Glapp mellan motorbroms och gas

Hamirix
25 september 2022 · 21 Inlägg

Tja har letat lite överallt nu men hittar inte så mycket som beskriver mitt problem. Har en Nissan micra k11 från 94 som rubriken lyder glappar mellan motorbroms och vanlig körning, hela bilen liksom hoppar när man antingen släpper gasen eller tar upp gasen igen. Nu så är ju dock båda främre yttre drivknuts damasker helt av och ska försöka byta så snart som möjligt men är det det som är problemet tycker mer det känns som gasspjäll problem då även tomgången är lite varierande och ibland går inte tomgången ner när man trycker ner kopplingen utan har samma varvtal som när man hade den i växel.

Xebers76
25 september 2022 · 2 264 Inlägg

Går gasvajern lätt?
Är motorfästen helt slut?

Sånt kan göra det ryckigt precis där mellan gas och motorbroms.
Med det sagt är vissa bilar känsligare än andra.

Att tomgången bråkar kan ha ett samband. Tomgångsventilen hänger med även över tomgångsvarvtal för att mjuka till just det du beskriver.

Kan ju vara en trög gasvajer som förhindrar att spjället går tillbaks till 0%. Det skulle ge jobbiga symptom.

Som tidigare nämnt gör trötta motorfästen att hela motor/växellåda som ett paket vrider sig för mycket utan någon dämpande effekt, vilket kan göra det ryckigt.

Men börja med att få motorn att gå som den ska.

Drivknutsdamasker ger inte detta problem.

Lite idéer smile

Senast redigerat av Xebers76 (25 september 2022)

Utmarks-Loke
25 september 2022 · 5 833 Inlägg

Drivknutsdamasker ger inte detta fel, men riktigt slitna drivknutar kanske? Men blir de så glappa borde väl kulorna ramla ur. Men jag antar att man kan känna om det är mycket glapp i drivlinan genom att hissa upp bilen, och prova vrida hjulen och se hur mycket spel det är

torsen
25 september 2022 · 7 233 Inlägg

Har bilen trådlös gaspedalsöverföring, eller är det konventionell vajer?
Om det är trådlös(by wire) kan det vara fel på potentiometern i gaspedalen.
Om det är konventionell vajer kanske den inte är spänd = ett stort slack.
Det senare var ett erkänt problem på JEEP Wrangler 2005 och 2006.
Åtgärdades med en liten dragfjäder som spände vajern så att glappet eliminerades.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 september 2022 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:
Har bilen trådlös gaspedalsöverföring, eller är det konventionell vajer?
Om det är trådlös(by wire) kan det vara fel på potentiometern i gaspedalen.
Om det är konventionell vajer kanske den inte är spänd = ett stort slack.
Det senare var ett erkänt problem på JEEP Wrangler 2005 och 2006.
Åtgärdades med en liten dragfjäder som spände vajern så att glappet eliminerades.

Jag tror inte att en nästan 30 år gammal bil har elektrisk gaspedal. Det är nog vajer som gäller.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2022 · 17 461 Inlägg

Gasvajer på den. En rejäl fjäder som drar tillbaka gasen kan göra underverk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamirix
25 september 2022 · 21 Inlägg

Ja det är gasvajer på den ska ta och kolla på den men bilen har bara rullat 10k mil. Det där med motorfästen, hur testar man om de är dåliga? Bara att kolla för jag tycker inte motorn skakar nåt mer än vanligt när man gasar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 september 2022 · 17 461 Inlägg

Hamirix skrev:
Ja det är gasvajer på den ska ta och kolla på den men bilen har bara rullat 10k mil. Det där med motorfästen, hur testar man om de är dåliga? Bara att kolla för jag tycker inte motorn skakar nåt mer än vanligt när man gasar.

Oj, 10k mil på 28 år. Inte konstigt att saker kärvar... Hur mår motorn? Den kanske är slut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamirix
25 september 2022 · 21 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Hamirix skrev:
Ja det är gasvajer på den ska ta och kolla på den men bilen har bara rullat 10k mil. Det där med motorfästen, hur testar man om de är dåliga? Bara att kolla för jag tycker inte motorn skakar nåt mer än vanligt när man gasar.

Oj, 10k mil på 28 år. Inte konstigt att saker kärvar... Hur mår motorn? Den kanske är slut?

Oj jaha jag tyckte det var ovanligt lite jämfört med 740:in jag hade förut med 45k och den gick som en dröm, visst det är en Volvo men…

Annars känner jag inga problem med motorn, drar inte nån mycket soppa och bränner ingen olja och startar i kallt och varmt.

Hamirix
25 september 2022 · 21 Inlägg

Ah nu har jag spänt åt gasvajern lite för den var lite slapp men ingen större skillnad blev det ska in imorgon och kolla alla motorfästen och så plocka av gas spjället och tvätta ur den ordentligt men om inget hjälper börjar jag fundera på luftmasmätare🤔

Xebers76
25 september 2022 · 2 264 Inlägg

Gasvajern ska vara lite slapp. Är den spänd så finns det risk att spjället inte vill tillbaks till 0%.

Motorfästerna ger inte på egen hand detta problemet, men dem kan öka känslan av det.

När servades bilen senast? Tänddelar är det jag tänker på främst.

Rör sig gaspedalen helt utan att det "hackar/skuttar" om du trycker på den väldigt lätt hela vägen ner? Ibland blir vajern trög och då får man problemet att rörselsen på pedalen och då såklart vajer och spjäll skuttar fram i sin röreslebana. Detta gör att man ger för mycket gas. Balansen mellan gas och motorbroms är extremt finkänslig i lägre hastigheter.

zzr94092
25 september 2022 · 4 385 Inlägg

Tror ändå att knutarna behöver kollas..innan du börjar att skruva för mycket...

Hamirix
28 september 2022 · 21 Inlägg

Okej nu har jag bytt damasker tvättat av hela spjälhuset kolla spänningen på gas spjälsvinkel sensorn och den är bra har sänkt tomgången så den är bra men problemet fortfarande ryckigt mellan motorbroms och vanlig körning och den går fortfarande inte ner i varv när man trycker ner kopplingen, tar en lång tid innan den går ner i bra varvtal. Gick i 3.2 liter bensin på 3.7 mil som jag kört så något med insprut tänker jag 🤔

Xebers76
28 september 2022 · 2 264 Inlägg

Inte helt ovanligt att det ligger en felkod men att motorlampan inte tänds.

Är ju en idé att tvätta rent tomgångsventilen.

Hamirix
28 september 2022 · 21 Inlägg

Xebers76 skrev:
Inte helt ovanligt att det ligger en felkod men att motorlampan inte tänds.

Är ju en idé att tvätta rent tomgångsventilen.

Den är tvättad och fin 😅

Hamirix
29 september 2022 · 21 Inlägg

Okej uppdatering, provade köra utan tomgångsmotorn inkopplad och då gick den som en dröm i kanske en kilometer tills den slutade tända på första cylindern istället 😑. Får väl ta och pröva och byta stift men hoppas jag inte hade sönder nåt dyrare. Bra gnista i tändkabeln fortfarande. Stiften är lite oranga och torra.

Senast redigerat av Hamirix (29 september 2022)

Hamirix
5 oktober 2022 · 21 Inlägg

Ok uppdatering igen. Första cylindern fylls med bensin och vill inte tända. Men startar sen nästa morgon och går som den ska. Sprutade luftmasmätare rengöring på luftmasmätaren men eftersom det sitter inuti spjälhuset så kom det väl förmodligen in i motorn också. Det är gnista i stiftet dock. Har beställt ”ny” spridare och får se om det gör nån skillnad.

Senast redigerat av Hamirix (6 oktober 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang