022 · 4 388 Inlägg

Finns/fanns förr justerbara övre länkarmar till dom äldre v70/s60..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang