Toyota celica 1974 renovering

Här är ett projekt som har varit min drömbil i några år! En Toyota celica från tidigt 70tal! Drömmen var ju inte att hitta en såhär rostig men som vanligt så syngs ju inte allt före bilen skruvas sönder helt! Men jag tänkte det är ju dumt att skrota denna så jag renoverar upp den tänkte jag! Köpte denna i november 2019 och började skruva sönder den men projektet drog igång på allvar våren 2020 men har inte haft tid att göra en projekt tråd före nu! Så nu kommer över 200bilder att börja med!
  • 46 Följare
  • 34 010 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti
mach1-70
7 juli · 70 Inlägg

Sjukt snyggt jobb! Färgen på bilen är mer än helrätt
Hade en grå Celica -74 för kanske 35 år sedan som tyvärr var slut redan då,men älskade den!

toyota
8 juli · 232 Inlägg

mach1-70 skrev:
Sjukt snyggt jobb! Färgen på bilen är mer än helrätt
Hade en grå Celica -74 för kanske 35 år sedan som tyvärr var slut redan då,men älskade den!

Kan en celica bli slut också 🙈 nämen ja förstår dig! Det var säkert samma jevla jobb som jag har satt på denna så! Och på den tiden var inte dessa bilar lika värdefulla som nu!
Tack för din kommentar! Det har gått åt några timmar med denna bil och färgen sticker ut lite nog 👌😊

toyota
29 juli · 232 Inlägg

Hade ut bilen i solen för en vecka sedan då bakluckan skulle lackas i garaget! Börjar bli ett år sedan sist som jag såg den i solen nu så! Denna dagen var det lite smått mulet så solen lyser inte som den ska på lacken 😎
Också bilder på hur jag har modifierat Volvo 240 bakaxel handbroms vajrana så dom passar som orginalt på celican 👍också bakstöten putsade jag upp på insidan lite också och nya reggskylt belysning 😁https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-461f7dc7fe004d91225c3df0b6cd28e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-40ac9d9225bb59490473cd1dc0b520a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-0ee53b9510071d1703cf493e9130a44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-4f0273ca08fa7ccede20d8e1580f273c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-073b6761bcdcf1d2e80980191966eeb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-dc6d5994a91808d290a967a5f5b4a682.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-8cc9f3149d80a01f2da3617387676086.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99043/99043-4ebbf871b9bdd578cb5f707a3096dc20.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
29 juli · 4 331 Inlägg

Ruskigt snygg färg! 👌🏼

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
toyota
1 augusti · 232 Inlägg

Cuefa skrev:
Ruskigt snygg färg! 👌🏼

Tackar! Jo den blev bra på denna bil 😁

Cassius Hobbymekaniker
1 augusti · 460 Inlägg

Har du provdragit handbromsn ordentligt så du känner dig säker på att dom där vajerlåsen nyper tillräckligt hårt? Det blir rätt rejäl dragkraft där..

hade kanske inte skadat att tvinna upp änden som sticker ut och löda den så du får en extra klump som hjälper till att hålla emot?

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
HG_
1 augusti · 2 430 Inlägg

Nu börjar det närma sig färdigt.
Bra jobbat. 👍🏻

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
toyota
4 augusti · 232 Inlägg

Cassius skrev:
Har du provdragit handbromsn ordentligt så du känner dig säker på att dom där vajerlåsen nyper tillräckligt hårt? Det blir rätt rejäl dragkraft där..

hade kanske inte skadat att tvinna upp änden som sticker ut och löda den så du får en extra klump som hjälper till att hålla emot?

Jaa jag har dragit några gånger i spaken nog men något riktigt hårt har jag inte dragit och det är ju inte meningen man ska dra som en dåre i den där heller 😅 men visst ja förstår hur du menar 👍 att löda på något går inte för då får ja inte dit vajjaren! Nu är det plant slipat så det ska gå i 😅👍

toyota
4 augusti · 232 Inlägg

HG_ skrev:
Nu börjar det närma sig färdigt.
Bra jobbat. 👍🏻

Tackar! Jaa inte allt för långt bort nu! Motor har jag fått igång nu också så 😊

Cassius Hobbymekaniker
4 augusti · 460 Inlägg

toyota skrev:

Cassius skrev:
Har du provdragit handbromsn ordentligt så du känner dig säker på att dom där vajerlåsen nyper tillräckligt hårt? Det blir rätt rejäl dragkraft där..

hade kanske inte skadat att tvinna upp änden som sticker ut och löda den så du får en extra klump som hjälper till att hålla emot?

Jaa jag har dragit några gånger i spaken nog men något riktigt hårt har jag inte dragit och det är ju inte meningen man ska dra som en dåre i den där heller 😅 men visst ja förstår hur du menar 👍 att löda på något går inte för då får ja inte dit vajjaren! Nu är det plant slipat så det ska gå i 😅👍

Ser man funktionen som parkeringsbroms är det ju säkerligen fullgott smile Ska man se den som nödbroms, ifall något i det övriga bromssystemet falerar, ställer jag mig mer tveksam. Med ett fräscht, väl genomgånget, två krets-system ska den ju heller inte behöva agera nödbroms.

Anledningen till att jag lyfter detta är att jag själv bytte en spindel för ett antal år sedan på en Manta A, för att få loss oket pressade jag såklart isär klossarna. Inte kom jag ihåg att pumpa ut dom sen inte... Och trots två krets-system och panikpumpande när jag insåg att jag inte hade bromsar (på väg mot en T-korsning med mycke trafik) hände ingenting i bromsväg! Kryckan var räddningen den gången (Det gick inte ens fort, 20-25kmh på sin höjd men låste ändå upp båda bak i 3 meter).

Jag har själv inte sett just den lösningen på en besiktad bil tidigare, det betyder dock inte att det inte finns bilar som Är godkända med den lösningen! Däremot vet jag att det finns bilar där man lagt vajern i en lop och klämt ihop den med ett vajerlås som är besiktade och godkända av bl a SFRO. En sådan lösning är något bättre men ingen jätteskillnad mot denna. Drar man snabbt och hårt och inte har dragit åt låsen tillräckligt kan ju vajern glida även där med sämre bromsverkan som resultat.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
toyota
7 augusti · 232 Inlägg

Cassius skrev:

toyota skrev:

Cassius skrev:
Har du provdragit handbromsn ordentligt så du känner dig säker på att dom där vajerlåsen nyper tillräckligt hårt? Det blir rätt rejäl dragkraft där..

hade kanske inte skadat att tvinna upp änden som sticker ut och löda den så du får en extra klump som hjälper till att hålla emot?

Jaa jag har dragit några gånger i spaken nog men något riktigt hårt har jag inte dragit och det är ju inte meningen man ska dra som en dåre i den där heller 😅 men visst ja förstår hur du menar 👍 att löda på något går inte för då får ja inte dit vajjaren! Nu är det plant slipat så det ska gå i 😅👍

Ser man funktionen som parkeringsbroms är det ju säkerligen fullgott smile Ska man se den som nödbroms, ifall något i det övriga bromssystemet falerar, ställer jag mig mer tveksam. Med ett fräscht, väl genomgånget, två krets-system ska den ju heller inte behöva agera nödbroms.

Anledningen till att jag lyfter detta är att jag själv bytte en spindel för ett antal år sedan på en Manta A, för att få loss oket pressade jag såklart isär klossarna. Inte kom jag ihåg att pumpa ut dom sen inte... Och trots två krets-system och panikpumpande när jag insåg att jag inte hade bromsar (på väg mot en T-korsning med mycke trafik) hände ingenting i bromsväg! Kryckan var räddningen den gången (Det gick inte ens fort, 20-25kmh på sin höjd men låste ändå upp båda bak i 3 meter).

Jag har själv inte sett just den lösningen på en besiktad bil tidigare, det betyder dock inte att det inte finns bilar som Är godkända med den lösningen! Däremot vet jag att det finns bilar där man lagt vajern i en lop och klämt ihop den med ett vajerlås som är besiktade och godkända av bl a SFRO. En sådan lösning är något bättre men ingen jätteskillnad mot denna. Drar man snabbt och hårt och inte har dragit åt låsen tillräckligt kan ju vajern glida även där med sämre bromsverkan som resultat.

Förstår dig 👍 men detta borde nog hålla bra är jag rätt säker på! Alltså så som jag har det byggt nu är det ju byggt orginalt också 😁 visst då är ju den runda "kulan" eller vad vi ska kalla det ut på vajrarna fast gjutet i vajern! Nu har jag ju likadant som orginalt bara att en skruv pressar fast vajern
Får hoppas detta håller!
Bromssystemet i övrigt är nya delar rakt igenom så det håller nog en stund nu 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang