5678
Sök

Laga hål i hjulupphängningen i motorrummet

6 Inlägg
22 juli 2022
Trådstartare
Hej,

Har en saab 9-3 där jag tyvärr råkat få ett rosthål inne i motorummet på det tornet som man hänger hjulet i och försöker förbrilt hitta hjälp till någon som kan göra detta.
Pratade med en mekaniker som menade att man var tvungen att ta bort hjul, dämpare och allt och gå på insidan och lägga och svetsa på en plåt men det var han inte jättesugen på att göra. (eftersom den är på sidan så är det svårt att komma åt utifrån)
Tilläggas är ju att bilen kanske knappt är värd 20k heller och den har lite andra problem.

Så frågan här är om någon vet något man kan göra och kanske känner någon nära gbg som kanske kan göra det?
Eller är det bara att skrota bilen? sad
Se bilder på länkarna här:

(det har lagts lite kemisk metall på i förhoppning att inte bilda för mycket rost)
https://photos.app.goo.gl/S142yWykvAavdHmx6

https://photos.app.goo.gl/mQGbLvFiGNVXjgZN7

2 456 Inlägg
22 juli 2022
Nu vet jag inte exakt hur framvagnen ser ut på en saaaab men, det ser inte så jäkla komplicerat ut. Visst, man lär ju bort med fjäderbenet, men det är ju inte så jäkla svårt (generellt sett), brukar bara behöva lossas från fjäderbenstornet och så kan man lirka ut det lagom mycket så det inte är i vägen längre.
Sen är det ju bara kapa och svetsa ny plåt.

Fjäderbenstornet är f.ö. en bärande del, och tar rätt rejäla krafter under körning. Jag vill klassa bilen i sitt nuvarande skick som "livsfarlig".

* Voff voff *
10 970 Inlägg
22 juli 2022
Lucif3r skrev:
Fjäderbenstornet är f.ö. en bärande del, och tar rätt rejäla krafter under körning. Jag vill klassa bilen i sitt nuvarande skick som "livsfarlig".

Instämmer här... Eftersom rost brukar vara betydligt mer än det man ser så hade jag nog undvikit att köra med den där bilen tills felet är åtgärdat. Det är rätt stora krafter som fjäderbenstornet tar upp!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

3 664 Inlägg
22 juli 2022
Jag förstår att verkstaden backar ur detta. Det är att öppna en riktig "Can of worms" så det är vågat att lova fast pris.
Och att tillåta att jobba mot löpande räkning drar iväg ganska fort.
Tar mer tid än man tror OCH man finner tusan alltid mer än vad som syns.
Jag tror inte man kan laga från motorrumssidan, då det kexiga troligen går längre ner än man ser på bilden.
Betyder  fjäderben ner, Kansle länkarm och allt för att komma åt, samt lossa/skydda ev utsatta saker längre ner i motorrrummet som inte syns.

Så är inte bilen tiptop i övrigt med nya dyra delar man inte kan sälja separat (tex dyra hjul) så skulle jag döma ut den som ej lönsam att laga på verkstad, tyvärr.
Något för en händig med svets som lagar själv, om bilen är i övrigt gott skick. Men troligen få intressenter, och är skicket halvdant i övrigt  är den reservdelsbil i bästa fall.

Och, naturligtvis är bilen okörbar i trafik i nuvarande skick.
Senast redigerat av Mossan1 (22 juli 2022)

7 669 Inlägg
23 juli 2022
Har du inte fått någon anmärkning eller "bra att veta" vid besiktningen?
Är den besiktad hos Carspect?

6 Inlägg
23 juli 2022
Trådstartare
Tack för alla svar.

Bilen är inte i toppskick och det finns saker som måste fixas (även om det inte är så dyrt eller farliga saker)
Så jag får nog sätta mig ner och räkna på vad det skulle kosta totalt för att se om det är värt det.

Känns så synd att skrota den bara då motorn är bra och den kör så trevligt

6 Inlägg
23 juli 2022
Trådstartare
torsen skrev:
Har du inte fått någon anmärkning eller "bra att veta" vid besiktningen?
Är den besiktad hos Carspect?

inget som jag sett

2 456 Inlägg
23 juli 2022
Bestämmer du dig för att laga fjäderbenstornet så föreslår jag att du hör dig runt på lite mindre verkstäder, dom brukar vara mer villiga till att ta på sig rost-jobb än större verkstäder, och till betydligt humanare pris.

Som sagt så tycker jag inte det ser ut som något super-komplicerat jobb. Det är visserligen svårt att säga med bestämdhet bara genom en bild, speciellt en oslipad bild då det tamemigfan alltid är mer rost än det som syns när man väl börjar slipa på eländet.

Och jag vidhåller att bilen i sitt nuvarande skick är att klassa som livsfarlig. Det kan räcka med en rejäl inbromsning för att hela tornet ska vika sig, eller ett olyckligt potthål(eftersom det mer troligt än inte är betydligt mer rost än det som syns).
Senast redigerat av Lucif3r (23 juli 2022)

6 Inlägg
24 juli 2022
Trådstartare
Tack,
Har pratat med en jag känner och han menar att det ändå är från 4-5000 och det är ju utan att veta vad som kan uppstå, så i det stora hela så känns det inte värt det med tanke på bilens värde och andra saker som behöver göras.

Så har lagt upp en annons för att sälja som renoveringsprojekt annars får jag väl ta dom 4000 som skroten ger.

Så himla tråkigt slut på den bara sad

564 Inlägg
24 juli 2022
Bara inse verkligheten, SAAB hör till historien. Bra eller dåligt, men marknaden var inte tillräckligt stor. Igår såg jag grannens gamla 9-3 cab, på väg till sin "begravning" ledsagad av bärgare

Sök