Volvo 940 - Glassätarbilen

Vad som händer i garaget med 940in
  • 50 Följare
  • 47 991 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 juli
Jeebz
7 juli · 477 Inlägg

Idag gjorde jag klar avgassystemet glömde dock bort att fota det. Sen skruva jag ihop det mesta på motorn. Saknar fortfarande generator.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-ca2b822c8c96b8df5d6e2fa9e8da0f9a.jpg

Körde runt motorn idag på startmotorn utan tändstift i för att kunna bygga upp oljetryck. Och oljetryck blev det. Så imorgon blir det nog att göra en provstart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-9b6fd1a9ed28b34828ef9dd44c1e58a1.jpg

Jeebz
8 juli · 477 Inlägg

Uppstart gjord. Den hoppa igång så fint. Jag var själv i garaget så kunde inte stroba tändningen så drog en chansning på att allt stämde och det verkar det ha gjort för den hoppa igång iaf. Så nu ska jag försöka jaga tag på en generator.

https://www.youtube.com/shorts/FhjkpeeTfK4

Senast redigerat av Jeebz (8 juli )

Jeebz
10 juli · 477 Inlägg

Är lite kluven över hur jag ska avsluta avgassystemet. Blev ganska cleant med det runda utblåset. Men är osäker på om det är risk att add-on kjolen bak smälter eller tar stryk av det. Alternativet är väl försöka sätta dit en böj i slutet istället.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7a8f3f201bfbf3eb5ae23ccc4affa263.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-d9ea55044a23cfbf17d53290e9842166.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-77bdfaa8ba358f0d365d9d4d97e75716.jpg

Jeebz
12 juli · 477 Inlägg

Fick tag på en generator i grannkommun som jag mekat dit och idag. Så jag trodde det skulle bli provkörning och få tvätta av 2 års damm. Men tyvärr kopplar inte kopplingen ur tillräckligt så jag lär kanske ner med växellådan igen. Men tänkte försöka förlänga pinnen till slavcylindern först.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-f56a73cd9380e30d05e48f01aa3ed22d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-d19440cf2d88b51975bb00a261a7a687.jpg

nilleboy91
14 juli · 27 Inlägg

Snyggt och prydligt bra jobbat smile
Måste vara skönt att få igång grejerna efter allt jobb du har lagt ner big_smile

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Jeebz
24 juli · 477 Inlägg

Provkörde bilen runt garaget idag. Tyvärr inte som jag ville. Kopplingen är hemsk att köra fast det inte är en sinterkoppling. Har förlängt pinnen till slavcylindern. Det hjälpte inte så mkt. Går kanske att förlänga den lite till men är inte långt kvar att bottna slavcylindern.

Bromspedalen tar väldigt långt ner. Förmodligen pga dom större bromsarna fram. Sällan man läser om folk som har detta problem dock. Så lär jag försöka hitta en större bromscylinder eller något. Annars vet jag inte hur jag ska lösa det. Tråkigt att behöva byta till original fram igen.

Problem 3 reläet och säkringen till soppapumpen blir glödhett. Provat fixa bättre jord till soppapumpen , provat annat relä men ingen skillnad. Så antar soppapumpen blivit ledsen för den setat i tanken i två år dränkt i E85.

Så där försvann förhoppning att åka på Vallåkra och Skokloster. Både pengar och motivation är på minus nu så troligen blir bilen stående till nästa sommar nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-c1dcc2f040909eb31c7c2fee510bc3a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7fde305e16569df163448ec31d03e736.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7f0aa9bd8fc642062031f049e4ced1e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-df76ec931727304ba2a7bbaa87fe8192.jpg

Berglund_89
24 juli · 1 389 Inlägg

Jeebz skrev:
Provkörde bilen runt garaget idag. Tyvärr inte som jag ville. Kopplingen är hemsk att köra fast det inte är en sinterkoppling. Har förlängt pinnen till slavcylindern. Det hjälpte inte så mkt. Går kanske att förlänga den lite till men är inte långt kvar att bottna slavcylindern.

Bromspedalen tar väldigt långt ner. Förmodligen pga dom större bromsarna fram. Sällan man läser om folk som har detta problem dock. Så lär jag försöka hitta en större bromscylinder eller något. Annars vet jag inte hur jag ska lösa det. Tråkigt att behöva byta till original fram igen.

Problem 3 reläet och säkringen till soppapumpen blir glödhett. Provat fixa bättre jord till soppapumpen , provat annat relä men ingen skillnad. Så antar soppapumpen blivit ledsen för den setat i tanken i två år dränkt i E85.

Så där försvann förhoppning att åka på Vallåkra och Skokloster. Både pengar och motivation är på minus nu så troligen blir bilen stående till nästa sommar nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-c1dcc2f040909eb31c7c2fee510bc3a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7fde305e16569df163448ec31d03e736.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-7f0aa9bd8fc642062031f049e4ced1e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-df76ec931727304ba2a7bbaa87fe8192.jpg

Den är ju så fin <3

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Volvo V70ll 2.5T "Roland" (2011)
nilleboy91
25 juli · 27 Inlägg

Tråkigt att inte allt lirade sad
Men angående kopplingen, då tror jag du ska justera kopplingsgafflen att flytta på kulan. Har läst någonstans tror det var rödblock tuning på fb vilket spel det ska vara på grejerna. Känns som att förlänga pinnen inte är rätt lösning hmm

Det är inte så att det finns luft kvar i bromssystemet som busar med dig?

Är bränslepumpen gjord för e85 så tycker man att den borde klara att vara dränkt i e85, det kanske går att plocka upp den och köra lite bensin eller något annat som får den att gå lätt igen?
Det kan kanske vara bränslefiltret med som börjar bli igensatt och att pumpen då får jobba en massa och att grejerna då går varma.

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Jeebz
25 juli · 477 Inlägg

nilleboy91 skrev:
Tråkigt att inte allt lirade sad
Men angående kopplingen, då tror jag du ska justera kopplingsgafflen att flytta på kulan. Har läst någonstans tror det var rödblock tuning på fb vilket spel det ska vara på grejerna. Känns som att förlänga pinnen inte är rätt lösning hmm

Det är inte så att det finns luft kvar i bromssystemet som busar med dig?

Är bränslepumpen gjord för e85 så tycker man att den borde klara att vara dränkt i e85, det kanske går att plocka upp den och köra lite bensin eller något annat som får den att gå lätt igen?
Det kan kanske vara bränslefiltret med som börjar bli igensatt och att pumpen då får jobba en massa och att grejerna då går varma.

Har brickat fram kopplingsarmen 3 brickor men det verkar inte räcka. Men för att slippa ta ner lådan igen så tänkte jag att sista biten kanske det går att förlänga pinnen. Men verkar som jag lär ta ner lådan igen. Denna gång vet jag iaf hur man ska mäta. En kollega på jobbet förklarade hur man skulle göra.

Hoppas på det. Pratade med han som gjort mina adaptrar till oken och dom har kört med original bromscylinder så han trodde på luft i systemet. Så får helt enkelt fortsätta lufta.

Bränslefiltret bytte jag i vintras så det är nytt. All bilstereo jag byggde i bagaget är i vägen nu för soppapumpen. Därför det är så tråkigt. Så jag lär riva ur alla slutsteg osv för att komma åt pumpen.

jonas_93
29 juli · 24 Inlägg

Eftersom du har bekymmer både med bromsar och koppling låter det ju nästan som det är nå svaj med bromsvätska eller liknande, bägge tar ju från samma behållare

Audi S6 "Ortens favorit" (2000)
Opel Calibra turbo "4x4" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang