Finns det något roligt till en B230E?

Jiiimmie
11 januari 2023 · 1 830 Inlägg

Tjena!

Har sökt lite smått efter lite roligheter till min gamla 745'a som jag har.
Den har b230e och har läst både det ena och det andra om vad man kan skaffa till en sådan motor.
Men det jag läser på ena sidan motsägs på den andra osv..

Så tänkte det måste ju finnas någon som skruvat med b230e motorer här som jag kan bolla lite frågor med.

Så vad för roligheter skulle ni skaffa till en sådan motor för att få ut lite mer effekt?
Har inte tänkt komma upp i 300-400 hästar utan bara lite mer än vad som är för nuvarande.
Ska jag bygga så väljer jag ju helst en bil som har bättre utgångsläge.

Men sen undrar jag även om själva luftintaget.
Det är ju en strypning på den, tänkte det borde ju inte vara några problem att ta bort den för att få ett bättre luftflöde till motorn.
Den sitter ju precis under/bredvid luftburken.
Men när jag började fråga runt lite här och där så fick jag väldigt olika svar men majoriteten var i stil med dessa.
"Låt den vara kvar för vakumets skull / lufttrycket etc."
"Satte på rakt rör utan att märka någon skillnad".

Har ingen lust att fixa något till bilen som kommer förvärra den.
Tanken är att göra bilen lite roligare än vad den redan är.
För att vara en sådan gammal bil så är den förvånansvärt pigg och rapp, men vill bara öka det lite mer om så möjligt.

Tänkte jag ställer frågan här i allmänt då jag inte vet vart jag ska ställa frågorna.

// JImmy

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2023 · 13 736 Inlägg

börja med att se till att allt är tätt och bra..  K-jet är extremt känsligt för minsta läckor..  läcker tex en spridartätning så blir bränsleblandningen fel.. det är a-o

volvo sålde vissa b230E med 531 och k-kam    vet inte om det var någon trimsats eller varför jag träffat på ett antal sånna..  bilar som varit helt orginal..   det som varit gemensamt med dom var att dom gick jävligt bra.. alltså märkbart piggare än dom med 530 topp och v-kam. 
alla dessa har varit 745:or som jag träffat på alla 87:or   ingen aning vad som var speciellt med dom..   det är alltså bilar som utan problem tar sig förbi 200sträcket på 4an  (mätarfart)  utan svårigheter och har gått riktigt bra..
problemet är att montera en 531:a från en 940 gör att man måste borra hål för spridarna  inget stort jobb men iallfall.  men att hitta en som är orginal med borrade spridarhål är otroligt svårt..  har själv ägt en sån topp med k-kam med fördelarspår som jag än idag ångrar att jag sålde. 

kammar går ju att hitta ganska många olika idag  mitt tips är folkrejshoppen.   ligger i örebro och har massa olika kamaxlar för volvo..    att byta kam gör ganska stor skillnad.   bästa är att hitta någon som är nära h-kammen i profil.    eller bättre.   
sen extraktor på den så blir den bättre.. 

när alla slangar och spridartätningar och dyligt är täta så ska sprutet ställas på följande sätt..

co halt inom inställningsområdet minns jag inte fel är det mellan 1-2.5%     man ställer den där hc halten är som lägst..    hc halten är svårt att säga vad den bör ligga på.   man får helt enkelt hålla på en timme och ställa för att få det perfekt..  detta gör underverk.
man kan även bygga om styrtrycksventilen för att finlira lite i hela registret. då bränsletrycket från styrtrycksventilen ställer hur hårt  eller lätt vågen/lufmätaren rör sig.  så på det sättet kan man finlira blandingen lite. 
det går även att ställa bränsletrycket på utgången på bränslefördelaren och oxå montera ett bränslehuvud från en 240turbo   den ger mer bränsle.  men ett orginal e-sprut stoppar för cirka 180hk           

jag har inte direkt hållt på så mycket med sugmotorerna med k-jet utan jag körde en 245turbo med gnistat bränslehuvud

men det som ger mest för dig är avgasystem och extraktor kam och sen toppen..   sen ett bra inställt sprut..   det sista gör verkligen underbart för hur bilen går.. många som skruvar vid förvåg på co skruven och skruvar bort sig totalt inkl jag själv som trodde att jag klarade det där utan en riktig mätare.     men efter lite funderingar på hur bilarna som var lite nyare fungerade med rätt bränsleblanding så tog jag och lånade en mätare på våran lokala bilverkstad och stallde mig 1 1.5timme och provade och ställa in allt och efteråt vilken jävla skillnad..    från att skjuta och ha sig och gå allmänt oroligt så gick nu bilen perfekt både på tongång och över hela registret  förvisso en turbo men jag har stallt in många k-jet 240turbosar och alla har det gjort stor skillnad på.

Senast redigerat av Growe (11 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jiiimmie
12 januari 2023 · 1 830 Inlägg

Growe skrev:
börja med att se till att allt är tätt och bra..  K-jet är extremt känsligt för minsta läckor..  läcker tex en spridartätning så blir bränsleblandningen fel.. det är a-o

volvo sålde vissa b230E med 531 och k-kam    vet inte om det var någon trimsats eller varför jag träffat på ett antal sånna..  bilar som varit helt orginal..   det som varit gemensamt med dom var att dom gick jävligt bra.. alltså märkbart piggare än dom med 530 topp och v-kam. 
alla dessa har varit 745:or som jag träffat på alla 87:or   ingen aning vad som var speciellt med dom..   det är alltså bilar som utan problem tar sig förbi 200sträcket på 4an  (mätarfart)  utan svårigheter och har gått riktigt bra..
problemet är att montera en 531:a från en 940 gör att man måste borra hål för spridarna  inget stort jobb men iallfall.  men att hitta en som är orginal med borrade spridarhål är otroligt svårt..  har själv ägt en sån topp med k-kam med fördelarspår som jag än idag ångrar att jag sålde. 

kammar går ju att hitta ganska många olika idag  mitt tips är folkrejshoppen.   ligger i örebro och har massa olika kamaxlar för volvo..    att byta kam gör ganska stor skillnad.   bästa är att hitta någon som är nära h-kammen i profil.    eller bättre.   
sen extraktor på den så blir den bättre.. 

när alla slangar och spridartätningar och dyligt är täta så ska sprutet ställas på följande sätt..

co halt inom inställningsområdet minns jag inte fel är det mellan 1-2.5%     man ställer den där hc halten är som lägst..    hc halten är svårt att säga vad den bör ligga på.   man får helt enkelt hålla på en timme och ställa för att få det perfekt..  detta gör underverk.
man kan även bygga om styrtrycksventilen för att finlira lite i hela registret. då bränsletrycket från styrtrycksventilen ställer hur hårt  eller lätt vågen/lufmätaren rör sig.  så på det sättet kan man finlira blandingen lite. 
det går även att ställa bränsletrycket på utgången på bränslefördelaren och oxå montera ett bränslehuvud från en 240turbo   den ger mer bränsle.  men ett orginal e-sprut stoppar för cirka 180hk           

jag har inte direkt hållt på så mycket med sugmotorerna med k-jet utan jag körde en 245turbo med gnistat bränslehuvud

men det som ger mest för dig är avgasystem och extraktor kam och sen toppen..   sen ett bra inställt sprut..   det sista gör verkligen underbart för hur bilen går.. många som skruvar vid förvåg på co skruven och skruvar bort sig totalt inkl jag själv som trodde att jag klarade det där utan en riktig mätare.     men efter lite funderingar på hur bilarna som var lite nyare fungerade med rätt bränsleblanding så tog jag och lånade en mätare på våran lokala bilverkstad och stallde mig 1 1.5timme och provade och ställa in allt och efteråt vilken jävla skillnad..    från att skjuta och ha sig och gå allmänt oroligt så gick nu bilen perfekt både på tongång och över hela registret  förvisso en turbo men jag har stallt in många k-jet 240turbosar och alla har det gjort stor skillnad på.

Har kollat flertalet gånger i och med att jag lagt ned en massa timmar på att serva bilen då den såg ut som ett bombnedslag när jag skaffa bilen.
Har hittills inte hittat någon läcka och är väl medveten om att det måste vara tätt, men det är ett ständigt sökande och kollande om du frågar mig.

Men jag får kika lite mer på ett komplett avgassystem och en kam till en början och sen fortsätta byta slangar efter ordning tills alla är bytta då. smile
Går ju redan hur fint som helst egentligen men vill ju bara ha det där lilla extra och vet inte hur mycket tid / pengar jag vill slänga på bilen för säg ca 50-60 hästar.
Då finns det andra motorer som är roligare att greja med.
Att det råkade bli en 745 GLE med b230e var inget jag direkt tänkte på när jag bytte bort en sunkig v70n det kom mer i efterhand när jag började serva bilen etc att det måste ju finnas nått roligt och simpelt att fixa.
Men var mer jobb än jag trodde, så får bli en bil man bara tar det lugnt med smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang