Passat 07/08 2,0 tdi långdraget verkstadsbesök

dennoxen
torsdag 15:11 · 8 Inlägg

Har haft bilen inne på 2 olika verkstäder I snart 1 månad,lämnade in bilen då den fått 3 olika felkoder samtidigt glödtändning,partikelfilter samt avgassystem.Första verkstaden felsöker i 2 v o testar att regenerera m.m inget släcker lamporna, alla givare som har med avgassystemet,partikelfilter m.m funkar,vid inlämnandet går bilen i limpmode o är almännt konstig,vid regenerering går bilen precis som vanligt,turbon laddar o den går bra, men så fort mekanikern kopplar ur datorn så blir det limpmode igen o bilen går som en påse med sten, verkstad 1 ger därefter upp o säger att jag får byta verkstad han tar samtidigt inget betalt för felsökningen.Efter detta lämnar jag in bilen till min lokala wv mekaniker som konstaterar kortslutning i lambdasond som byts, trots detta går bilen skit fortfarande och felsökningen fortgår.
Jag undrar verkligen vadfan det är för fel på skitbilen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 16:30 · 15 601 Inlägg

Bra gjort av verkstad #1 att inse sin begränsning! Den skulle jag använda igen vid andra lättare fel!

Segt att inte ens VW klarar av problemet. Tyvärr är det ofta så att de bara pluggar i datorn och läser felkoder men inte kan förstå sig på hur koderna hänger ihop. Förvisso om en lambda felar hade jag bytt den med... De skulle behöva köra bilen med datorn inkopplad i ett så kallat flight mode för att se vilka parametrar som går out of spec.

Emptum Audi et pauper factus est
Jesper328
torsdag 20:19 · 1 131 Inlägg

Det är ganska skrämmande att se hur mycket kompetens det saknas inom större verkstäder.
Främst när det gäller felsökning.
Även en avsaknad av yrkesstolthet.

Nu säger jag inte att sådant är fallet med de verkstäderna du har anlitat, utan generellt.

T.ex min sambos bil som stod på verkstad i 2.5 månad för felsökning och byte av växellåda.
Även fast jag förklarade för verkstan vad felet var, och hur de skulle felsöka så tog det 3-4 veckor att konstatera fel.
Dock så vet man ju själv hur det är med kunder som felsökt sina bilar själva, så det är klart att de inte lyssnar på mig.😂

En annan grej som hände nyligen var att farsgubbens kollega hade strul med sin Crafter.
Den varnade för för hög oljenivå.

In på Möller i Örebro, och de byter olja + filter.
Bilen körs 10-15km innan samma felmeddelande dyker upp igen.
Tillslut så har Möller bytt olja + filter 7 gånger innan de kommer på att de kanske skall felsöka varför så mycket diesel letar sig ner i oljetråget.
Några sensorer senare så kom dom fram till att en spridare stod och läckte.

”Fixed first visit” gäller inte där.

Kanske helt irrelevant till tråden.
Kände för att raljera.

dennoxen
torsdag 21:01 · 8 Inlägg

Ännu läskigare när det är en verkstad på en bilhall som säljer märket dom lagar

torsen
fredag 12:33 · 6 273 Inlägg

dennoxen skrev:
så fort mekanikern kopplar ur datorn så blir det limpmode igen

Hade liknande symptom på en Land Rover Defender.
Märkesverkstaden konstaterade direkt att det var gaspedalens potentiometer som havererat.

dennoxen
fredag 20:56 · 8 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bra gjort av verkstad #1 att inse sin begränsning! Den skulle jag använda igen vid andra lättare fel!

Segt att inte ens VW klarar av problemet. Tyvärr är det ofta så att de bara pluggar i datorn och läser felkoder men inte kan förstå sig på hur koderna hänger ihop. Förvisso om en lambda felar hade jag bytt den med... De skulle behöva köra bilen med datorn inkopplad i ett så kallat flight mode för att se vilka parametrar som går out of spec.

Fick svar idag som skulle bekräftas av deras expert, trasig turbo o partikelfilter, kostnad hos dom 40 k

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang